2160
Sök

Lagförslag om straffavgift på Dubbdäck

DFFL
9 020 Inlägg
22 januari 2008
turboforssen skrev:
våra pengar går till lönerna till dom som kommer på att det ska blir skatter på  allt eller höja nån skatt  så att  dom kan få högre lön smile krånglig mening hoppas ni förstår tongue

Inte nog med att meningsuppbyggnaden var dålig, det är (nästan) en lögn också.
Sluta hata alla politiker, börja engagera er politiskt istället och försök förändra istället.
Senast redigerat av FireTraXX (22 januari 2008)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Idiot..
285 Inlägg
22 januari 2008
Mortalis skrev:
Nattugglan skrev:
Jag har alltid kört med dubbdäck.
Men den senaste bilen jag köpte hade "All around" däck,Såna utan dubb..

Tänkte inte på det innan det frös och jag glider då fan hela tiden som om jag hade haft sommardäck och däcken är inte slitna.

Dubbdäck är ett måste i mellansverige för här vi inte snö som håller i sig hela vintern,utan det är en massa is med för att det smälter,fryser på,smälter,fryser på osv osv.

Finns inget som heter allrounddäck.

Till topic: Det krävs ju att iaf 20-25% kör med dubbdäck för att de med dubbfria ens skall kunna köra, vi sliter upp isen/snön så att deras däck skall få fäste, tar de bort dubbdäcken så kommer det gå som det går...jag kommer aldrig köra dubbfritt, vill inte vara beroende av att andra ska ha kört upp vägbanan åt mig, så får väl betala extra isf, eller så börjar folk hamstra däck innan de sätter upp avgifter :p

Däck som man får köra året runt med är det iaf

Makaronborrare
993 Inlägg
22 januari 2008
Har alltid kört dubbfritt på vintern så för mig gör det inte heller nån skillnad. Här i sydsverige tycker jag inte att det finns något större behov av dubbdäck heller. Här har varit 1 dag med riktigt vinterväglag denna säsongen. Och med tanke på att många kör med dessa dubbdäck på mestadels bara vägar från Oktober till April så blir det mycket onödigt slitage på vägarna. Däremot så tycker jag dubbdäcken fyller sin funktion längre norrut i landet och där känns det dumt att sätta straffavgift på dubbdäcken

410 Inlägg
22 januari 2008
Madhouse skrev:
Var tar alla skattepengar vägen och nu ska det läggas avgifter på ännu mer? Fan löjligt men ja just ja det finns ju den bästa ursäkten någonsin "miljön" så de kan gräva djupare i våra fickor efter mer skattepengar/avgifter. Vägskatt, skatt på trafikförsäkringen, skatt på bensinen, moms på skatten på bensinen sen nu dubbdäcksavgift? vad är nästa grej glykolskatt?, spolarvätskeskatt? Enda sättet man kan göra skillnad är att alla ställer bilarna en vecka ska Ni få se på panik i skattekassan om man då även ställer av bilen också. Inte fan blir det mindre bilar med dubbat för en sån avgift som sagt behöver man dubbat så kör man dubbat och därmed ingen bättre miljö, bara en ursäkt att få ta mer pengar från bilägarna.

Fast o andra sidan ska man nog vara tyst och sluta klaga med tanke på att ungefär 40% (tror jag det var kan vara mer) av alla kemikalier som hushållen släpper ut i naturen är fordonskem. Skulle dom börja miljöskatta det hela så skulle det bli en hel del extra avgifter.

leo_m83
22 januari 2008
jag röstar på dubbfria. De har ju rätt, förstör vägarna = mer olja för reparation. Sedan drar bilen något mindre soppa med friktions däck så den har sina fördelar. Nackdelen är givitvis att man inte kan köra fort när det snöar / halt men det kan man leva med tycker jag

812 Inlägg
22 januari 2008
jaja visst sliter du bbdäck med då kan ju idioterna som sköter de där komma ut å ploga så fort de kommer snö..  här i kumla tog de mer än 4 dagar innan dom äns kom ut å sanda trotoarerna..  då kan nu u tänka er hur vägarna såg ut?? nä byt ut alla jävla gammlingar som sitter på kontor och bestämmer massa extra avgifter å in med färskt blod som vet va sverige behöver!!

man lever bara en gång..

SLK
610 Inlägg
22 januari 2008
det ska vara dubbfritt!

11 Inlägg
22 januari 2008
jag har för första gången friktionsdäck på en bil, på de tidigare bilarna har jag haft dubb..och säger bara en sak ALDRIG MER DUBBFRITT!!!!
Man borde snarare införa straffavgift för de som kör utan dubb.

4 299 Inlägg
22 januari 2008
Jävla idiotiskt förslag, de kan väl iof funka inne i storstäder som Sthlm, Gbg och Malmö. Sen så i sydsverige behövs ju inte direkt dubbar heller, dom har ju inga riktiga vintrar iaf.

Men ju längre upp man kommer desto mer behov av dubb har man. Kan ju säg att utanför mig e de is på vägarna, och de e knappt att de hjälper me dubbar just nu. Nää nu får dom fan ge sig tycker jag.

Kommer aldrig bytta till dubbfritt. Har vi inte packad snö för att dom kommer och plogar när vi själva redan plattat till de, så har vi istället ren jävla isgata. Nope, skitförslag!

/Jacob

2 118 Inlägg
22 januari 2008
leo_m83 skrev:
jag röstar på dubbfria. De har ju rätt, förstör vägarna = mer olja för reparation. Sedan drar bilen något mindre soppa med friktions däck så den har sina fördelar. Nackdelen är givitvis att man inte kan köra fort när det snöar / halt men det kan man leva med tycker jag

du är ju då itt klok.. dubbdäck är ett måste !! om man fick skulle jag köra med isdäcken(redankört runt med dem en vecka nu i vinter pga halka)

D.i.l.l.i.g.a.f

2 118 Inlägg
22 januari 2008
Rallyhalle skrev:
Jävla idiotiskt förslag, de kan väl iof funka inne i storstäder som Sthlm, Gbg och Malmö. Sen så i sydsverige behövs ju inte direkt dubbar heller, dom har ju inga riktiga vintrar iaf.

Men ju längre upp man kommer desto mer behov av dubb har man. Kan ju säg att utanför mig e de is på vägarna, och de e knappt att de hjälper me dubbar just nu. Nää nu får dom fan ge sig tycker jag.

Kommer aldrig bytta till dubbfritt. Har vi inte packad snö för att dom kommer och plogar när vi själva redan plattat till de, så har vi istället ren jävla isgata. Nope, skitförslag!

/Jacob

håller med ! dubbfritt kanske funkar för fredrik renhage som bor i fjollträsket där dom it har någon vinter!

D.i.l.l.i.g.a.f

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
22 januari 2008
Ingen här inne som har varit inne på VV.se och läst vad dom har att säga om dubbdäck ??

Nånting såhär står det: "En viss mängd dubbdäck behövs för att rugga upp den isiga ytan vid halt väglag".

Kommer inte ihåg var på sidan jag låste det men nånstans på VV.se finns det för dom som orkar leta (vilket jag inte gör för tillfället).

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

8 156 Inlägg
22 januari 2008
När det gäller östeuropa och deras klimat så kan jag hålla med till viss del.
Dom har bistra vintar och inte alltid lika mycket snö som vi har här.
Men ju kallare det är, desto mer friktion blir det av snön. Så när det är riktigt kallt så blir till och med isen rätt så sträv. Värst är det kring nollan. Då blir packad snö och is väldigt hal. Det är då som dubbdäcken behövs. I Norrlands inland behövs väl inte dubbdäcken lika mycket. Värre är det vid kusten då, eller nere i söder. (Där snön smälter på dagen och fryser till is på natten...)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

537 Inlägg
22 januari 2008
jag har testat friktionsdäck. NEJ TACK. är så isigt ibland så dubben hjälper en jäkla massa. tycker det räcker med avgifter för länge sen!!!! Vad e vikigtast? Att man kör säkert eller att man blir snart tvungen att köra med dubbfritt och att sätta sitt och andras liv på spel...

mad

LOSING is not an option... BIG TOYS R 4 BIG BOYS.

volvoraggare
4 776 Inlägg
22 januari 2008
kommer att alltid köra me dubbdäck

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

12 086 Inlägg
23 januari 2008
Dom har ju en poäng, det finns ju en anledning att det är förbjudet med dubbdäck i typ hela europa =P
Anledningen att det är lagligt i Sverige är väl pga av att vi har så mkt snö (de va väl så förr iaf) och att Sverige är Sverige, allt ska va så jävla puttinuttit och säkert o blaha blaha.

Jag kör med dubbdäck iofs men mig gör de inget om de förbjuder dem helt.
Man skulle ju kunna förbjuda i södra Sverige, där finns flest bilar och minst snö. Så kan lapparna och norrbottenborna köra med dubb där de fkt finns snö.

Idiot..
285 Inlägg
23 januari 2008
JapMax skrev:
Dom har ju en poäng, det finns ju en anledning att det är förbjudet med dubbdäck i typ hela europa =P
Anledningen att det är lagligt i Sverige är väl pga av att vi har så mkt snö (de va väl så förr iaf) och att Sverige är Sverige, allt ska va så jävla puttinuttit och säkert o blaha blaha.

Jag kör med dubbdäck iofs men mig gör de inget om de förbjuder dem helt.
Man skulle ju kunna förbjuda i södra Sverige, där finns flest bilar och minst snö. Så kan lapparna och norrbottenborna köra med dubb där de fkt finns snö.

Det är inte snön som är det jävliga med odubbat,Det är isen.
För odubbade däck brukar ha rätt djupa mönster så man kommer fram ganska bra i snön

284 Inlägg
23 januari 2008
jag har hört många idiotiska förslag men det här tar fan priset.

/Anna
Det man inte vet har man ingen aning om..

1 311 Inlägg
23 januari 2008
Ja alltid ska de han in några kronor extra på något... om vi sätter det i sitt samanhang då, kommer dessa pengar att användas till att lägga ny asfalt på vägarna eftersom det är just grundtanken med straffavgiften..... troligtvis inte, de kommer säkert användas till att ha råd med en sänkning av reavinstskatten eller liknande =#

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

804 Inlägg
23 januari 2008
Straffavgift på dubbdäck så blir det väl snart högre försäkringspremie för de med friktionsdäck då dubbdäcken behövs för de ska funka (enligt vv själva). roll

Sök