4033
Sök

Volvo 740 88 gl. Byte till nya baklysena!

Mannes
13 januari 2008
Trådstartare
Hej allihopa. Jag har ett problem med installationen av mina begagnade bakljus åm 90 och framåt. Jag vore överlycklig om jag kunde få hjälp med att förså det här, för jag får det inte att gå ihop rent teoretiskt!

Jag fick hem dem och upptäckte att de inte har samma kontakt som de gamla sexkanterna. Åkte till skroten och klippte ett par kontakter (och en stilig dekorramp som tillhör lysena ) för att sedan bara stå och klia mig i skallen. Ja eller okej, jag svor och var helt uppe i varv för jag kände mig så korkad.

Fråga ett: Det är 6 lampor i, en är dimljus eller? Vilken isåfall? Jag ska skippa den om det är så...

Fråga två: Varför har vänster bakljus 7 sladdar och jordning, medans höger har fem och jord? Är de två extra på vänster direktkopplade till höger i form av 1: backljus och 2: bromsljus?

Fråga tre: det är ju en sån där jäkla dubbeltrådig lampa i de gamla (det är antingen positonen eller halvljuset, minns inte nu) och jag undrar hur jag ska få de nya att funka. Ska man ha en till som tänds i de nya när man bromsar? Gissade jag fel på det här med att en är ett dimbakljus i de nya bakljusen?
Eller jag undrar överhuvud taget, varför kör de gamla med en dubbel, och de nya med en extra?

Kom igen nu, snälla! HJÄLP!

Bärs!
3 456 Inlägg
13 januari 2008
Vänster kontaktstycke till -90 bakljuset det ser ut som följande:
2st Röd/Vita kablar = Varselljus
Grön kabel = Blinkers
Grå/Svart kabel = Backljus
Gul/Röd kabel = Bromsljus
Lila/Vit kabel = Dimljus
Svart kabel = Kaross/Jord

Höger kontaktstycke till -90 Bakljuset ser ut som följande:
2st Gul/Vita kablar = Varselljus
Blå/Grön kabel = Blinkers
Grå/Svart kabel = Backljus
Gul/Röd kabel = Bromsljus
Lila/Vit kabel = Dimljus
Svart kabel = Kaross/Jord

Befintliga kablar i bilen:

Vänster sida:
Gul kabel = Bromsljus
Röd kabel = Varselljus
2 st Svarta kablar = Backljus
Grön kabel = Blinkers
Brun = Dimljus

Höger sida:
Gul kabel = Bromsljus
Vit/Brun kabel = Varselljus
Svart kabel = Backljus
Blå/Grön kabel = Blinkers
Brun = Dimljus

Lycka Till! smile

Garaget.org peakade 2008.

Mannes
13 januari 2008
Trådstartare
Fytackan deg! Som pistvaktarna skulle sagt!

Du verkar oerhört hemma på det här och jag är mycket tacksam för informationen. Då klipper jag bort de gamla 88 kontakten och skarvar så gott jag kan efter vad du just beskrivit. Blir det rätt med dubbeltråden ny då? Kanske en onödig fråga, du verkar säker.

Imorgon blir det igen då.

Sök