3927
Sök

Toyota Previa Missljud!!!!

Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
Detta gäller då en Previa som sagt... De kommer missljud bakifrån när man kör... Det typ skrapar... Folk tror att det är ett hjullager som är paj... Det skrapar vid körning och de skrapar värre vid gaspådrag... Men när kopplingen trycks ner så blir de tyst... Därför tvivlar jag på att de är ett hjullager? Då borde de väl skrapa hela tiden? Andra altenativ? Jag skulle tippa på att de har med något med drivningen att göra? Eller har jag fel tro? Jag är ingen kung på bilmek så därför tar jag hjälp av alla proffs här istället:D

Tack så länge:)

/// SyyHn

Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
8 januari 2008
Trådstartare
Ingen som kan nått om detta?

/// SyyHn

Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
Har ingen något tips eller förslag iaf?

/// SyyHn

551 Inlägg
9 januari 2008
Om det blir tyst när koppling trycks ner så är det iaf inte hjullager, det e nåt med kraftöverföringen säkert, troligen växellådan eller drivaxlarna logiskt sett? när du gasar så överförs kraften genom lådan, ner i axlarna o ja om det skrapar mer då så...
Senast redigerat av marven (9 januari 2008)

You can't B serious, oh K

Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
marven skrev:
Om det blir tyst när koppling trycks ner så är det iaf inte hjullager, det e nåt med kraftöverföringen säkert, troligen växellådan eller drivaxlarna logiskt sett? när du gasar så överförs kraften genom lådan, ner i axlarna o ja om det skrapar mer då så...

Jaa jag sa också att de kunde vara växellådan... (det är inte min bil de gäller).. Men han som äger den sa att den sitter fram på bilen... O ljudet kommer bakifrån... Kan de vara bakaxeln som ger sig?

/// SyyHn

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
9 januari 2008
Bilen är framhjulsdriven va?

Tänkte vart drivaxlarna sitter..

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

551 Inlägg
9 januari 2008
den bilen e framhjulsdriven nästan säker på det.. kolla damasken, kanske smuts har kommit in i knuten eller nåt? kan vara så enkelt, fast dyrt dock

* Voff voff *
10 951 Inlägg
9 januari 2008
Första generationen Previa är bakhjulsdrivna! Faktiskt!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

551 Inlägg
9 januari 2008
jasså? oj det va ju nåt nytt, trodde inte en sån "stadsbil" skulle ha bakhjulsfrift, lite gammalmodigt men där ser man, ursäkta då mitt föregående inlägg

352 Inlägg
9 januari 2008
Jag har samma "fel" på min lilla micra och vad jag fått svar från säkrare källor så är det urtrampningslagret som håller på att ge sig.
Blir tyst även för mig när jag drar ner kopplingen. Men jag kan ju inte säga 100% att det är det som är felet..

Sen även vad jag fått info om verkar det inte alls vara svårt att byta lagret, sitter på axeln mellan låda och motor.. Mer vet jag inte smile

//Polaren

Supraman
2 300 Inlägg
9 januari 2008
Motorn påen previa sitter i mitten och lådan sitter då långt bak.

Om det slutar när kopplingen trycks ner är det urtrampningslagret.

hart man inte tummen mitt i så är det inte så dyrt att byta.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
10 januari 2008
Trådstartare
Japp den är bakhjulsdriven... Urtrampningslager låter troligt... Jag har själv inte vart under bilen o tittat men sitter lådan långt bak? Asså under bagaget? Det är typ därifrån ljudet kommer... Jag visste väl att de fanns några proffs här iaf:D

/// SyyHn

18 Inlägg
10 januari 2008
En liten fråga bara. Hur kan de vara Urtrampningslagret om det är så att det låter när man kör fast inte när man kopplar ur? Steffe35

352 Inlägg
10 januari 2008
När kopplingen dras ner lättar lammellerna och då har lagret ingen belastning och leder då till att ljudet upphör.. sen när man släpper koppling så blir det en belastning på lagret och därmed uppstår ljudet.
Urtrampningslagret "hänger" fritt när koppling dras iin.. eller hur man ska förklara.

//Polaren

18 Inlägg
10 januari 2008
Ok då fattar jag nog tror jag. Det är jag som äger bilen

Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
10 januari 2008
Trådstartare
Okej steffe du hann o få svaret innan jag:) Men där har du nog kanske felet iaf...

/// SyyHn

18 Inlägg
10 januari 2008
Japp jag hoppas på de. jag snackade med ADcenter idag men han trodde inte att de va de....fan de är skit svårt de här

352 Inlägg
10 januari 2008
plocka ner lådan och kika? jag har fått svar på den frågan av en som är växellådsreperatör samt en anna som kör/kört rally och skruvar mest bilar nu för tiden..

Som sagt så är jag ju inte 100% säker på att det är det felet du har men man vet aldrig wink

18 Inlägg
10 januari 2008
Ja jag får nog göra de och hoppas på att de är de felet....Tack för hjälpen

18 Inlägg
15 januari 2008
Jag pratade med Toyota idag och dom sa att de är nog bara att byta växellåda. Så nu är de bara att leta efter en skaplig beg... Är det någon som vet om de gör något om man tar en 91 eller 93 när man själv har en av 92 års model?

Sök