4196
Sök

Vilka spelar bäst i hatthyllan av dessa?

584 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
#1
Vilka 6:9or spelar bäst av dessa? till hatthyllan i en SAAB 9-3.

Rockford Fosgate
P1694C
Just nu: 1 498 kr
 
 
JBL
T-696
Just nu: 1 998 kr
 
 
JBL
GTO937
Just nu: 998 kr
 

     

Infinity
REF9623i
Just nu: 1 798 kr
 
 
GAS
ALPHA6925X
Just nu: 598 kr


1 997 Inlägg
17 januari 2008
#2
Jag har dom Rockford och är bra nöjd med dom.
Dock så driver jag inte dom med något steg men jag tycker ända att dom spelar på bra.


6 851 Inlägg
17 januari 2008
#3
beskriv ditt "bäst" tack. högst, renast, mest party m.m...?


584 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
#4
TT-Avant skrev:
beskriv ditt "bäst" tack. högst, renast, mest party m.m...?

Hmm tongue vilka spelar bäst dunk och skatepunk musik? big_smile


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
17 januari 2008
#5
Infinity har helt ok ljud smile Bland annat MYCKET RENT o fint ljud.

C H E V R O L E T <3

6 851 Inlägg
17 januari 2008
#6
Ska jag göra dej mer förvirrad...?
Kolla även på DLS 1072.

Men annars om det enbart är mellan dem så skulle jag nog köpt JBL 696, varför?
Har aldrig gillat RF diskanter och de är på 4ohm, vilket inte 937orna är 2ohm.
Nu vet jag inte om du ska ha steg, men då det inte står nått om det så förmodar jag att du ska driva dem på HU inbyggda effekt. 2ohm kan bli lite jobbigt för den.


263 Inlägg
17 januari 2008
#7
JBL
GTO937 spelar klart och har bra tryck

Rockford och Gas spelar identiskt

har ej hört dem andra

Bjuuuu han!!

584 Inlägg
18 januari 2008
Trådstartare
#8
TT-Avant skrev:
Ska jag göra dej mer förvirrad...?
Kolla även på DLS 1072.

Men annars om det enbart är mellan dem så skulle jag nog köpt JBL 696, varför?
Har aldrig gillat RF diskanter och de är på 4ohm, vilket inte 937orna är 2ohm.
Nu vet jag inte om du ska ha steg, men då det inte står nått om det så förmodar jag att du ska driva dem på HU inbyggda effekt. 2ohm kan bli lite jobbigt för den.

Joo jag kollade in DLS 1072 och dom verkade ju rätt sköna dom med. ja kan inte så hemskt mkt om vad man ska kolla på ang ohm, watt och magneter osv.. men jag har ett Rockford Fosgate punch p250.2 som driver högtalarna i dörrarna (Rockford Fosgate P162S Punch) Och ett Rockford fosgate p550.2 som driver två 10" basar (Rockford Fosgate PL2-210), ett Banner Running bull 70Ah batteri och en kondensator på 1Farad. HU en Alpine CDA-9847R. Så min egentliga fråga är vilka 6:9or som spelar bäst ihop me detta paket och om ja kan driva dom på något av stegena?
Senast redigerat av Eddie_Boy (18 januari 2008)


Bilrekonditionerare
453 Inlägg
18 januari 2008
#9
Verkar inte GAS'en vara otroligt prisvärd eller? Någon som lyssnat hur den låter? Nämligen intresserad av en sådan.

MVH Rikard

584 Inlägg
18 januari 2008
Trådstartare
#10
skutte skrev:
Verkar inte GAS'en vara otroligt prisvärd eller? Någon som lyssnat hur den låter? Nämligen intresserad av en sådan.

Inte så många som tycker om GAS vad ja har märkt men ja har inte hört hur den låter så kan inte uttala mig om de:P


Smålänning
7 887 Inlägg
18 januari 2008
#11
JBL T-696 eller DLS 1072 hade jag tagit.
Föregångaren till JBL T-696, T595, spelade bra något fruktansvärt, kan inte tänka nig att efterträdaren är sämre.
DLS 1072 är 7*10" högtalare och är avsedda att användas istället för baslåda för folk som itne vill ha en stor klump i bagaget. Och DLS har alltid fint ljud i sina grejer.

