4387
Sök

Hjälp med koppling och dragning utav sladdar till slutsteg || Volvo 745 -88

Bessewisser
556 Inlägg
22 januari 2008
ONT: Det lättaste sättet är att göra det riktigt och skruva bort det... prova det där själv med att bara "peta in" kabeln på en kompis 744 men det blev bara skit i slutändan. Om man lägger kabeln på andra sidan skruven så att säga så hålls den också på platts av skruven och risken att den rammlar ut minimeras. Tror varje list sitter med 2 skruv eller nått sånt och det sitter små täckbrickor i vägen som man enkelt petar bort med en skruvmejsel. En skruv som man brukar få problem med är den skruven som sitter brevid framsätena då behöver man en kort med ändå grov stjärnmejsel men det är lätt fixat wink

OFT: När jag satt här och tänkte kom jag på en sak... Alla vet att med en 740 så hörs ljudet mycket mera utanför än inne i själva bilen nästan tongue Alltså dom är skitdåligt isolerade så om du har pengar och vill ha bättre ljud så ska du täta nästan hela bilen med asfaltsmattor eller liknande och då menar jag dörrar tak och bagageluckan för att få bort oönskad resonans mm som är väldigt vanligt för ljust volvo.

Lyckad fortsättning med bygget!
//SkyNard

How low

2 118 Inlägg
22 januari 2008
SkyNard skrev:
ONT:
OFT: När jag satt här och tänkte kom jag på en sak... Alla vet att med en 740 så hörs ljudet mycket mera utanför än inne i själva bilen nästan tongue Alltså dom är skitdåligt isolerade så om du har pengar och vill ha bättre ljud så ska du täta nästan hela bilen med asfaltsmattor eller liknande och då menar jag dörrar tak och bagageluckan för att få bort oönskad resonans mm som är väldigt vanligt för ljust volvo.
//SkyNard

Hehe, förstår inte vad du menar roll big_smile

D.i.l.l.i.g.a.f

Stövarn
225 Inlägg
22 januari 2008
SkyNard skrev:

Plåtdunk kallas det:rolleyes:

Jag såg ljuset i tunneln men det var visst tåget

Bessewisser
556 Inlägg
22 januari 2008
Måste juh säga att faan vilken skillnad det är på volvo och alla andra bilar när det gäller plåtdunk..

Trodde ögonen skulle ploppa ur skallen första provspelningen med baslådan i golfen... Det ända jag gjorde va att flytta lådan från volvon till golfen utan att ändra några inställningar eller nått och jag har utan problem fördubblat om inte mer ljudtrycket i kupén

PS: Väldigt lite plåtdunk i min också smile

//SkyNard

How low

2 118 Inlägg
22 januari 2008
Ekbl0m skrev:
SkyNard skrev:

Plåtdunk kallas det:rolleyes:

hehe tell me about it wink lol
två kickrar minskar det ju garanterat inte heller tongue

D.i.l.l.i.g.a.f

10 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
Hej vad det skrivs ^^ Vill passa på att tacka NJ_, SkyNard och Ekbl0m för eran hjälp so far smile
Erhm... eftersom att jag sitter i skolan hade bland annat prov idag och hemtentan skulle också vara klar tills idag så jag har inte hunnit att dra kabel än smile Men hade tänkt kolla på det idag när jag drar hem. Så här kommer två frågor till wink
Vart är det bästa stället att sätta steget? På baslådan? Bredvid?
Sen kommer vi till det här med remote kabeln, kan jag dra den tillsammans med + kabeln?
Kopplar jag in den i stereon sedan? Har en sådan stereo. Står det hur jag ska koppla remoten i instruktionsboken?
Vart köper man sånna mattor och hur ser dom ut?

EDIT:
Med tanke på att min tuta i bilen låter som skit och ingenting. Ägaren innan mig har kopplat in ett alarm från carguard, fast det är urkopplat, så en liten intressant idé skulle vara att koppla tutan till alarm tutan. Är det möjligt, och isf hur gör man det lättast?

Tack på förhand
// Idéhn
Senast redigerat av Idehn (22 januari 2008)

Stövarn
225 Inlägg
22 januari 2008
Idehn skrev:
Hej vad det skrivs ^^ Vill passa på att tacka NJ_, SkyNard och Ekbl0m för eran hjälp so far smile
Erhm... eftersom att jag sitter i skolan hade bland annat prov idag och hemtentan skulle också vara klar tills idag så jag har inte hunnit att dra kabel än smile Men hade tänkt kolla på det idag när jag drar hem. Så här kommer två frågor till wink
Vart är det bästa stället att sätta steget? På baslådan? Bredvid?
Sen kommer vi till det här med remote kabeln, kan jag dra den tillsammans med + kabeln?
Kopplar jag in den i stereon sedan? Har en sådan stereo. Står det hur jag ska koppla remoten i instruktionsboken?
Vart köper man sånna mattor och hur ser dom ut?

