3514
Sök

Jordfrågor vid installatrion av extrabatteri

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
11 januari 2008
Trådstartare
Har planer på att installera ett extra betteri i skuffen.

Sitter nu en 16Mm2 återledarkabel från kopplingscentralen bak till skuffen.
Där ska ett batteri av märke jag inte nämner högt sitta. Har möjlighet att på jobbet stjäla 35MM2 kabel, tänkte då ha den från steget till jord och som jordkabel till extrabatteriet.
Kan de bli jordslinga/generatorvin av för "grov jord"?

Resten av jordpunkter ska gås igenom osv så det behöver ni inte oroa er för...

Har en känsla av att man bör avsäkra kabeln emellan från båda hållen?

Tror/hoppas en på D och kanske en på S som kommer engagera sig big_smile

MVH Hampus
Senast redigerat av bumpe (11 januari 2008)

21 761 Inlägg
11 januari 2008
Det kan aldrig bli "för grov" kabel, varken när det handlar om plus eller minus smile. På pluskabeln mellan batterierna så ska det sitta säkring vid båda batterierna, det stämmer. Eftersom det sitter en strömkälla i båda ändar så måste det vara en säkring i båda ändar också.

399 Inlägg
11 januari 2008
Vill inte lägga mig i för mkt men är inte 16 kvadrats väl litet mellan batterier?

Om man nu behöver 50 kvadrats t mitt DLS steg t.ex, borde inte en batterikoppling ha typ 35 lr så beroende vad generatorn klarar av att ge?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
11 januari 2008
Trådstartare
Han på D svarade big_smile

Tänkte på förhållandet, 16 vs 35, funkar det...
Hade det vart 16 jord så hade det ju vart många olika ljud o kanske även lukter...

Funderar på att dra ner en 35 kabel från plus till ett fuseblock, en säkring till kabeln mellan batterierna och en till steget, låter det vettigt?

MVH Hampus

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
11 januari 2008
Det kan inte bli störningar av bra kontakt. Det är dålig kontakt och potensialskillnader som ger störningar så en återledare i koppar är alltså en mycket bra idé jämfört med att använda karossen som återledare.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

21 761 Inlägg
12 januari 2008
bumpe skrev:
Tänkte på förhållandet, 16 vs 35, funkar det...
Hade det vart 16 jord så hade det ju vart många olika ljud o kanske även lukter...

Pluskabeln mellan batterierna ska ju vara tillräckligt grov så att det inte blir spänningsfall när det går ström från främre batteriet till det bakre, sedan ska det ju även gå laddström från generatorn också.

Utgår man ifrån den ström som steget kan dra vid sin högsta RMS-effekt och dimensionerar kabeln efter det så blir det inga problem alls. Jag brukar beräkna på det viset.

Sedan det där med grovleken på jordkablarna. Många säger ju att man "måste" ha minst samma area på jordkabeln som på pluskabeln, men det är faktiskt inte så att sakerna går sönder direkt om man råkar ha tex 35mm2 pluskabel och 21mm2 jordkabel.

Som zovix skriver så handlar det om potentialskillnader och när det gäller just jorden till stereoutrustningen så är det extra viktigt att inte få en spänningsförlust i jordkabeln. Då kan ju strömmen välja en annan väg som har mindre motstånd, lågnivåkabeln, och då knäcks signaljorden direkt eftersom den lilla signalskärmen inte tål höga strömmar.

Så fort det blir en spänningsförlust så är det alltså en potentialskillnad, förlust i en pluskabel rent allmänt brukar "bara" ge lite sämre spänning till en förbrukare och det är inte speciellt "farligt" (om det inte handlar om slutsteg dvs). Men förlust i en jordkabel ger som sagt andra oönskade bieffekter och därför får det helt enkelt inte hända.

Det finns dock en ganska enkel förklaring till att man rekommenderar lika grov jordkabel som pluskabel. Har man dimensionerat en pluskabel (som ofta är 4-6m lång) så att det inte blir mer förlust än några tiondels V vid höga strömmar, då blir ju förlusten betyyydligt mindre om man har lika grov jordkabel eftersom den kabeln helst SKA vara så kort som möjligt.

Just detta med kort jordkabel är alltså viktigt, annars kan det bli jordproblem trots att man har varit noga med att ha en lika grov jordkabel som pluskabel.

För att sammanfatta allt detta babbel så kan man säga att om jordkabeln görs kort (inte mer än 1m lång, helst kortare) och lika grov som pluskabeln så är risken minimal att det uppstår problem.

Naturligtvis förutsätter det att jordkabelskon har bra kontakt med den plåtyta som den sitter fast i och att plåtytan i sin tur har bra kontakt med övriga bilkarossen och batteri. Bilens kaross har en stor yta, det har Sharky skrivit om i några trådar, och är det bra kontakt mellan karossens olika delar så ska det inte vara några problem alls med att jorda saker i karossplåten.

Sök