GAS 6*9 köpte jag när jag köpte mitt första. Från finare serien, och visst.. Ljudet var väll OK första 3 veckorna, men sen lossnade bryggan till mellan+diskant så dom började skramla... Skit rent ut sagt. slutade efter ett tag, sen köpte jag ett steg för att kunna vrida på, men det enda som hände var att basen blev bättre.
För min del så blir det aldrig GAS igen. Men ni andra kanske inte har samma otur smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

584 Inlägg
18 januari 2008
Trådstartare
#12
twin_cam skrev:
JBL T-696 eller DLS 1072 hade jag tagit.
Föregångaren till JBL T-696, T595, spelade bra något fruktansvärt, kan inte tänka nig att efterträdaren är sämre.
DLS 1072 är 7*10" högtalare och är avsedda att användas istället för baslåda för folk som itne vill ha en stor klump i bagaget. Och DLS har alltid fint ljud i sina grejer.

GAS 6*9 köpte jag när jag köpte mitt första. Från finare serien, och visst.. Ljudet var väll OK första 3 veckorna, men sen lossnade bryggan till mellan+diskant så dom började skramla... Skit rent ut sagt. slutade efter ett tag, sen köpte jag ett steg för att kunna vrida på, men det enda som hände var att basen blev bättre.
För min del så blir det aldrig GAS igen. Men ni andra kanske inte har samma otur smile

Okej jo jag tycker DLS 1072 verkar bra smile Men hur ska jag göra för att dom ska spela så bra som möjligt då? kan ja koppla på dom på ngt av slutstegen eller ska jag köra på stereon? Nån som har ngr fler bra alternativ till hatthyllan än redan nämna högtalare?


584 Inlägg
18 januari 2008
Trådstartare
#13
isak90 skrev:
Jag har dom Rockford och är bra nöjd med dom.
Dock så driver jag inte dom med något steg men jag tycker ända att dom spelar på bra.

okej mjo jag har ju rockford i dörrarna och dom e jag nöjd med. Men får väl se va dom som e mer insatta än mig i detta säger smile


Biltokig
870 Inlägg
18 januari 2008
#14
GAS:en är GRYMT prisvärd! Spelar både högt & rent med bra mellanregister och lagom med dunk! (Dock sämre än ex. T595 eller T696 för

Har du pengarna och vill ha dunderljud så satsa på JBL T595(tror brl fortfarande har några i lager) det är Kungen bland 6x9or - jag antar att efterträdaren som du nämnde "T696" inte borde vara sämre men jag har dock inte hört den...

Tycker inte du ska satsa på rockfordhögtalarna i det här sammanhanget hur som helst, finns andra mer prisvärda alternativ här!
Samma gäller JBL GTO, dock är rockforden ett bättre val än denna...
Infinityn har jag tyvärr inte hört.
Senast redigerat av Mr_Gear (18 januari 2008)

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

6 851 Inlägg
18 januari 2008
#15
Nu när man fått reda på lite mera på vad du har i bilen så får jag nog ändra mej från det jag skrev innan.
Ist. frågar jag, varför ska du ha 6x9" bak?
Gör dej ett par adapterplattor och sätt in enbart 5.25". Varför detta?
Jo, basen har du redan och 6x9" kommer inte få dej att spela högre.
Ofta sätter man 6x9" bak för att få lite mera drag i basen, fast med org. hål eller slippa en stor låda bak.
Du behöver bara lite mellan register och diskant för att "fylla" ut lite för dem där bak (möjligen?)


584 Inlägg
18 januari 2008
Trådstartare
#16
TT-Avant skrev:
Nu när man fått reda på lite mera på vad du har i bilen så får jag nog ändra mej från det jag skrev innan.
Ist. frågar jag, varför ska du ha 6x9" bak?
Gör dej ett par adapterplattor och sätt in enbart 5.25". Varför detta?
Jo, basen har du redan och 6x9" kommer inte få dej att spela högre.
Ofta sätter man 6x9" bak för att få lite mera drag i basen, fast med org. hål eller slippa en stor låda bak.
Du behöver bara lite mellan register och diskant för att "fylla" ut lite för dem där bak (möjligen?)

okej mjo ja tänkte att de va lite tråkigt o ha originalhögtalare i hatthyllan o att de vore kul med ngt nytt smile men varför blir de bättre med 5.25" tror du då? e de inte lättare o slänga i ett par 6.9:or? eller blir de inte lika bra som med 5.25?


