4231
Sök

Total renovering/tuning, vågar man?

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
jag är i tankarna på att skaffa en projektbil (lutar åt en Audi S2) och totalrenovera den. det jag kommer skaffa är en garageplats och ett vrak (antingen från tyskland eller härifrån) hittade en på blocket med blåst topplockspackning och en massa annat fel på. det jag kommer göra med den är alltså följande:
-riva ur all inredning, motor och drivlina
-totalrenovera kaross och chassi (ej v-låda eller drivning)
-totalrenovera motorn samt trimma kanske till 350-450hk
-skaffa motorstyrning och alla delar runtomkring (renovera topp, porta, nytt avgas/insug, större spridare, eget sprut att programmera, ny turbo, ny IC osv.)

MEN, det är ett litet problem, jag har aldrig gjort något liknande tidigare. allt detta är tänkt som ett flerårsprojekt i "studiesyfte". jag är medveten om att bilen ligger på ca 50 000. och allt jag kommer lägga ut på den i längden är oerhört stora summor. Men det är en hobby och jag förväntar mig inte ett öre tillbaks.

så till frågan, vågar man överhuvudtaget börja med något liknande?

man lever bara en gång så lev väl!

V-Power
1 186 Inlägg
7 januari 2008
Jag hade redan börjat om jag hade kunnat allt de du verkar kunna!

Finns ju fan inget roligare än o ge en gammal bil nytt liv. Jag ska oxå lära mej att renovera o meka någon dag tongue

Rikard smile

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
7 januari 2008
Tycker jag.. Kör på bara.. allt löser sig ju i sista änden... och finns fler motorer smile. (om du skulle skjuta en)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Majestas
1 319 Inlägg
7 januari 2008
Kör på! Måste ju alltid börja i ena änden för att komma till den andra!

Team VeboTrim

Meister
6 763 Inlägg
7 januari 2008
Jag vet ju inte hur pass bra du är på att skruva. Men det är nästan ett måste att ha  någon/några som kan det som man kan be om hjälp när de skiter sig

1 852 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
camaro67 skrev:
Jag vet ju inte hur pass bra du är på att skruva. Men det är nästan ett måste att ha  någon/några som kan det som man kan be om hjälp när de skiter sig

precis, jag är rätt duktig på att skruva, men har noll erfarenhet på just bilar.. jag arbetar på en bilverkstad (är inte mekaniker) där några är riktigt duktiga.
Jag är dessutom intresserad utav en kurs som civinco har om deras sprut, hur det fungerar och hur man programmerar själv. tanken med bygget är inte att bygga en rallybil på kortast tid utan att verkligen lära sig om trimmning och renovering. går det åt pipan så har jag förhoppningsvis lärt mig något. det får dessutom ta sin lilla tid..

är det ett bra utgångsobjekt, en audi s2 med massa defekter samt blåst topplockspackning? det är ju trots allt ett väldans dyrt utgångsobjekt i lärosyfte (många börjar på en gammal 740).

MVH Andreas

Meister
6 763 Inlägg
7 januari 2008
Bullo skrev:
camaro67 skrev:

precis, jag är rätt duktig på att skruva, men har noll erfarenhet på just bilar.. jag arbetar på en bilverkstad (är inte mekaniker) där några är riktigt duktiga.
Jag är dessutom intresserad utav en kurs som civinco har om deras sprut, hur det fungerar och hur man programmerar själv. tanken med bygget är inte att bygga en rallybil på kortast tid utan att verkligen lära sig om trimmning och renovering. går det åt pipan så har jag förhoppningsvis lärt mig något. det får dessutom ta sin lilla tid..

är det ett bra utgångsobjekt, en audi s2 med massa defekter samt blåst topplockspackning? det är ju trots allt ett väldans dyrt utgångsobjekt i lärosyfte (många börjar på en gammal 740).

MVH Andreas

Jo men jobbar du på en verkstad så lär du ju ha kompsiar där som du kan prata med. Jag har ju aldrig hållt på med något förut men jag renoverar ju Camaron och jag tycker att de går bra. Men då har jag ju farfar som har varit bilmek i 50 år att rådfråga. big_smile

1 852 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
camaro67 skrev:
Bullo skrev:
camaro67 skrev:

MVH Andreas

Jo men jobbar du på en verkstad så lär du ju ha kompsiar där som du kan prata med. Jag har ju aldrig hållt på med något förut men jag renoverar ju Camaron och jag tycker att de går bra. Men då har jag ju farfar som har varit bilmek i 50 år att rådfråga. big_smile

men har du enbart jobbat på karossen eller har du renoverat motorn, v-låda och chassi? ser riktigt kul ut ditt projekt!

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
7 januari 2008
jag tycker du ska börja på en billigare bil.
Tänk på att audis delar är inte så billiga, Sen har du inte så jättebra inkomst va? Läste nått med studie.
menar inte att du ska köpa dig en 740 direkt men kanske 850 o skrämma liv i den?
Dom risiga 850 ligger ju runt 10 papp
Med tanke på att det är ditt första projekt med så om det går åt pipan så är det inte roligt när man lagt ut så mycket pengar
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (7 januari 2008)

C H E V R O L E T <3

Meister
6 763 Inlägg
7 januari 2008
Bullo skrev:
camaro67 skrev:
Bullo skrev:

MVH Andreas

men har du enbart jobbat på karossen eller har du renoverat motorn, v-låda och chassi? ser riktigt kul ut ditt projekt!

Jag ahr rivit hela motorn och bytt packningar i den. De va de som behövdes göras men den har varit isär helt. V-lådan ligger brevid nu för att den läcker olja från växel förarn så de ska bytas en tätning där. Chassit har jag inte hunnit till. Men de ska pillas lite där. Sen väntar jag till nästa vinter med att byta bussningar där. Karossen har jag knappt börjat med. Men de ska nog gå de med. De värsta för mig är el men det är ju inte så mycke på min, så då har de vart bra med en farfar. big_smile

1 852 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
nä, student är jag inte. det är säkert gammalt som står på min sida.. jag vill ju så gärna, men det är så mycket pengar.

har funderat länge på just Audi s2.. jag vill ha någon som är bak eller 4wd, med turbo, som är lite äldre (vill lära mig mappa själv)

"audiot"
287 Inlägg
7 januari 2008
Bullo skrev:
-riva ur all inredning, motor och drivlina
-totalrenovera kaross och chassi (ej v-låda eller drivning)
-totalrenovera motorn samt trimma kanske till 350-450hk
-skaffa motorstyrning och alla delar runtomkring (renovera topp, porta, nytt avgas/insug, större spridare, eget sprut att programmera, ny turbo, ny IC osv.)

Det låter som ett jätteroligt projekt, det tycker jag verkligen. men när du säger att du inte ska renovera v-låda och drivning så tror jag att det kommer behövas i alla fall. Det är högst troligt att den inte mår särskilt toppen i låda eller bakdiff då det är en gammal bil.
Dessutom om den i övrigt är i tråkigt skick så kan jag sätta en liten peng på att drivlinan inte mår toppen heller så om du ändå har som plan att riva ur motor och drivlina så ser jag inte vad som hindrar dig från att se över dessa delar med.

Om du dessutom ska trimma bilen till 350-450 hk så gissar jag att en gammal icke översedd låda + koppling blir väldigt grinig.

Att byta topppackning om motorn ändå är ur (det var idén?) är inga som helst problem, jag hade aldrig öppnat en motor förr när jag gjorde samma ingrepp på min egen och det gick väldigt bra. Se bara till att göra det ordentlligt och se över ALLA tryck/vatten/andra slangar. Dom brukar vara i väldigt dåligt skick om ingen gjort något åt det tidigare.
(Bilder från topppackningsbyte och liknande finns på min profil)

Om man bara ber om hjälp och kunskap när man behöver det och hittar till www.nordicaudi.se så är det lugnt. Jag har lärt mig det mesta jag kan om bilar på min Audi S2.
Det är en jävligt rolig bil att meka med men samtidigt blir man rätt sne ibland på alla trånga lösningar. Om du vill prata lite om vad fan som helst smile så PMa mig.

Sen angående det här med att det är en dyr bil att börja med och så.. Ja, vad ska man säga. Det kommer ju gå bra tillslut efter många om och men och när du väl står där i slutet så kommer du antingen ha en Volvo 740 som är skitball/fräsch eller en Audi S2 som är Skitball/fräsh.  INköpspriset kmmer ändå ligga en bra bit under de pengar som du lagt ned i slutändan, oavsett vilken bil du köper. Och ja, delarna från VAG är dyra, men det går att hitta andra som kan fixa delar.
Jag är STUDENT och jobbar inte ihop några enorma summor om åren, men det går ändå hyfsat. Om man har ett fast jobb med inkomst överhuvudtaget så handlar det bara om prioritering wink

MVH Johan
Senast redigerat av oumi (7 januari 2008)

"... Vi hamnade i alla fall inte på taket"

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
7 januari 2008
Kör på säger jag. smile Min bil är just nu inte värd en krona i princip, så där ligger jag redan en jävla massa pengar minus. Men som du själv sa, det är en hobby och man lär sig massor under tiden.

Lycka till!
Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

1 852 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
koppling är ju givet att byta om man skall trimma. utgångsobjektet kommer säkert att ha 20000-25000 mil på nacken, så en renovering utav v-låda/diff är säkert som du säger ett måste. men jag arbetar med reservdelar och jag vet vad dessa delar kostar. nu vet jag inte vad som slits/byts i en v-låda men skall man ge sig in på dreven och axlar så kommer det kosta en hel del..

1 852 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
i motorn skall, om det blir av, alla slangar, packningar och lager bytas. samt en hel del uppfräschning. eventuell portning och borrning av block (samt foder?) kommer antagligen lämnas bort till en firma som kan sin sak.

att byta dessa delar i motorn är nog inga problem, men det är v-låda och alla drev/axlar/växelväljare/synkringar som jag bävar inför..

553 Inlägg
7 januari 2008
Jag skulle nog ha kört på om jag hade möjligheten... har inte allt för stor kunskap om bilar, men jag har varit med en del och mekat, bytt några topplockspackningar och lite så, så helt ny är jag väl inte heller.. Låter skitkul att göra som du tänkt och som någon annan nämnde, roligare och stå i slutändan med den bilen man verkligen ville ha än att kanske snåla på sig och stå där med en frän och fin bil men inte riktigt en sån man ville ha hmm
Har själv tänkt köpa en bil och göra iordning och skrämma upp lite fast inte i lika stor skala som du smile

Edit: Och det är ju skitbra att åtminstonde känna en person som är grym på bilar om man ska dra igång ett sånt projekt vad jag tror iaf wink
Senast redigerat av Chrill27 (7 januari 2008)

1 852 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
nu är det läggdags för mig, men kan tillägga att jag har fått fullt stöd utav min flickvän (som hellre vill se ett renoverat kök) att köra igång med projektet. trots att jag i sånna fall kommer lägga alla mina kulor på detta. skall nog skissa lite på en månadsbudget på detta tills imorgon, får se hur mycket man kan lägga per månad (kommer ju trots allt ha hyra för garage och verktyg, bil försäkring osv.)

over and out / Andreas

Sök