Körkortet svårt att ta?

Sushikocken Sleeper
14 januari 2008 · 3 084 Inlägg

Tony127 skrev:
Tack för alla svar! Blir tårögd av all hjälp big_smile
Suttit nu i ett antal timmar framför bonniers, ligger på
4:e eller 5:e kapittlet om vad som är motorfordon, motordriva fordon, bilar mm.
Det enda problemet jag ser med bonniers är hur dom lagt upp vissa övningar som tex.
några där man ska klicka på 3 fraser så byter dom plats, kunde alla svar men blev galen
pga deras LOGISKA rotering tongue Jag hoppas på att ta körkortet innan sommaren som sagt,
pengarna är inget hinder utan mer att det ska fastna i min tröga skalle tongue

När jag tagit det så bjuder jag alla på bullar smile Det vill säga dom som orkar köra till Halmstad big_smile Kommer NATURLIGTVIS uppdatera inlägget så ni får dela min glädje när jag till slut får det lilla kortet big_smile Mina framsteg och baksteg kommer jag också skriva om big_smile Hoppas ni alla fortsätter komma med tips smile Som sagt, TACK för alla svar! Mvh Tony

ja lugnt värt att fara en liten omväg när man ska börja jobba i båstad big_smile ska jag fan komma ihåg smile

Halmstad är ju inte ens ett stenkast ifrån...

Senast redigerat av Sushikocken (14 januari 2008)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Holiace
14 januari 2008 · 1 754 Inlägg

Jag kör mest med min mamma, i en 740 GLT.

På bilskolan kör jag en V50 2.0 tror jag. Jag gillar inte växellådan.

Hemma har jag kört lite (1 timme kanske) Peugeot 407 SW diesel 6-vxl. Den lådan gillar jag mer.

Det som jag oroar mig för är teoriprovet.

Jag kan inget om allt.
richardoo290 VOLVO for life..
14 januari 2008 · 2 113 Inlägg

Holiace skrev:
Jag kör mest med min mamma, i en 740 GLT.

På bilskolan kör jag en V50 2.0 tror jag. Jag gillar inte växellådan.

Hemma har jag kört lite (1 timme kanske) Peugeot 407 SW diesel 6-vxl. Den lådan gillar jag mer.

Det som jag oroar mig för är teoriprovet.

ja gillade inte heller den växel-lådan.. så jag bad om byte av bil på skolan ^^

TheeDude
14 januari 2008 · 52 Inlägg

Traz skrev:

mellowd skrev:
har du intresset klarar du det lätt.
ta en körlektion och be om en bedömning på vad du behöver lära dig.
men ja, läs igenom körkortsboken iaf en gång

Slöseri med pengar.

Köp minst 10 körlektioner för ett paketpris på direkten, känner ingen som har klarat sig under 10 lektioner med en manuell bil. Därefter frågar du hur många lektioner läraren tycker att du behöver komplettera med.

Inte? jag tog 3 körlektioner, sen klarade jag resten på första försöket, och ingen teorikurs eller så, läste allt hemma.
Polaren tog inte en enda körlektion, klarade allt på första försöket.

Big_JN
14 januari 2008 · 2 126 Inlägg

Sushikocken skrev:
Går man på körskolan så måste du ju köra tills dem tycker att du kan. Dem är bra på suga ut pengar..

Jo tack, körläraren som jag körde med i vanliga fall tyckte det räckte med 8 lektioner men efter jag klarat uppskrivningen tvingar skolan mig att köra 3 lektioner innan min uppkörning med 3 andra lärare!!!
Dessa 3 lektioner gav mig inte ett skit utom att jag blev utskälld av den ena läraren för att jag körde som min vanliga lärare sagt att jag skulle köra, hoppa i växlarna mm! Jävla idioter det finns! Jaja jag klarade mig men det gjorde inte hans elev som körde upp samtidigt som jag!!!lol

Nichlas_H Leg. Däckbrännare!
14 januari 2008 · 547 Inlägg

Synd att du inte har tillgång till bil hemma.. går miste om mycke! men ta en testlektion o se va läraren säger.. (du lär ju få starta från grunden) sj så körde ja intensivt hemma i ca 8 mån o tog 2 lektioner ena lekitonen dan innan o den andra typ 5 tim innan uppk. sen va saken biff big_smile

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!
OverBoosted AUTOBAHNRASER
14 januari 2008 · 3 804 Inlägg

jag läste boken 2 gånger i rad in o ut 2dagar innan skrivingen och klarade det.. mitt körkort gick på ca 4500 så det går att komma undan billigt.. har du ingen polare som är 24+ som haft körkort i 5år som du kan övningsköra me? blir ju klart billigare om man övningskör privat.. tvekar på att 10körlektioner räcker för att få in bilkörning... jag övningskörde i 2år in princip varje dag.. o efter dom 2åren kände inte jag mig speciellt säker bakom ratten


Bmw osv..
Holiace
14 januari 2008 · 1 754 Inlägg

richardoo290 skrev:

Holiace skrev:
Jag kör mest med min mamma, i en 740 GLT.

