5167
Sök

Körde jag rätt eller fel? Övergångsställe.

Fisketokig
2 997 Inlägg
10 januari 2008
Trådstartare
Har funderat lite på vad som kunde hända då jag körde inne i stan nyligen.

Jag kom i ca 45km/h mot ett övergångsställe där jag ser att en något äldre gubbe småspringer från vänster in på övergångsstället för att underlätta för bilarna som annars skulle stannat för honom. Han stannar till i mitten av vägen, refug så det hindrar aldrig någon trafik om han står där, gott om plats.

Jag hade koll på honom hela tiden och saktade ner i god tid för att han har dels företräde och sen småsprang han, men när han kollar åt mig och ser mig sakta ner så vinkar han fram mig med stora överdrivna armrörelser och han själv står ju kvar.

Då är det bara att fortsätta för att inte det ska bli missförstånd.
Han har full koll på mig och framvinkningen inte går att misstolka, han vill att jag ska åka, jag satte upp handen och hejade/tackade...

Grejen är den att jag har hunnit fått en polisbil bakom mig som blinkar till med helljuset på mig när jag inte stannade, Polisen själv stannade och gubben gick då över...

Polisen han ikapp mig några hundra meter senare men vek av efter en stund.

Frågan är om det på något sätt hade kunnat blivit böter för mig, egentligen gjorde jag ju fel som inte stannade men ändå inte.

Kan vara så att polisen inte såg gubbens framvinkning eller uppfattade sista hejjande som att han höll upp näven för mig.

Tror knappast att det hade kunnat blvit fällande dom på det hela om gubben hade fått sagt sitt och jag förklarat min version om nu polisen hade vart på dåligt humör och stoppat mig och varit envis.

Eller? smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

375 Inlägg
10 januari 2008
Den där va lite knivig tongue Men du gjorde nog rätt. Eftersom som han tydligt signalerade att han inte tänkte gå så ska du inte behöva stanna. Tror jag hmm

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
10 januari 2008
vet inte riktigt, men ja fick lära mig att man ska tydligen aldrig vinka över någon på ett övergångsställe för personen kan missuppfatta o tro att de bara
e att gå över... men om då olyckan skulle va framme så e personen ditt ansvar!

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

1 311 Inlägg
10 januari 2008
har också hört att man inte ska vinka över nån som står vid ett övergångsställe men detta va ju tvärtom, lurigt faktikst!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

7 100 Inlägg
10 januari 2008
jag tror nog att de inte är nån fara eftersom de inte var du som vinkade!
var det vid kebabhouse?

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

2 072 Inlägg
10 januari 2008
jag hadde gjort samma sak.. folk brukar "vinka"  så jag bara kör med uppmärksamhet..
hadde du  stannat så hadde han vinkat igen säkert.. jag tycker du gjorde rätt där...

Sandzoo i da house

V-Power
1 186 Inlägg
10 januari 2008
Du gjorde rätt som körde.

Men polisen hade kunnat ge dej böter om inte gubben hade vittnat.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

Fisketokig
2 997 Inlägg
10 januari 2008
Trådstartare
bmx skrev:
jag tror nog att de inte är nån fara eftersom de inte var du som vinkade!
var det vid kebabhouse?

Det var vid Lidl-rondellen. Jag kom ifrån stan påväg mot resecentrum och han kom vänsterifrån på väg över mot Lidl.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Thorssa
10 januari 2008
Svårt rättsligt läge, skulle han ändå gått och du kört på honom hade du åkt på det med största sannolikhet.

9 108 Inlägg
10 januari 2008
Eftersom ni båda hade koll på varandra så är det ju helt klart rätt gjort. Sett ur en rättslig synpunkt är det nog en annan femma smile Tror dock aldrig att polisen skulle bötfälla en sådan grej om dom sett hela händelsen, dom är ju faktiskt människor dom också.

529 Inlägg
10 januari 2008
den är dum den regeln  Zebralagen det kan bli så jäkla lätt missförstånd  sen står vissa pucko bara o yrar framme vid övergångsstället. sen ska dem plötstligt inte över.
för det andra stör jag mej på dessa förbannade cyklister  dem har fått för sej att dem har förträde på övergånsställe.  när jag tog körkort fick ja lära mej att släppa fram Gående vid obevakade övergånställe.

Volvo fore life :)

huh?
10 427 Inlägg
11 januari 2008
Alltid bäst att stanna i vilket fall, gärna en bra bit framför.

Bötesbeloppet är ändå 3000 kr, måste ju kännas enormt enormt
onödigt att dra på sig en sån böter om en förvirrad gubbe vinkar
fram en samtidigt som polisen smyger bakom wink

Men om gubben vinkar fram dig så vill han ju inte gå över i det ögonblick
du ska passera, så då är det ju inget brott. Tror nog att poliserna skulle
ha trott dig om du sagt det ifall dom skulle ha stannat dig. Eftersom alla
lär ju vara medvetna om väjningsplikten vid övergångsställen.

Men sunt förnuft kanske inte alltid råder inom poliskåren, vad vet jag.

440 Inlägg
11 januari 2008
du skulle stannat:)

jim ..

Sök