Biltokig
870 Inlägg
18 januari 2008
#17
Eddie_Boy skrev:
TT-Avant skrev:
Nu när man fått reda på lite mera på vad du har i bilen så får jag nog ändra mej från det jag skrev innan.
Ist. frågar jag, varför ska du ha 6x9" bak?
Gör dej ett par adapterplattor och sätt in enbart 5.25". Varför detta?
Jo, basen har du redan och 6x9" kommer inte få dej att spela högre.
Ofta sätter man 6x9" bak för att få lite mera drag i basen, fast med org. hål eller slippa en stor låda bak.
Du behöver bara lite mellan register och diskant för att "fylla" ut lite för dem där bak (möjligen?)

okej mjo ja tänkte att de va lite tråkigt o ha originalhögtalare i hatthyllan o att de vore kul med ngt nytt smile men varför blir de bättre med 5.25" tror du då? e de inte lättare o slänga i ett par 6.9:or? eller blir de inte lika bra som med 5.25?

I så fall tycker jag absolut du ska köra på 6,5or istället om det passar...
Senast redigerat av Mr_Gear (18 januari 2008)

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

584 Inlägg
18 januari 2008
Trådstartare
#18
Mr_Gear skrev:
Eddie_Boy skrev:
TT-Avant skrev:
Nu när man fått reda på lite mera på vad du har i bilen så får jag nog ändra mej från det jag skrev innan.
Ist. frågar jag, varför ska du ha 6x9" bak?
Gör dej ett par adapterplattor och sätt in enbart 5.25". Varför detta?
Jo, basen har du redan och 6x9" kommer inte få dej att spela högre.
Ofta sätter man 6x9" bak för att få lite mera drag i basen, fast med org. hål eller slippa en stor låda bak.
Du behöver bara lite mellan register och diskant för att "fylla" ut lite för dem där bak (möjligen?)

okej mjo ja tänkte att de va lite tråkigt o ha originalhögtalare i hatthyllan o att de vore kul med ngt nytt smile men varför blir de bättre med 5.25" tror du då? e de inte lättare o slänga i ett par 6.9:or? eller blir de inte lika bra som med 5.25?

I så fall tycker jag absolut du ska köra på 6,5or istället om det passar...

Varför?


6 851 Inlägg
18 januari 2008
#19
Varför JAG tycker att det räcker med 5.25" är att det du saknar bak är mellanregister och kanske diskant.
Därför tycker jag att ett 5.25" kitt skulle förmodligen vara bättre ljudmässigt.
Varför jag tycker att det kan bli bättre ljudmässigt är att det oftast är bättre filter till kitt än vad det är till 6x9", inte alltid, men oftast.

Sedan behöver du ju inte driva bakhögtalare på steg då det enligt mej inte skall spela särskilt högt bak. Ljudet skall komma framifrån och inte i nacken.
Så din CD kommer nog klara driva de högtalare bak, även om du skaffa dej 6x9,6½" el 5.25".


Biltokig
870 Inlägg
19 januari 2008
#20
Eddie_Boy skrev:
Mr_Gear skrev:
Eddie_Boy skrev:
okej mjo ja tänkte att de va lite tråkigt o ha originalhögtalare i hatthyllan o att de vore kul med ngt nytt smile men varför blir de bättre med 5.25" tror du då? e de inte lättare o slänga i ett par 6.9:or? eller blir de inte lika bra som med 5.25?

I så fall tycker jag absolut du ska köra på 6,5or istället om det passar...

Varför?

6,5or presterar i regel mycket finare midbas är 5,25or som lätt blir lite "raspigare" i högre volymer och inte kan gå tillräckligt djupt för bastoner...

håller med "TT-Avant" om att du inte bör köra bak på slutsteg utan det räcker att köra direkt på stereon.
Senast redigerat av Mr_Gear (19 januari 2008)

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.


Sök