1 slutsteget vet jag inte men går ju att ha på lådan bara skruvarna inte går in i lådan.
2 remotekabeln kan du lättast dra med alla andra eftersom att den går ifrån stereon och om jag inte minns fel kopplas den in iso kablen, det står nog hur du kopplar in den i instruktionsboken.

hoppas det går bra med bilen:P hittade ett exemplar du kan spana in:D

http://www.garaget.org/?car=6643&image=132799

10 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
Ekbl0m:
Okej, har precis dratt högtalarsladdarna på samma ställe som lågnivå (i mitt konsolen), du menar alltså att jag ska dra remote kabeln tillsammans med dom? Det här med steget är svårt asså, funkar det att limma dit kardborreband på steget och lådan med kontaktlim? Då slipper jag skruva i lådan tänkte jag, eller är det helt från vettet tänkt?
Haha, det var lilla lådan där ja! wink

Går det att placera sladdarna såhär:
Sladdar under sätet så länge dom inte kläms?

Stövarn
225 Inlägg
22 januari 2008
Idehn skrev:
Okej, har precis dratt högtalarsladdarna på samma ställe som lågnivå (i mitt konsolen), du menar alltså att jag ska dra remote kabeln tillsammans med dom? Det här med steget är svårt asså, funkar det att limma dit kardborreband på steget och lådan med kontaktlim? Då slipper jag skruva i lådan tänkte jag, eller är det helt från vettet tänkt?
Haha, det var lilla lådan där ja! wink

Går det att placera sladdarna såhär:
Sladdar under sätet så länge dom inte kläms?

hehe jorå så ska det nog gå att lägga kablarna.
tror inte steget sitter kvar på lådan om du limmar, kommer nog vibrera loss för det ska ju användas;)
men kolla hur tjock plattan är och ta nå små skruv och dra i den det syns inte heller sen när du tar bort det. men ta inte för långa bara, det går ju att bygga en plats för steget annars brevid basen ser inte hur stor plats det är kvar men det kanske får plats med lite tur. då kan du troligen få in kablarna där bakom också så är det lättare att flytta om i bagaget.
sen med remoten så är det lättast att dra den med lågnivåkabeln eftersom att det ska till samma ställe:P
synd att du inte bodde i gävle så hade det varit lättare att hjälpa till när man ser sakerna:P

10 Inlägg
23 januari 2008
Trådstartare
Ekbl0m skrev:
hehe jorå så ska det nog gå att lägga kablarna.
tror inte steget sitter kvar på lådan om du limmar, kommer nog vibrera loss för det ska ju användas;)
men kolla hur tjock plattan är och ta nå små skruv och dra i den det syns inte heller sen när du tar bort det. men ta inte för långa bara, det går ju att bygga en plats för steget annars brevid basen ser inte hur stor plats det är kvar men det kanske får plats med lite tur. då kan du troligen få in kablarna där bakom också så är det lättare att flytta om i bagaget.
sen med remoten så är det lättast att dra den med lågnivåkabeln eftersom att det ska till samma ställe:P
synd att du inte bodde i gävle så hade det varit lättare att hjälpa till när man ser sakerna:P

Haha, sant, det ska ju användas wink Problemet är att plattan på lådan inte är riktigt jämn... duger det att fästa steget med bara två skruv istället för fyra? Sen håller jag på att bli galen på den här remote sladden, vart i hela friden kopplar jag in den i stereon, för det står ingenstans om någon remote sladd, varken i instruktionsboken eller på något annat ställe som jag har letat. Är sladden i ISO-kontakten som gör så att man kan "skjuta in och ut den automatiska antennen samt till driftspänning för antennförstärkaren", är det den sladden jag letar efter? Är det i den jag ska ersätta remoten med? Håller på att bli snurrig för en liten rackarns sladd tongue Sant Ekblom, då hade det varit lite lättare wink

Bessewisser
556 Inlägg
23 januari 2008
På stereon ska det finnas en sladd som går ut tror den är blå eller så brukar det stå nått om anten på den, den ska du skarva ihop med remoten wink

