4073
Sök

Fick med något slags motstånd till min kondensator?

Dann3
7 januari 2008
Trådstartare
#1
Fick med något slags motstånd till min kondensator? Eller nja är nog ett motstånd men i mitten av den så ser den ut som en liten glödöampa med en tunn tråd i?

Jag undrar vad skall man göra med denna och varför?

16 197 Inlägg
7 januari 2008
#2
den ska du ha när du laddar upp kondingen.. du sätter motståndet  mellan + polen på kondingen å + kabeln.. om du inte gör de första gången du ska koppla in den så finns de en risk att den går sönder eftersom du "fyller" den för fort.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Dann3
7 januari 2008
Trådstartare
#3
evilaudio skrev:
den ska du ha när du laddar upp kondingen.. du sätter motståndet  mellan + polen på kondingen å + kabeln.. om du inte gör de första gången du ska koppla in den så finns de en risk att den går sönder eftersom du "fyller" den för fort.

Vad menar du då? Pluspolen som man sätter på batteriet och pluspolen på batteriet hålla den där imellan? Sedan hur länge skall jag hålla den där? Sedan om man ta bort pluskabeln från batteriet måste man göra om det här gen med motståndet?
Senast redigerat av Dann3 (7 januari 2008)

16 197 Inlägg
7 januari 2008
#4
nee + polen på kondingen.. mellan polen å kabeln du ska ha där..  där imellan sätter du motståndet stills de att du fått upp samma spänning som du har i ditt batteri.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Dann3
7 januari 2008
Trådstartare
#5
evilaudio skrev:
nee + polen på kondingen.. mellan polen å kabeln du ska ha där..  där imellan sätter du motståndet stills de att du fått upp samma spänning som du har i ditt batteri.

Sedan om man ta bort pluskabeln från batteriet måste man göra om det här igen med motståndet?
Senast redigerat av Dann3 (7 januari 2008)

16 197 Inlägg
7 januari 2008
#6
Dann3 skrev:
evilaudio skrev:
nee + polen på kondingen.. mellan polen å kabeln du ska ha där..  där imellan sätter du motståndet stills de att du fått upp samma spänning som du har i ditt batteri.

Sedan om man ta bort pluskabeln från batteriet måste man göra om det här igen med motståndet?

de säkra e ju att mäta va du har för spänning på kondingen efter att du gjort de.. men ja skulle iaf laddat den varje gång du tar bort kabeln.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Dann3
7 januari 2008
Trådstartare
#7
OK tack för hjälpen!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
7 januari 2008
#8
Dann3 skrev:
evilaudio skrev:
den ska du ha när du laddar upp kondingen.. du sätter motståndet  mellan + polen på kondingen å + kabeln.. om du inte gör de första gången du ska koppla in den så finns de en risk att den går sönder eftersom du "fyller" den för fort.

Vad menar du då? Pluspolen som man sätter på batteriet och pluspolen på batteriet hålla den där imellan? Sedan hur länge skall jag hålla den där? Sedan om man ta bort pluskabeln från batteriet måste man göra om det här gen med motståndet?

Ett alternativ är att använda sig utav en 12V lampa som motstånd i serie istället för det rena motståndet.

Så länge kondingen laddas kommer lampan att lysa med full styrka, men den kommer slockna när kondingen är laddad. Då vet man när man kan ta bort "motståndet" / lampan.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

796 Inlägg
7 januari 2008
#9
hmm jag har en konding som jag köpte begagnat som jag inte suttit i än fick inget motstånd med. kan man få tag i en sådan?

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.

399 Inlägg
7 januari 2008
#10
ronne skrev:
hmm jag har en konding som jag köpte begagnat som jag inte suttit i än fick inget motstånd med. kan man få tag i en sådan?

Lampversionen av uppladdning fungerar ju ypperligt i ditt fall då.


796 Inlägg
7 januari 2008
#11
Maildaemon skrev:
ronne skrev:
hmm jag har en konding som jag köpte begagnat som jag inte suttit i än fick inget motstånd med. kan man få tag i en sådan?

Lampversionen av uppladdning fungerar ju ypperligt i ditt fall då.

hur menar du ?

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.

Whitetrash
589 Inlägg
7 januari 2008
#12
Finns väl hundramiljoner trådar om det här också.

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

796 Inlägg
7 januari 2008
#13
__Marcus skrev:
Finns väl hundramiljoner trådar om det här också.

det var inte det jag undrade!

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.

801 Inlägg
10 januari 2008
#14
oh shit.. det gjorde inte jag, men den höll ändå tongue

340 Inlägg
10 januari 2008
#15
Man behöver inte använda motståndet... om allt är helt är det absolut inget som går sönder... har man inget motstånd så kommer det bara lite gnistor när man ansluter till kondingen till polen... thats it... kör på bara utan motstånd om du vill



Sök