På bilskolan kör jag en V50 2.0 tror jag. Jag gillar inte växellådan.

Hemma har jag kört lite (1 timme kanske) Peugeot 407 SW diesel 6-vxl. Den lådan gillar jag mer.

Det som jag oroar mig för är teoriprovet.

ja gillade inte heller den växel-lådan.. så jag bad om byte av bil på skolan ^^

Hehe smile

Det var en blandning mellan kopplingen och lådan.

Jag kan inget om allt.
Traz
14 januari 2008 · 576 Inlägg

TheeDude skrev:

Traz skrev:

mellowd skrev:
har du intresset klarar du det lätt.
ta en körlektion och be om en bedömning på vad du behöver lära dig.
men ja, läs igenom körkortsboken iaf en gång

Slöseri med pengar.

Köp minst 10 körlektioner för ett paketpris på direkten, känner ingen som har klarat sig under 10 lektioner med en manuell bil. Därefter frågar du hur många lektioner läraren tycker att du behöver komplettera med.

Inte? jag tog 3 körlektioner, sen klarade jag resten på första försöket, och ingen teorikurs eller så, läste allt hemma.
Polaren tog inte en enda körlektion, klarade allt på första försöket.

Förutsatt att du/din polare körde privat?

_Bobban_
14 januari 2008 · 39 Inlägg

De går att o få de billigt.. Mitt kosta ca 3700:- för 3 år sen, o ja tror inte de har ökat märkvärt. 3 körlektioner tog ja

Martin 9-3 Fisketokig
14 januari 2008 · 2 997 Inlägg

Klart man måste eller bör öva privat också. 10 körlektioner som kanske är 30min styck. så har du till uppkörningen ca 5 timmar bakom ratten i trafik samt ett par timmar på halkbana...

Det kräver lång tid innan man blir säker förare. Mycket mer än 5 timmar.

Kör man några timmar i månaden och börjar när man är 16år så hinner man få ganska bra känsla för det hela.

Av egen erfarenhet så skulle jag kört mer. Jag körde nästan inget privat och boka körningar själv på sidan om. tog 3st tror jag.

Började med uppkörning, kuggade på 8Km/h för fort genom ett par 70-skyltar efter omkörning av långsamt fordon och sen efter 3 lektioner på körskola så körde jag upp utan problem.  Sen gick jag och beställde en helt ny saab på 250 turbohästar som förstabil och satt mig som orutinerad förare och körde ut i stan.

Såhär i efterhand skulle jag tränat mer. Har alltid gått bra och aldrig råkat ut för något men mer träning hade nog inte skadat om jag kommit i konstiga situatoner.

Lika blir det med MC nu..
Tog körkortet förra året efter några få timmar på skola.
Sen ska man ut i vår helt ringrostig och nybörjare igen på en 2008a självmordsmaskin som gör 300km/h och drar en F1 bil i acceleration.

Samma där så har jag alldeles för lite rutin för att köra en sån.

Så ta alla chanser som finns att få köra med handledare.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Supratok Toker
14 januari 2008 · 491 Inlägg

Svårt: Nej, det tycker jag inte...
Jag har bara kört privat och kosta ej mycket körkortet.
För det tycker jag inte att jag är dålig förare för att ha kört privat då far min är yrkeschaufför och är en grym sådan.
Så jag nog funkar jag i trafiken trots att jag är privatist..  ;]

Toker Jr 081102
Celica-GTI
14 januari 2008 · 1 Inlägg

Jag tog kökort för 4,5 månader sedan (19 Augusti 07) och mitt körkort gick på runt 10 000 totalt, och nej det är inte så svårt som man tror att ta körkort, uppkörningen gick galant för mig och teorin var itne så svår, gör frågorna på datorn så är det inga problem!

Rojpen
14 januari 2008 · 2 230 Inlägg

ja sjävl ska man ta om körkortet nu:P så har ju hatt körtkortet ett tag så blir ju ganksa llätt dock hatar jag teorin har aldrig hatt ett läshuvud så det jag läser försvinner lika fort typ ja om jag inte läser samma sak typ 7011 gånger...

men lättast är ju att läsa en hel del och köra en hel del privat så kommer det gå att bra:)

så kan det vara då det inte blev som det skulle
twin_cam Smålänning
14 januari 2008 · 7 877 Inlägg

10 Körlektioner fick jag veta av min körskolelärare att det är medel vad dom flesta behöver, sen klarar en del det på färre, och en del behöver fler. Hon sa också att det är få som behöver fler än 25 lektioner.
Tänk också på att det egentligen inte är dyrt att ta körkort. 500 kr per lektion, som då är 40 min eller va de va är inte dyrt, med tanke på att:
Skatt
försäkring
bränsle
slitage, reparationer
däck
service

Va bara fokuserad. Kanske skriva upp för traktorkort först, som jag gjorde, bara för att se hur prover ser ut, och då vet du hur det är upplagt och är inte lika nervös.
Teoriprovet är inte svårt om man bara pluggat till det, och sträva efter s.k djupinlärning, så är risken för hjärnsläpp inte lika stor. Jag pluggade så pass att det känns som att jag skulle klara en uppskrivning igen, när som, trots att jag haft kort i snart 1½ år.