//SkyNard

How low

Stövarn
225 Inlägg
23 januari 2008
Idehn skrev:
Haha, sant, det ska ju användas wink Problemet är att plattan på lådan inte är riktigt jämn... duger det att fästa steget med bara två skruv istället för fyra? Sen håller jag på att bli galen på den här remote sladden, vart i hela friden kopplar jag in den i stereon, för det står ingenstans om någon remote sladd, varken i instruktionsboken eller på något annat ställe som jag har letat. Är sladden i ISO-kontakten som gör så att man kan "skjuta in och ut den automatiska antennen samt till driftspänning för antennförstärkaren", är det den sladden jag letar efter? Är det i den jag ska ersätta remoten med? Håller på att bli snurrig för en liten rackarns sladd tongue Sant Ekblom, då hade det varit lite lättare wink

jadu är inte säker på om den sitter med 2 skruvar, men testa och dra i och spela lite någon dag eller så och känn på dom sen:P
remoten brukar som SkyNard säger vara blå och sitta bakom stereon separat från allt annat:P
Antennen brukar sitta på en brun kabeln, men har du alla iso kablar så är det bara o koppla ihop och dra ut lågnivå och remoten så är det lungt,
har du köpt volvos oginal kabeln, dom har en kabel som man kopplar på deras kabel som sitter i bilen och över till en iso kontakt så man kan använda iso kontaktena?

mvh Niklas

f.d. Robospine
208 Inlägg
25 januari 2008
SkyNard skrev:
Ett simpelt sätt att lokalisera hålet är att skruva bort plastkåpan som sitter under handskfacket och dra undan mattan så du blottar plåten under sen kollar du bara vart du har en gummiplugg som du sedan petar ut med en skruvmejsel sen drar du kabeln från kupén in i motorrummet så sen när du har matat igenom ca 5 dm kabel så har du inget problem att se den från motorrummet

Jäkligt bra vid kabeldragning om man är 2 st som hjälps åt!

//SkyNard

peta inte bort "gummipluggen". det är en genomföring som bör sitta kvar eller ersättas med en annan genomföring. stick hål på den med en mejsel och peta igenom kablen.
detta för att skydda kabeln från att nötas hål på, samt i viss mån täta lite.
runt hålet har du ju plåt (minus/jord).
om kabelns isolering nöts bort kan du få kortslutning och det kan sluta i brand.
sätt en säkring vi batteriet, du säkrar efter kabelns area (eller lägre), säkringar är till för att skydda kabeln. jag har sett nån tabell för avsäkring här på forumet nånstans.

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd

Stövarn
225 Inlägg
27 januari 2008
Hur gåre med ljudet? big_smile

10 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
Sorry för att jag inte har varit inne och skrivit på ett tag ^^ Men jag har haft häcken full med allt vad skolan, träning och vad allt nu heter. tongue Men jag är äntligen klar med ljudet, det spelar fint big_smile Har tänkt ta kort på hur det blev tillslut, fast jag har inte hunnit det heller, men det kommer! smile Tack för all hjälp jag har fått! big_smile
Kan berätta ett till problem som jag stötte på, det var en som hjälpte mig att plocka fram "remote kabeln" som visade sig vara en vanlig högtalarsladd, så så fort jag strömförsörjde systemet så blinkade "protect" lampan som attans på slutsteget. Men som sagt, det var inget allvarligare än att remote sladden var fel sladd, så jag bytte sladd och nu dunkar det på fint! big_smile

Du kan vara lugn Robospine, hittade ett färdigt hål ovanför fötterna på passagerarsidan fram som jag kunde trä igenom kablen lätt smile Säkringen sitter redan vid batteriet "in case of olycka" liksom wink

Haha, ganska kul att åka omkring på stan och se alla vända huvudet 180 grader när jag dunkar förbi big_smile Då vet man att man har lyckats big_smile Fast eftersom att jag inte är 18 än så måste jag ha med mig antingen morsan eller farsan, och med farsan är det bara att dunka på, fast med morsan så skäms hon lite över uppmärksamheten. Hon får vänja sig helt enkelt wink

//Idéhn

Stövarn
225 Inlägg
30 januari 2008
Idehn skrev:
Haha, ganska kul att åka omkring på stan och se alla vända huvudet 180 grader när jag dunkar förbi big_smile Då vet man att man har lyckats big_smile Fast eftersom att jag inte är 18 än så måste jag ha med mig antingen morsan eller farsan, och med farsan är det bara att dunka på, fast med morsan så skäms hon lite över uppmärksamheten. Hon får vänja sig helt enkelt wink

haha fint det med morsan i bilen;P hon har nog åkt med mig max 10 gånger på 2 år:P kommer bli mycket fredags dunk sen då?

10 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
Haha, mammor är överskattat ;P Fast så länge jag spelar hennes musik så som typ vocaltrance så är det lugnt, hyffsat iaf ;P Fredags dunk? Sånt tjafs wink Alla dagar i veckan dunk big_smile Hela stan ska få reda på att Idéhn har skaffat bil och ljud ;P Har du msn lr? big_smile

Stövarn
225 Inlägg
31 januari 2008
haha det är fan fint det:D jorå skickar den på gb

Sök