2384
Sök

Fundering angående motortrafikled och polis?

Dann3
21 januari 2008
Trådstartare
Jag har alltid undrat och funderat om man kör på en motortrafikled som smalna av till enfiligt och så säger vi att det är 110 där som exempel och då kommer det en polis bakom dig och tuta och blinka för full rulle och det är länge kvar tills motortrafikleden tar slut får du gasa på då till ca 160 km/h eller något för att polisen kommer ju inte föbi liksom trång och jäkligt? Är ju lite pinsamt att köra snabbt och ha polisen bakom sig liksom och så får man inte överskrida hastigheten heller men och andra sidan så säger dem ju att man skall göra det så enkelt som möjligt och samtidigt släppa föbi utrycksningsfordon?

Någon som råkat ut för detta? Eller som har några förslag?

/danne
Senast redigerat av Dann3 (21 januari 2008)

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
21 januari 2008
Brukar ju i allmänhet vara plats så man kan köra ut på väggrenen...och då kan en bil komma förbi smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

341 Inlägg
21 januari 2008
DrKamikaze skrev:
Brukar ju i allmänhet vara plats så man kan köra ut på väggrenen...och då kan en bil komma förbi smile

Va fan! Du bara dödade tråden helt o hållet! big_smile Ananrs är det kul o läsa allt möjligt kul som folk vet o har hört.....

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
21 januari 2008
Jongen skrev:
DrKamikaze skrev:

Va fan! Du bara dödade tråden helt o hållet! big_smile Ananrs är det kul o läsa allt möjligt kul som folk vet o har hört.....

Hahaha, förlåt wink Nästa gång får jag vänta tills tråden blivit ett par sidor lång tongue

1 171 Inlägg
21 januari 2008
på 1/2-filiga vägar med vajerräcken så brukar det väl inte få plats 2 bilar?

Håll 130 och sakta ner till 110 precis efter så borde de inte klaga. Har de så bråttom så har de nog viktigare mål med resan än dig och din teoretiska böter på 2000spänn, tror de bara skulle bli glada. Men det är bara vad jag tror, ren spekulation. Citera mig inte i tingsrätten.

268 Inlägg
21 januari 2008
Kan säga att när man sitter i lastbilen så finns där inte så mycket att göra.. dom får snällt stanna kvar där bak tills det blir dubbelfiligt igen wink

268 Inlägg
21 januari 2008
zoopåse skrev:
på 1/2-filiga vägar med vajerräcken så brukar det väl inte få plats 2 bilar?

Håll 130 och sakta ner till 110 precis efter så borde de inte klaga. Har de så bråttom så har de nog viktigare mål med resan än dig och din teoretiska böter på 2000spänn, tror de bara skulle bli glada. Men det är bara vad jag tror, ren spekulation. Citera mig inte i tingsrätten.

Är väl klart att 2 personbilar får plats på 1/2-filiga vägar? har släppt förbi ambulans några ggr när man kört med personbilen.. Men det som är fel är att många "svenssons" inte vet hur breda bilar dom har tongue..

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
21 januari 2008
zoopåse skrev:
på 1/2-filiga vägar med vajerräcken så brukar det väl inte få plats 2 bilar?.

Där brukar väl vara lite väggren (lite) som man kan svänga ut på...så en annan bil kan åla sig förbi?

Smålänning
7 887 Inlägg
21 januari 2008
Man ska alltid släppa fram polisen, och om man vet vart man har hörnen på bilen så får det plats 2 och en halv bil på bredden på dom vägarna. M.A.O man får inte överskrida farten. Ut till höger och sacka in.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

933 Inlägg
21 januari 2008
Klart som fan du kan åka åt sida. Hur ska du annars göra när du får fel på bilen!?

467 Inlägg
21 januari 2008
twin_cam skrev:
Man ska alltid släppa fram polisen, och om man vet vart man har hörnen på bilen så får det plats 2 och en halv bil på bredden på dom vägarna. M.A.O man får inte överskrida farten. Ut till höger och sacka in.

Sakta in tror ja inte dom vill... Dgäller nog generellt att man ska hålla sin fart.. Det är ju bara irriterande om man som polis eller ambulans kommer bakom en bil som står på bromsen.. känns rätt farligt. Måste va bättre att hålla jämn fart=)

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

Dann3
21 januari 2008
Trådstartare
Vet att här hemma så får det inte plats 2 st bilar i bredd på motortrafikleden

Idiot..
285 Inlägg
21 januari 2008
Jag fick en ambulans bakom mig när det var avspärrat så enbart en bil kunde  köra där för dom byggde om vägen.
Så jag gasade på för att inte blockera dom  och jag hoppas att jag gjorde rätt.
Men skulle gjort så hursomhelst,En människas liv är mer värt än mitt körkort

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
21 januari 2008
Dann3 skrev:

Innan ljungby? Jodå, det ska nog gå...säg till om du vill prova någon dag big_smile

268 Inlägg
21 januari 2008
Nattugglan skrev:
Jag fick en ambulans bakom mig när det var avspärrat så enbart en bil kunde  köra där för dom byggde om vägen.
Så jag gasade på för att inte blockera dom  och jag hoppas att jag gjorde rätt.
Men skulle gjort så hursomhelst,En människas liv är mer värt än mitt körkort

Är nog lite på situationen, i de läget hade jag gjort likadant. skulle man åka ditt för det så är det sjukt för det kan ju som sagt rädda någons liv? men det är klart tongue.. man ska inte säga för mycket när det gäller detta landet roll

8 156 Inlägg
21 januari 2008
Lastbilschaufförer har ju oftast lite bättre koll på sina fordon än andra. Det syntes idag när polisen ryckte ut till en serie-krock i Linköping. Polisbilen hade svårt att passera vissa bilar, men lastbilen hade polisbilen inga större problem att passera.

Vet inte om jag skulle trycka plattan i botten för att polisen låg bakom mig med blåljus, men om det var en ambulans eller räddningstjänsten så skulle jag nog inte tveka.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Blivande servicetekniker
117 Inlägg
21 januari 2008
Vette fan om det går med två bilar i bredd vid ljungby. har själv haft samma fundering. Något man borde kolla upp

brumbrumbrum vad är det?
DET SKA DU VETA SOM ÄR MEKANIKER!

268 Inlägg
21 januari 2008
Husssar skrev:
Vette fan om det går med två bilar i bredd vid ljungby. har själv haft samma fundering. Något man borde kolla upp

Menar du på E4an? det tror jag inte ska vara något problem wink

Dann3
21 januari 2008
Trådstartare
DrKamikaze skrev:
Dann3 skrev:

Innan ljungby? Jodå, det ska nog gå...säg till om du vill prova någon dag big_smile

då får du gärna vara bilen som skall köra ut till högerkanten wink
Senast redigerat av Dann3 (21 januari 2008)

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
21 januari 2008
Dann3 skrev:
DrKamikaze skrev:
Dann3 skrev:

då får du gärna vara bilen som skall köra ut till högerkanten wink

Inga problem, tar med mig en flaska glidmedel att smörja in sidan på bilen med och en störtkruka ifall det skulle krisa wink
(förövrigt så föredrar jag nog att köra i dikeskanten framför att bli intryckt i vajerräcket wink)

Sök