5781
Sök

Hjälp med låda till min bas.

230 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
Nu är jag i lådbyggartankar. Jag har en CDT Audio HD 12" ligger här hemma som jag skulle vilja ha hjälp att beräkna låda till. Jag kan ingenting om lådbygge.

Jag tänkte att jag nu skulle skriva ner lite parametrar och mått så får ni helt enkelt bestämma vad som blir absolut bäst för mig, min bil och min bas.

- 4ohm
- 2.6" talspole
- Xmax 15mm
- Qts 0,23
- Vas 65L
- FS 25Hz
- Re 3,4Ohm
- BL Faktor 22Tm
- Ms 208gram

Fuskade lite och hämtade infon från dbakuten där jag köpte basen. Men här nedanför kommer några egenhändigt komponerade rader.

Vet inte hur viktiga själv måtten på basen är, men kan ju underlätta så inte lådan blir för liten måttmässigt.

Diameter: 310mm
Djup: 180mm
Magnet-diameter: 180mm

Jag lyssnar för det mesta på hip hop men också mycket guns n' roses eftersom det är vad jag är uppfostrad med big_smile
Alltså både hip hop och rock, om det är svårt att göra en låda som passar båda så blir en låda för hip hop bäst.

Bilen som lådan med bas ska sitta i är mest troligt en Mitsubishi Eclipse från -96 eller framåt. Skall inhandla bilen nu i vår.

Är det något annat ni vill eller behöver veta så är det bara fråga på så ska jag försöka svara efter bästa förmåga.

MVH Emil
Senast redigerat av empe (9 januari 2008)

Second place is the first loser

21 761 Inlägg
9 januari 2008
Om du frågar Björn på dbakuten så kan han nog ge förslag på en låda som passar till din bil, det står på hemsidan att de ska kunna ge såna förslag.

230 Inlägg
10 januari 2008
Trådstartare
Jag mailade dom när jag hade fått hem elementet. Då fick jag svar exakt vad som redan står neranför infon; "Sluten låda, 25-30L"

Så jag tänkte testa här också.

9 Inlägg
10 januari 2008
tjo! om du vet vad de e för liter du ska ha på lådan 25-30 sluten om jag kommer ihåg rätt så är det ju bara att referera mot nått som e en liter ex ett mjölk paket ? vet en som bygger ljud som jämt använder den metoden..som om man inte gillar just formen så ett mjölkpaket så är det bara att flytta runt siffrorna så dom blir samma fast på andra väggar om du e me på vad jag menar? kan hjälpa dig i morgon mannen;)

230 Inlägg
10 januari 2008
Trådstartare
tic_henke skrev:
tjo! om du vet vad de e för liter du ska ha på lådan 25-30 sluten om jag kommer ihåg rätt så är det ju bara att referera mot nått som e en liter ex ett mjölk paket ? vet en som bygger ljud som jämt använder den metoden..som om man inte gillar just formen så ett mjölkpaket så är det bara att flytta runt siffrorna så dom blir samma fast på andra väggar om du e me på vad jag menar? kan hjälpa dig i morgon mannen;)

jag vet väl för fan hur man räknar ut volymen big_smile du är ju bra snygg asså.

Sök