Har funderat lite på vad som kunde hända då jag körde inne i stan nyligen.
Jag kom i ca 45km/h mot ett övergångsställe där jag ser att en något äldre gubbe småspringer från vänster in på övergångsstället för att underlätta för bilarna som annars skulle stannat för honom. Han stannar till i mitten av vägen, refug så det hindrar aldrig någon trafik om han står där, gott om plats.
Jag hade koll på honom hela tiden och saktade ner i god tid för att han har dels företräde och sen småsprang han, men när han kollar åt mig och ser mig sakta ner så vinkar han fram mig med stora överdrivna armrörelser och han själv står ju kvar.
Då är det bara att fortsätta för att inte det ska bli missförstånd.
Han har full koll på mig och framvinkningen inte går att misstolka, han vill att jag ska åka, jag satte upp handen och hejade/tackade...
Grejen är den att jag har hunnit fått en polisbil bakom mig som blinkar till med helljuset på mig när jag inte stannade, Polisen själv stannade och gubben gick då över...
Polisen han ikapp mig några hundra meter senare men vek av efter en stund.
Frågan är om det på något sätt hade kunnat blivit böter för mig, egentligen gjorde jag ju fel som inte stannade men ändå inte.
Kan vara så att polisen inte såg gubbens framvinkning eller uppfattade sista hejjande som att han höll upp näven för mig.
Tror knappast att det hade kunnat blvit fällande dom på det hela om gubben hade fått sagt sitt och jag förklarat min version om nu polisen hade vart på dåligt humör och stoppat mig och varit envis.
Eller?