Likadant vid uppkörningen. Det gäller att vara fokuserad, men inte verka för nervös. Prata med handledaren under körningen så släpper nervositeten, dessutom så ger man intrycket att att kunna framföra ett fordon på ett säkert sätt om man kan prata också, samtidigt som man kör.
Mitt körkort kostade 3000 kr. Dock hade jag tur och lyckades få mor och far att betala skrivning och uppkörning. Men bara en gång, så de va nog därför jag klarade det på första tongue

Jag tog mitt 1 månad efter 18:årsdagen big_smile

På skolan fick vi teorin och 13 körlektioner. Eftersom jag och alla i klassen tyckte så illa om rektorn på skolan (han tyckte illa om oss också, för vi sa vad vi tyckte) så tog jag allihop smile
Körde tyvärr aldrig privat, farsan tyckte det var skit med allt papper så han "glömde" skicka in sina... Bara för att man inte behövde det förr...

Skrev upp och klarade på 1:a, sen körde jag lite och bad dom att boka uppkörning, men dom tyckte inte att jag kunde köra upp än, så jag bokade privat och körde två betallektioner bara för att få lite mer rutin smile sen körde jag upp och fixade det på 1:a.
Dock var det en liten chansning, men antagligen kändes det värren än det var, då körskoleläraren matan i att jag inte skulle klara det smile

Dock håller jag med om att volvo V50 är en äcklig bil..hmm
Övningskörde i en BMW 120D eller va den hette.. Dieselmodellen i 1-serien... 130 TD hästar och den va go som fan att köra, men jag körde upp i en V50 1,8F, 120 döda flexifuelhästar som nog är den tröttaste bilen jag nånsin kört tongue Jämfört med BMW:n så va volvon verkligen kass tongue

Det skönaste av allt var att en timme efter att jag kört upp så satt jag i min egen bil, nybesiktigad med rent papper samma dag som jag klarade kortet, och det bästa av allt är att det var fredagen den 13:e smile
Hur den kom in till besiktningen är en annan historia smile egentligen satt jag i min bil en halvtimme efter uppkörningen och körde in den till kalmar, obesiktigad, oskattad och körförbud, dock va den försäkrad smile

Senast redigerat av twin_cam (14 januari 2008)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Tony127
14 januari 2008 · 26 Inlägg

Idag blir det att plugga järnet efter jobbet big_smile Tack åter för alla svar big_smile

Bjork OEM <3
14 januari 2008 · 6 957 Inlägg

Läste igenom tråden lite, imponerande att ta körkort utan att knappt
köra på körskola, inte undra på att vi svenskar är värdelösa i trafiken...

Menmen, gick på en körskola där man va tvungen att köra ett visst antal.
(Tror de va 8st) körde dom, plus en uppvärmning innan uppkörning.

Varför snåla på lektioner om man verkligen vill ha kortet? Speciellt om man
inte kör mkt.
Läsningen är ju upp till var och en, hatade att läsa, men kämpade igenom det.

Klara skrivningen på första (55rätt/11min tongue SKITNERVÖS, klicka bra fort då wink)
Körningen första, körningen var mindre nervöst än skrivningen.

Kortet kosta i runda slängar ca 7500k, var värt vartenda öre smile
Skulle nog inte ta i om ditt gick på 15k, men de e de nog värt big_smile

MVh

OEM <3
Aga_Diff Bärs!
14 januari 2008 · 3 456 Inlägg

Bjork skrev:
Kortet kosta i runda slängar ca 7500k, var värt vartenda öre smile

7500kr ???

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
John87 Stolt Volvoägare
14 januari 2008 · 4 913 Inlägg

Aga_Diff skrev:

Bjork skrev:
Kortet kosta i runda slängar ca 7500k, var värt vartenda öre smile

7500kr ???

Inte ovanligt att det kostar så mycket.
Vet många som tagit paketpriser för lektioner + uppkörning o.s.v. som landat på strax under 10.000.

En annan betalade ungefär 3000 för sitt körkort och det är inklusive 1800kr för halkan smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Aga_Diff Bärs!
14 januari 2008 · 3 456 Inlägg

John87 skrev:

Aga_Diff skrev:

Bjork skrev:
Kortet kosta i runda slängar ca 7500k, var värt vartenda öre smile

7500kr ???

Inte ovanligt att det kostar så mycket.
Vet många som tagit paketpriser för lektioner + uppkörning o.s.v. som landat på strax under 10.000.

En annan betalade ungefär 3000 för sitt körkort och det är inklusive 1800kr för halkan smile

3lax även här... Jag körde upp som privatist, då slipper man allt vad trafikskolor heter.
Lika bra det när man ser prislappen! yikes

Men det är klart, är man helt färsk bakom ratten så blir det ju många körlektioner...

Senast redigerat av Aga_Diff (14 januari 2008)

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang