3934
Sök

Mustang pendlarbil.

560 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
http://www.garaget.org/gallery/archive/72692/210541_chaf6m.jpg
För några månader sedan så annonserade jag på Blocket efter en mustang 2a eller en Cheva Monza. Köpte sedan denna Mustang för ett par månader sedan. Mustangen har en V6 på 71kw. Så något behövdes göra men vad? Har sedan dess letat efter saker som gick att använda till den.

Tankarna har vandrat runt vad som skall ske med detta projekt. Funderade först på ett streetraceprojekt med dubbla turbo. Sen var jag över i väghållningsstuket och funderade på stora bromsar och hjul med en lagom pigg V8a i. Problemet är att sakerna inte får kosta massa pengar. Så det är på begagnatsidan som jag räknar med att hitta en del saker och räknar också att köpa en del begagnat från USA. Att tillverka saker själv är lugnt. Jobbar som yrkeslärare med CNC och verktygsmakeri. Så jag har mycket olika maskiner på jobbet och kan tillverka en del på arbetstid.big_smile Har inte skruvat med något projekt på 10 år. Innan det så har det varit både hotrod och ett antal choppers som rullats ut från garaget. Men sedan vart jag av med garaget. Nu har vi köpt en bondgård med verkstad. Så det var dags att börja om igen.

Nu har jag äntligen fått tag på något att börja med. Har köpt en nybesiktigad Ford Thunderbird -78 som skall skrotas ner. Motor 302 V8 insprut/automatlåda/pedalställ/bromsar/bakaxel/fönsterhissar/centrallås/elsäten mm skall lyftas över. Mustangen skall byggas till en milslukande pendlarbil. Jag åker 7 mil till och från jobbet varje dag. Tanken är att kunna åka insprutad äldre mustang med en hyfsad bränsleekonomi och lite uppdaterade finesser på köpet under sommarhalvåret.

Så på lördag hämtar jag Thunderbirden. Då får jag också reda på vilka saker som också går att lyfta över som jag inte tänkt på.

8 156 Inlägg
22 januari 2008
Riktigt coolt, även om jag är en av dom som inte klassar mustangerna från mitten av 70-talet som "äkta"