3786
Sök

Centrallås - baklucka som inte låses upp

165 Inlägg
8 januari 2008
Trådstartare
Vet inte om tråden hamnat i rätt forum.

Mitt problem sitter i en Volvo 855.
Dörrarna låses upp när jag vrider nyckeln, men bakluckan vill inte vara med, får klättra in i bilen och öppna inifrån. Finns nyckelhål därbak, men det är tyvärr helt igenkärvat.
Den låses bara upp med centrallåset någon enstaka gång ibland.

Vet någon var jag ska leta fel någonstans?

8 156 Inlägg
8 januari 2008
Om låset är igenkärvat bak så kanske resten av mekaniken också har kärvat ihop där?
Annars kan det ju vara kabelbrott. Men jag tror nog att det är motorn som inte orkar med.
Så felet sitter nog i bakluckan.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

165 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
Phaetoon skrev:
Om låset är igenkärvat bak så kanske resten av mekaniken också har kärvat ihop där?
Annars kan det ju vara kabelbrott. Men jag tror nog att det är motorn som inte orkar med.
Så felet sitter nog i bakluckan.

Får inte ens i nyckeln där, är nog aldrig använt.
Kabelbrott vet jag inte, isf något glapp eftersom det funkar enstaka ggr.

Får försöka smörja upp lite och leta kablar, se om det löser sig. Kan ju vara trevligt att öppna på vanligt sätt då man köpte kombi av en anledning.

Tackar!

1 893 Inlägg
9 januari 2008
Standard på alla moderna bilar med C-lås. Man fuskar med smörjning.
Tillslut ärgar mekaniken igen. Med lite tur, om du öpnar innifrån och demonterar panelen, kan du ta loss lås mekaniken och putsa upp. På V90an jag hade för några år sedan åkte jag på samma grej. Mekaniken hade kärvat så hårt fast att C-lås motorn, som fortfarande fungerade, bara böjde staget som skulle trycka/dra för att låsa/låsa upp. Med resultat att inget hände i bakluckan. jag demonterade, putsade och la det i oljebad över natten. Sedan fungerade det så länge jag hade bilen.

Sök