Radera Tack

Kenny-83 Företagare & YouTuber
1 augusti 2008 · 1 940 Inlägg

Härligt projekt wink

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Fartsyndare Pro detailer
1 augusti 2008 · 417 Inlägg

Läste precis din polares blogg angående airbagdemonteringen.
Har du kollat så bilen funkar utan airbag? En del bilar krävs det ju att man sätter ett motstånd istället för airbagen.

If your not living on the edge, your taking up too much space inte the middle 8)
FL3JM Inga konstigheter
1 augusti 2008 · 2 064 Inlägg

Grymt projekt, men vad har du emot kompressorer? smile En fet jävla blower som sticker upp ur huven är precis vad du behöver ju! wink

Det där med 20-30 extra hästar med det nya insuget är lite tveksamt. Du får ju bättre flöde med det där nya filtret å så samt lite kallare luft, men för att få nån överladdning av fartvinden så måste du köra i över 200 för att det ens ska gå att mäta nån effektskilnad.

Hur som helst lär det gå att få ordentlig knuff i motorn, även utan överladdning. Konverterar du till E85 så kan du öka kompen en hel del, så en bra mappning där så är du på god väg att få "lagom" antal hästar. smile

DaViper
2 augusti 2008 ·

FL3JM skrev:
Grymt projekt, men vad har du emot kompressorer? smile En fet jävla blower som sticker upp ur huven är precis vad du behöver ju! wink

Det där med 20-30 extra hästar med det nya insuget är lite tveksamt. Du får ju bättre flöde med det där nya filtret å så samt lite kallare luft, men för att få nån överladdning av fartvinden så måste du köra i över 200 för att det ens ska gå att mäta nån effektskilnad.

Hur som helst lär det gå att få ordentlig knuff i motorn, även utan överladdning. Konverterar du till E85 så kan du öka kompen en hel del, så en bra mappning där så är du på god väg att få "lagom" antal hästar. smile

Jag bygger en banbil, turbo och kompressorer är inte så roliga på banan. Där är det ordentligt med vrid som gäller.  "Horsepower sells cars, torque wins races." som Carroll Shelby en gång sa!

Vara-Ram har gjort mätningar på sina grejer, och effektvinsten var inte så stor när bilen stod stilla på rullarna, max 10 hästar men över 100 km/h så ÄR bilen faktiskt piggare. Har testat mot Vipern och Vetten har  inga som helst problem med att hänga med.

E85 blir det nog i vinter ihop med ny kam och nytt, portat insug.

Senast redigerat av DaViper (5 augusti 2008)

DaViper
2 augusti 2008 ·

Fartsyndare skrev:
Läste precis din polares blogg angående airbagdemonteringen.
Har du kollat så bilen funkar utan airbag? En del bilar krävs det ju att man sätter ett motstånd istället för airbagen.

Motstånd följer med vid köp av Momo-nav smile så läger är under kontroll big_smile

Mattilacken
5 augusti 2008 · 229 Inlägg

I min '98 klippte jag bara kablarna till airbagen, Inga som helst problem, ha bara bateripolen bortkoplad. Motståndet är bara där för att lampan inte ska lysa, och inte följde det med något motstånd till min f-body momo nav.

Ang insug så ett Fast '92 med trotelbody gör 20hk på hjulen över ett LS6 insug, ramair insugen gör också stor skillnad över original hur mycket vet jag dock inte.

DaViper
5 augusti 2008 ·

Jepp ett FAST insug med 90 mm trottlebody är beställt, måsta bara hitta någon som kan porta och polera upp det borta i USA. Det bästa är att det kommer med färdiga kopplingar för NOS smile

Sedan måste jag hitta en vass kam, headers, grövre krängningshämmare, båge, fyr-punkt-bälten....
Kommer bli en rolig vinter i garaget!

Masterworks
5 augusti 2008 ·

Har hört att man måste ha Nosen kopplad för att det ska funka! hehehe... wink

DaViper
5 augusti 2008 ·

Man måste prioritera här i livet Patrik, så här ser situationen ut i dagsläget:


          2008                               2009                                             2010
          R-däck                F.A.S.T LSX insug,portat         NOS (om det funkar med E85)
          R-fälgar               TPIS 90 mm gasspjäll
          Tändstift               Blueprintad oljepump
          Shortshift             Matchade spridare
   Växelspaksknopp             E85-konvertering
    Anti-spinn knapp              Båge (mattsvart)
         Sparco-stol                Sparco-stol nr 2
          Luftfilter                 Krängningshämmare
         Coilovers               4-punkts-bälten (röda)
       Black-out-kit              Lätta karossen
    EBC Bromsskivor             Mappa
    EBS Bromsbelägg          Väga in bilen
       Tonad bakruta           Ut med A/C:n
       Hjulinställningar     Flytta batteriet till bagageluckan
        Ny innerskärm         Ut med stereon
         Drift-box                Vassare kamaxel     
            OMP ratt                     Ventilfjädrar
                                                Stötstänger
                                                Kamkedja
                                                 Rullvippor             


Kursiva saker är avklarade, inköpta, på plats....

Senast redigerat av DaViper (8 augusti 2008)

Mattilacken
6 augusti 2008 · 229 Inlägg

låter som en fin lista!

DaViper
16 september 2008 ·

Knappt hade man hunnit landa med planet från Sicilien förrän man satt i Corvetten och försökte få loss originalratten!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/639/461769_4afau9.jpg

Original sitter det ju en ful oceanångar ratt på Corvetten.
Den fungerar illa ihop med öronen på Sparco-stolen så nu skulle den ut!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/639/461771_pwsd3g.jpg

Eftersom airbags är otrevliga saker som gärna vill explodera i folks ansikten körde jag ut till Masterworks-Patrik och tog hjälp av Micke från Snap-off.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/639/461788_qsk0xy.jpg

Med airbagen borta var det en ganska enkel operation för att få bort ratten, speciellt om man har bra verktyg smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/639/461792_xxmr4f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/639/461797_7iwlpk.jpg

Nya navet åkte på, motstånd monterades så man slipper varningslampan till airbagen + sladd till tutan fixades.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/639/461800_uzuepm.jpg

Avslutningsvis åkte OMP-ratten på och sedan var det bara att testa tutan och köra!!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/639/461838_1b1azy.jpg

Stort tack till Micke för monteringshjälpen och fixandet av navet.
Tack till Masterworks för lokal, verktyg, choklad och trumsolo!

Nu får man sätta sig ner och beställa hem massa godis från USA så man har något att göra under vintern....

Senast redigerat av DaViper (16 september 2008)

DaViper
16 september 2008 ·

2008
R-däck
Fälgar till R-däcken 
Tändstift               
Shortshift           
Växelspaksknopp             
Anti-spinn knapp             
Sparco-stol               
Luftfilter                 
Coilovers               
Black-out-kit             
EBC Bromsskivor fram           
EBS Bromsbelägg fram         
Tonad bakruta           
Hjulinställningar     
Ny innerskärm         
Drift-box                   
OMP ratt 

2009             
Grövre Phadt krägningshämmare
Byta alla bussningar i runt fjädringen
Grövre motorfästen i aluminium

Båge (mattsvart)
Sparco-stol nr 2
4-punkts-bälten (röda)

EBC Bromsskivor bak       
EBS Bromsbelägg bak

Ut med A/C:n
Flytta batteriet till bagageluckan
Ut med stereon
Lätta karossen
Väga in bilen


2010
Ventilfjädrar
F.A.S.T LSX insug,portat
TPIS 90 mm gasspjäll                                         
Stötstänger
Kamkedja
Rullvippor
Blueprintad oljepump
Matchade spridare
Vassare kamaxel

E85-konvertering
Mappa
NOS (om det funkar med E85)
             
2011
Större hjul

Kursiva saker är avklarade, inköpta, på plats....

Senast redigerat av DaViper (17 september 2008)

Matt3_
16 september 2008 · 449 Inlägg

Nice smile

Vilka planer du har med C5an cool

Mattilacken
26 september 2008 · 229 Inlägg

Fin projekt plan! Skönt att många av dom grejerna som finns på din lista redan är avbockat på min! LS6 pump är att rekomendera 2010.
Vad innebär driftbox? Mvh Anton

DaViper
26 september 2008 ·

Det är en prestanda och laptimer: http://www.driftbox.com/

När du säger "pump" då menar du bensinpumpen?

Senast redigerat av DaViper (26 september 2008)

Mattilacken
29 september 2008 · 229 Inlägg

Jag menar olje pumpen, portad LS6 Oljepump. Flödet ligger kring 60psi på tomgång och när du varvar kring ,65-70

DaViper
29 september 2008 ·

Är du nöjd med din kam? Får du ett göttigt ljud ur piporna? Ska beställa från USA och vet inte vad man ska välja...

Fiesta_Racing Ford fantast
29 september 2008 · 1 607 Inlägg

blir bra det här

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
Mattilacken
30 september 2008 · 229 Inlägg

Jag är faktiskt väldigt nöjd med min cam! dock så har jag inte provat nån annan. Känns som en bra kam för denna settup som jag har nu.  Det är riktigt trevligt ljud även med en ljuddämpare stor som ett badkar! Och den har enorm respons! Kan maila specsen senare ifall du vill. Kan även försöka få till nått filmklipp. Har några gammla på hemsidan, nordiccamaros.se och sen hittar du lite till på denna länken, Dock så måste du spola lite i den för att hitta min, http://media.savarturbo.se/mats/strippen2008v8.avi

Jag funderar på att bara göra en bromsuppgradering i vintern.. ser ut som budgeten blir ganska tajt nämligen. Då blir det "13 skivor fram Med bättre ventilation.

DaViper
30 september 2008 ·

Maila gärna alla specar du har så jag har något att utgå ifrån när jag frågar folk.
martin@viperclubnordic.se.

Bytte skivorna fram till EBC Turbogroove med EBC Yellowstuff belägg. I vår blir det samma uppgradering bak.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang