Lagförslag om straffavgift på Dubbdäck

CarpeDiem German Engineering
22 januari 2008 · 9 081 Inlägg

Såg på tv igår kväll om att Vägverket vill införa straffavgift på dubbdäck. De menar att dubbdäck förstör vägarna för att de river upp partiklar och släpps ut i luften. Men de är ju säkrare på vintern, det är väl ingen som kör med friktionsdäck utan dubbar. Däckhandlarna tycker det är ett dumt förslag. Det är mycket säkrare med dubbdäck när man är ute och kör på halt väglag.

Vad tycker ni om lagförslaget?

Senast redigerat av CarpeDiem (6 december 2010)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Addekarlsson Kontot inaktivt
22 januari 2008 · 104 Inlägg

Går man på uppgifterna svt presenterar, så är det helt ok för mig, även om jag är emot det pga säkerhet. Men tittar man på vad skvallerblaskan aftonbladet säger, så är det åt helvete.
Svt säger 50 kr per däck.
Aftonbladet hugger till med 1000 kr per säsong, eller 25 kr per dag.
vägverket själva har ännu inte lagt ut info på sidan....

Men nu spelar det ingen roll, jag kommer köra med dubbdäck oavsett vad som blir. För norrlands vägar är inte lämpade för dubbfritt. Det syns på jullov, sportlov och påsklov, när turisterna ligger som plockepinn i dikena.

Mvh/ Adde

FireTraXX DFFL
22 januari 2008 · 9 020 Inlägg

För mig kan det kvitta.
Kör med dubbfria.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Fredrik-79
22 januari 2008 · 2 164 Inlägg

Jag säger för mig spelar de ingen roll för jag har dubbfritt.
I stan behövs dubbdäck och på lansvägar skulle jag säga att dom inte behövs.
Men de är jag de. Men att belägga ett däck med straff avgift är väl lite i överkant.
Finns bättre metoder tycker jag då.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Ksj
22 januari 2008 · 1 217 Inlägg

Det är ju smart av dom att sparka på de som redan ligger ned. Svinigt. Ska man behöva betala extra för att känna sig säker nu också, fy för den lede.

Saab 900 "2.1an" (1992)
engolf
22 januari 2008 · 3 235 Inlägg

Om de förbättrar vinterväghållningen väsentligt, så kommer folk att byta till dubbfria däck frivilligt.
Att tvinga folk välja mellan säkerhet och straffavgifter är väldigt dumt.
Det drabbar ju först och främst de som kör med dubbdäck pga dålig väghållning, och väghållningen vågar jag påstå är väldigt ofta allt för dålig...

Säger de vad pengarna ska gå till? Säkert till "miljösatsningar" som inte existerar...hmm

Rojpen
22 januari 2008 · 2 230 Inlägg

haha köra duppfritt uppe i norrland haah jo jo.. då kan man ju lika gärna köra med sommardäcken typ..
för isigt väglag å dubbfrit går inte ihop.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
MilleN
22 januari 2008 · 9 108 Inlägg

Dubbdäck är ju klart mycket mer säkrare när det väl kommer snö. Riktigt dumt förslag som bara kommer orsaka fler olyckor.

Nattugglan Idiot..
22 januari 2008 · 285 Inlägg

Jag har alltid kört med dubbdäck.
Men den senaste bilen jag köpte hade "All around" däck,Såna utan dubb..

Tänkte inte på det innan det frös och jag glider då fan hela tiden som om jag hade haft sommardäck och däcken är inte slitna.

Dubbdäck är ett måste i mellansverige för här vi inte snö som håller i sig hela vintern,utan det är en massa is med för att det smälter,fryser på,smälter,fryser på osv osv.

Sushikocken Sleeper
22 januari 2008 · 3 084 Inlägg

Rojpen skrev:
haha köra duppfritt uppe i norrland haah jo jo.. då kan man ju lika gärna köra med sommardäcken typ..
för isigt väglag å dubbfrit går inte ihop.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Phaetoon
22 januari 2008 · 8 156 Inlägg

Man kör ju med dubbdäck av en anledning? Om det inte behövdes så skulle ju alla köra med friktionsdäck istället? Det är ju inte så att man njuter av det extra ljudet från dubbarna. Låter som ett ganska dumt förslag i mina ögon.

Klart att dubbdäck sliter på vägarna, men att hänvisa till miljöeffekterna tycker jag känns lågt. Det handlar väl egentligen om att vägverket vill minska sina egna kosntader för vägslitaget.
50:- är väl överkomligt.

Man kanske borde be vägverket att ta en funderare på vad som är mest miljöfarligt. Saltet eller dubbdäcken.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Mortalis VW-nörd?
22 januari 2008 · 4 332 Inlägg

Nattugglan skrev:
Jag har alltid kört med dubbdäck.
Men den senaste bilen jag köpte hade "All around" däck,Såna utan dubb..

Tänkte inte på det innan det frös och jag glider då fan hela tiden som om jag hade haft sommardäck och däcken är inte slitna.

Dubbdäck är ett måste i mellansverige för här vi inte snö som håller i sig hela vintern,utan det är en massa is med för att det smälter,fryser på,smälter,fryser på osv osv.

Finns inget som heter allrounddäck.


Till topic: Det krävs ju att iaf 20-25% kör med dubbdäck för att de med dubbfria ens skall kunna köra, vi sliter upp isen/snön så att deras däck skall få fäste, tar de bort dubbdäcken så kommer det gå som det går...jag kommer aldrig köra dubbfritt, vill inte vara beroende av att andra ska ha kört upp vägbanan åt mig, så får väl betala extra isf, eller så börjar folk hamstra däck innan de sätter upp avgifter :p

Masterworks
22 januari 2008 ·

Vilka idioter, kan dom inte lägga på 1.000:- i straff på säkerhetsbälten, för att det
släpps ut massa gifter från fabriken som tillverkar dom oxå?  lol

twin_cam Smålänning
22 januari 2008 · 7 877 Inlägg

Vilket jävla förslag... Först inför sverie lag på vinterdäck. Vinter för mig = snö och/eller is. på is är dubbfritt nästan värdelöst, och en säkerhetsrisk. Alltså så har dom straffavgift på sin egen lag.
Vinterdäck = dubbdäck för mig.

Om dom kunde höja böterna för folk som inte har bälte på sig istället. Det hade vart bättre, fast det är klart, det skulle ju inte dra in lika mycket pengar...

Sen hru ska det gå för dom som kör odubbat om inte vi som kör dubbat river upp isen?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
turboforssen Telge Drifting Team
22 januari 2008 · 5 398 Inlägg

den avgiften lär ju inte gå till att reparera vägarna  tycker det är helt idiotiskt jag ska då inte ha några dubbfria däck på mina bilar, ska det va vinterdäck så ska det va dubb

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
ironhead volvoraggare
22 januari 2008 · 4 776 Inlägg

det är bara en skock höns som  är chefer på vägverket bara idioter klart fan man ska  dubdäck inte nog med att det är  extra skatt på trafikfärsäkringen utan nu ska det bli straffavgft på dubbdäck..... nu får det fan vara nog me alla dumheter

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
laika
22 januari 2008 · 410 Inlägg

tycker att man ska ha som i Norge straffavgift i storstäderna. Där behövs inte dubbdäck, och det är här som det sliter mest på asfalten då det bor flest antal människor. Dom dagarna då snöröjningen inte hinner med kan man gått och väl sänka farten man förlorar inte särkilt mycket i tid.

Sen så tycker jag att det är lite lustigt att så många i sverige är så mycket för dubbdäck. I östeuropa så har man hårdare vintrar än vad vi har här i sverige generellt sett över hela landet. Då dom har kontinental klimat vilket innebär varma sommrar och kalla vintrar. Och i östeuropa är andelen med dubbdäck mindre men ändå dör inte fler människor pga det. Man kan inte säga att östeuropa har bättre snöröjning. Jag tror helt enkelt att folk lär sig att anpassa sig.

Skoda Fabia (2000)
Madhouse
22 januari 2008 · 1 079 Inlägg

Var tar alla skattepengar vägen och nu ska det läggas avgifter på ännu mer? Fan löjligt men ja just ja det finns ju den bästa ursäkten någonsin "miljön" så de kan gräva djupare i våra fickor efter mer skattepengar/avgifter. Vägskatt, skatt på trafikförsäkringen, skatt på bensinen, moms på skatten på bensinen sen nu dubbdäcksavgift? vad är nästa grej glykolskatt?, spolarvätskeskatt? Enda sättet man kan göra skillnad är att alla ställer bilarna en vecka ska Ni få se på panik i skattekassan om man då även ställer av bilen också. Inte fan blir det mindre bilar med dubbat för en sån avgift som sagt behöver man dubbat så kör man dubbat och därmed ingen bättre miljö, bara en ursäkt att få ta mer pengar från bilägarna.

Senast redigerat av Madhouse (22 januari 2008)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
ironhead volvoraggare
22 januari 2008 · 4 776 Inlägg

Madhouse skrev:
Var tar alla skattepengar vägen och nu ska det läggas avgifter på ännu mer? Fan löjligt men ja just ja det finns ju den bästa ursäkten någonsin "miljön" så de kan gräva djupare i våra fickor efter mer skattepengar/avgifter. Vägskatt, skatt på trafikförsäkringen, skatt på bensinen, moms på skatten på bensinen sen nu dubbdäcksavgift? vad är nästa grej glykolskatt?, spolarvätskeskatt? Enda sättet man kan göra skillnad är att alla ställer bilarna en vecka ska Ni få se på panik i skattekassan om man då även ställer av bilen också. Inte fan blir det mindre bilar med dubbat för en sån avgift som sagt behöver man dubbat så kör man dubbat och därmed ingen bättre miljö, bara en ursäkt att få ta mer pengar från bilägarna.

är det nått jag tänker göra om detta går i genom då kommer jag köra avställt nu får det vara nog och miljön vem bryr sig asså

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
turboforssen Telge Drifting Team
22 januari 2008 · 5 398 Inlägg

Madhouse skrev:
Var tar alla skattepengar vägen och nu ska det läggas avgifter på ännu mer? Fan löjligt men ja just ja det finns ju den bästa ursäkten någonsin "miljön" så de kan gräva djupare i våra fickor efter mer skattepengar/avgifter. Vägskatt, skatt på trafikförsäkringen, skatt på bensinen, moms på skatten på bensinen sen nu dubbdäcksavgift? vad är nästa grej glykolskatt?, spolarvätskeskatt? Enda sättet man kan göra skillnad är att alla ställer bilarna en vecka ska Ni få se på panik i skattekassan om man då även ställer av bilen också. Inte fan blir det mindre bilar med dubbat för en sån avgift som sagt behöver man dubbat så kör man dubbat och därmed ingen bättre miljö, bara en ursäkt att få ta mer pengar från bilägarna.

våra pengar går till lönerna till dom som kommer på att det ska blir skatter på  allt eller höja nån skatt  så att  dom kan få högre lön smile krånglig mening hoppas ni förstår tongue

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang