4778
Sök

Uppgradering av elsystem (Volvo Amazon)

8 156 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
#1
Vad tycker ni man ska ha för kabelareor på de olika kablagen i bilen?
0.5mm² och 0.75mm² tycker jag är lite för lite, så "kontroll-strömkablarna" ska väl uppgraderas till minst det dubbla. Antar att det är lika bra att hålla sig till 1.5mm² där?
När det gäller matningsström till relä så är det väl lagom med 6mm², eller ska man ha grövre?
Från reläena funderade jag på 2.5mm² till lampor och annat som drar mycket ström, men man kanske skulle dra 4mm² direkt för att få minimalt spänningsfall?

Eftersom det är en gammal bil det handlar om så är inte utrymmet något större problem. Funderade på om det finns något annat som man bör tänka på? Finns det några nackdelar med ett överdimensionerat kablage?

Vad är lagom, vad är överdimensionerat och vad är overkill?
Jag vill höra era funderingar på detta.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

21 761 Inlägg
21 januari 2008
#2
Jag kör ju ofta ganska hårt med "helst inte högre än 0,3V förlust"-regeln när jag räknar ut diverse dimensionering av kablar. Det kanske verkar vara en onödigt snäv gräns för tillåtet spänningsfall, men då får man ju också komma ihåg att uträkningen för spänningsfall bara gäller själva kabeln i sig.

Sedan tillkommer alla olika "skarvar", dvs kabelskor och kontaktytor. I slutändan kanske spänningsfallet har blivit lite högre pga att alla kabelskor inte har blivit 100% klämda eller att alla kontaktytor inte är 100% rena.

Därför tycker jag personligen att en aning överdimensionering inte skadar. smile

Själva matningskablarna till reläna tycker jag inte bör ha mer än kanske 0,1V teoretisk förlust, däremot kablarna från reläna kan "tillåtas" ha 0,3V förlust. Idealet är förstås 0V förlust var man än mäter, men det är väl en önskedröm förstås. wink


Min far har en Amazon kombi och där har han bla gjort en plusplint i motorrummet där han har kopplat en hel del av pluskablarna, då blir det ju lite bättre ordning och även färre kopplingspunkter.
Senast redigerat av Drönirettab (21 januari 2008)

10 287 Inlägg
21 januari 2008
#3
6V eller 12V Phateoon?

Jag använder oftast Kopplingstråd, UL 1007/1569 AWG18/0.81kvmm som "kontrollkopplingstråd" då den är jäkligt stryktålig och finns i många färger (www.elfa.se). För lampor etc använder jag Kopplingstråd, UL 1015 AWG14/2.1kvmm.
Inne i kupen spirallindar jag stammarna med eltejp och i motorutrymme kör jag med krympslang. Är det två till fyra sladdar till någon snslutning i motorutrymmet så snurrar jag dessutom ihop ledarna med en borrmaskin så att det blir snyggt och mera lättböjligt.

Från http://www.demontweeks.co.uk/ brukar jag köpa säkringscentraler, reläcentraler, plintar etc.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

8 156 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
#4
12V ska det så klart vara. Dumt att jag inte nämnde det innan.
Borrmaskinstricket har jag faktiskt själv använt mig av några gånger wink

Jag har funderat på en sak. Varför använder inte fler automatsäkringar i bilar?
Tänkte mest på stereobyggen då förstås.
(Bara en tanke som flög igenom min hjärna nu?)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

21 761 Inlägg
21 januari 2008
#5
Har sett på tex Lazzat att automatsäkringar inte fungerar lika bra som vanliga, de anses som "strömbegränsare" och strular rent allmänt enligt flera byggare. Har inte provat själv dock.

Hur stor generator har du, 30-35A eller är den uppgraderad?

8 156 Inlägg
24 januari 2008
Trådstartare
#6
Generatorn ska uppgraderas till en växelströmsgenerator (alternator), så inga 30 Ampere där inte.
Räkna med det dubbla. Tänkte visserligen ha bra ljud i bilen, men jag är inte så mycket för att spela på hög volym.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

10 287 Inlägg
24 januari 2008
#7
Automatsäkringar kan man ha i tävlingsfordon. I en vanlig bil så stannar man och byter om den skulle gå. Det är ju liiiiite prisskillnad mellan automater och vanliga bladsäkringar.
Men visst - det är kunden som bestämmer, det har hänt att folk jag har byggt åt har velat ha automater och då får dom betala för det då.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

8 156 Inlägg
24 januari 2008
Trådstartare
#8
Det känns kanske inte så nödvändigt med en automatsäkring om man ser till kostnaden och hur enkelt det är att byta en vanlig säkring.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

10 287 Inlägg
24 januari 2008
#9
http://www.roadster.se/clas.html

Den byggde jag färdigt elsystemet på i våras. Det var "the full monty". Byggde elsystemet i toltalt tre etapper  under tre års tid.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

8 156 Inlägg
24 januari 2008
Trådstartare
#10
Väldigt snyggt bygge!

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

21 761 Inlägg
24 januari 2008
#11
Inte tokigt alls, riktigt fint. smile

Ja, även en 70A generator med enkel remskiva ska tydligen fungera i en Amazon har jag hört. Men en på jobbet har gjort så och han har problem med att remmen går varm, tror nog att dubbel remskiva är säkrare.

10mm2 pluskabel från generatorn är lämpligt i så fall, drar man den direkt till batteriet så blir det väl inte så långt. Fast det beror ju på vart batteriet sitter, på min fars kombi-68 så sitter batteriet på torpedväggens högra sida (sett inifrån bilen).

Gör man en plusplint en bit från batteriet så kan man ta 16mm2 kabel dit, då blir den teoretiska förlusten mindre än 0,1V om kabeln är 1m lång och strömmen är 70A. Med 4mm2 matningskabel till reläna så blir förlusten också mindre än 0,1V om kabellängden är 1m och strömmen 20A.

Lite förslag iaf.

2 655 Inlägg
24 januari 2008
#12
Vi fick en en Amazon i somras där laddningen spökade lite, han hade monterat en 120A generator (från en MB tror jag det var.), men då blir det ju med inbyggd fläkt på generatorn, personligen ska det vara lite klassisk stil på veteranbilar så runt en 70-90A generator kan man få på med utvändig fläkt (för utseendets skull).

Som tidigare skribent skrivit så kan ju en plusplint sitta fint, så slipper man en massa kablar vid batteripolen. En riktigt trevlig polsko som jag kan rekommendera är Skyllermarks polskor (E0100 samt E0140 heter dem) med dem så går det att få till det riktigt snyggt vid batteriet, har använt mej av dem i mina projekt som fortfarande har ett vanligt blybatteri kvar.

Skulle nästan vilja gå upp ett steg på kabeln mellan generator och batteri. Har du tänkt att använda bilen under vintern? Med tanke på vad man ska ha för diameter på kabeln till starten.

21 761 Inlägg
24 januari 2008
#13
25mm2 area på startkabeln borde räcka, då ska den klara av en startmotor från en 240 med bara 0,2V förlust om kabeln är högst 1,5m lång och strömmen är 200A. Den arean är det också på 240 bensinare.

Inte pjåkigt med en startmotor från 240 faktiskt. När min far skulle köpa en ny startmotor så blev det en 1,1kW istället för original styrka (minns inte vilken styrka), helt plötsligt lät det inte som en Amazon när man startade den. smile
Senast redigerat av Drönirettab (24 januari 2008)

8 156 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
#14
Streckkoden skrev:
Vi fick en en Amazon i somras där laddningen spökade lite, han hade monterat en 120A generator (från en MB tror jag det var.), men då blir det ju med inbyggd fläkt på generatorn, personligen ska det vara lite klassisk stil på veteranbilar så runt en 70-90A generator kan man få på med utvändig fläkt (för utseendets skull).

Som tidigare skribent skrivit så kan ju en plusplint sitta fint, så slipper man en massa kablar vid batteripolen. En riktigt trevlig polsko som jag kan rekommendera är Skyllermarks polskor (E0100 samt E0140 heter dem) med dem så går det att få till det riktigt snyggt vid batteriet, har använt mej av dem i mina projekt som fortfarande har ett vanligt blybatteri kvar.

Skulle nästan vilja gå upp ett steg på kabeln mellan generator och batteri. Har du tänkt att använda bilen under vintern? Med tanke på vad man ska ha för diameter på kabeln till starten.

Jo, den ska användas på vintern. Kanske ska in med en AC i den också. Självklart med gammeldags stuk.

Hade faktiskt tänkt mig att köra på en generator med utvändig fläkt (blankpolerad).
Måste ju kunna visa upp bilen.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
#15
Drönirettab skrev:
25mm2 area på startkabeln borde räcka, då ska den klara av en startmotor från en 240 med bara 0,2V förlust om kabeln är högst 1,5m lång och strömmen är 200A. Den arean är det också på 240 bensinare.

Inte pjåkigt med en startmotor från 240 faktiskt. När min far skulle köpa en ny startmotor så blev det en 1,1kW istället för original styrka (minns inte vilken styrka), helt plötsligt lät det inte som en Amazon när man startade den. smile

Det borde ju räcka med 25mm² där. Men jag har funderat på att använda mig av 50mm² högtalar-strömkabel från DLS. (Silver med genomskinlig isolering.)
http://www.dls.se/prodimg/5100-1_prod.jpg
I det fallet handlar det om utseende mer än om funktion. Väldigt overkill med 50mm².
Frågan är om den håller sig fin i motorutrymmet?

En Amazon ska låta som en gammal traktor när man startar den, right?
Eller kanske inte. Låter som en bra ide med en startmotor från en nyare Volvo.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

21 761 Inlägg
28 januari 2008
#16
Vill man att bilen ska kunna starta när det är riktigt kallt så är det nog en bra ide att sätta kraftigare startmotor, men visst vill man kanske att det även ska låta som en Amazon när den startas. Håller med om det. smile

Skulle ju se fint ut med genomskinligt kabelhölje, men som du säger så är nog frågan hur länge som kablarna får vara "fina".

10 287 Inlägg
28 januari 2008
#17
Jag kan inte i förväg klassa ut en kabel men för att veta om den beter sig vettigt så brukar jag böja den och värma i böjen med en varmluftpistol och se hur isoleringen beter sig. Den får inte bli "banana-peel" dvs spricka och krypa av. Helt ok om den smälter homogent med mycket värme eller kolar men aldrig spricka och lämna naken innerledare.

/Göran

Phaetoon skrev:
Det borde ju räcka med 25mm² där. Men jag har funderat på att använda mig av 50mm² högtalar-strömkabel från DLS. (Silver med genomskinlig isolering.)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

8 156 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
#18
Ganska så smart Sharky. Jag funderade på om man skulle ha en fin genomskinlig kabel till uppvisningar och en annan vanlig ogenomskinlig när man kör bilen? För jag misstänker att isoleringen skulle gulna efter några månader i motorutrymmet, hur bra den än klarar ditt test.
Klarar den inte ditt test så skulle jag i vilket fall inte använda den...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)


Sök