3934
Sök

Mustang pendlarbil.

560 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
http://www.garaget.org/gallery/archive/72692/210541_chaf6m.jpg
För några månader sedan så annonserade jag på Blocket efter en mustang 2a eller en Cheva Monza. Köpte sedan denna Mustang för ett par månader sedan. Mustangen har en V6 på 71kw. Så något behövdes göra men vad? Har sedan dess letat efter saker som gick att använda till den.

Tankarna har vandrat runt vad som skall ske med detta projekt. Funderade först på ett streetraceprojekt med dubbla turbo. Sen var jag över i väghållningsstuket och funderade på stora bromsar och hjul med en lagom pigg V8a i. Problemet är att sakerna inte får kosta massa pengar. Så det är på begagnatsidan som jag räknar med att hitta en del saker och räknar också att köpa en del begagnat från USA. Att tillverka saker själv är lugnt. Jobbar som yrkeslärare med CNC och verktygsmakeri. Så jag har mycket olika maskiner på jobbet och kan tillverka en del på arbetstid.big_smile Har inte skruvat med något projekt på 10 år. Innan det så har det varit både hotrod och ett antal choppers som rullats ut från garaget. Men sedan vart jag av med garaget. Nu har vi köpt en bondgård med verkstad. Så det var dags att börja om igen.

Nu har jag äntligen fått tag på något att börja med. Har köpt en nybesiktigad Ford Thunderbird -78 som skall skrotas ner. Motor 302 V8 insprut/automatlåda/pedalställ/bromsar/bakaxel/fönsterhissar/centrallås/elsäten mm skall lyftas över. Mustangen skall byggas till en milslukande pendlarbil. Jag åker 7 mil till och från jobbet varje dag. Tanken är att kunna åka insprutad äldre mustang med en hyfsad bränsleekonomi och lite uppdaterade finesser på köpet under sommarhalvåret.

Så på lördag hämtar jag Thunderbirden. Då får jag också reda på vilka saker som också går att lyfta över som jag inte tänkt på.

8 156 Inlägg
22 januari 2008
Riktigt coolt, även om jag är en av dom som inte klassar mustangerna från mitten av 70-talet som "äkta"
Dom har lite för mycket japan-stuk över dom.

Jag gillar din idé med Lil Eleanor-stuk fram!
Skulle kanske vara coolt med gamla mustang-baklyktor också? (Ej Shelby)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

4 506 Inlägg
22 januari 2008
Detta blir den första "riktiga" 70-tals mussen smile!
Ska bli skoj att följa!

Kan du andas kan du dö.

560 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
Phaetoon skrev:
Riktigt coolt, även om jag är en av dom som inte klassar mustangerna från mitten av 70-talet som "äkta"
Dom har lite för mycket japan-stuk över dom.

Jag gillar din idé med Lil Eleanor-stuk fram!
Skulle kanske vara coolt med gamla mustang-baklyktor också? (Ej Shelby)

Även jag har i alla år tyckt illa om Mustang 2orna. Men dom börjar bli sällsynta. Så när en kund till mig visade sin så föll jag pladask. Den är ju så liten och fin.wink Förut så har jag alltid jämfört den mot "dom riktiga" mustangerna. Men den skall inte jämföras mot andra mustanger. Den skall jämföras mot andra amerikanska bilar från mitten av 70 talet. Då kommer den till sin rätt.
Priset på dessa bilar ligger också helrätt. Vilket man knappast kan påstå om dom äldre mussarna.wink

8 156 Inlägg
22 januari 2008
rosten1000 skrev:
Även jag har i alla år tyckt illa om Mustang 2orna. Men dom börjar bli sällsynta. Så när en kund till mig visade sin så föll jag pladask. Den är ju så liten och fin.wink Förut så har jag alltid jämfört den mot "dom riktiga" mustangerna. Men den skall inte jämföras mot andra mustanger. Den skall jämföras mot andra amerikanska bilar från mitten av 70 talet. Då kommer den till sin rätt.
Priset på dessa bilar ligger också helrätt. Vilket man knappast kan påstå om dom äldre mussarna.wink

Jag vet inte riktigt om jag tyckt illa om dom direkt. Dom senare gillar jag inte stuket på däremot.
Jämför man dom med dom andra amerikanarna från samma tid så är den helt klart cool.
Den har ju fina linjer, även om grill och bakdel lämnar lite att önska wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

560 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
Phaetoon skrev:
Den har ju fina linjer, även om grill och bakdel lämnar lite att önska wink

Men då är det ju bara att bygga om.wink

Om någon vill kolla på alla modeller av 2an så finns det hur mycket bilder som helst här.
http://www.mustangii.org/gallery/

560 Inlägg
25 januari 2008
Trådstartare
Om 12 timmar så är Thunderbirden min.big_smile
Sen bär det iväg dom 10 milen hem i egen v8a. Det var en 7-8 år sedan jag senast ägde en amerikansk 8a. Så förhoppningsvis blir det 10 mil av njutning.cool

8 156 Inlägg
25 januari 2008
Ha det så trevligt!

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

560 Inlägg
27 januari 2008
Trådstartare
Här är nu en bild på donatorbilen. En nybesiktigad Ford Thunderbird -87. Den har en 5 liters V8 men sprut. På hemvägen så drog den ca 0.9 enligt instrumenten. Om det inte var för stora uppförsbackar. Då låg vi på ca 95 km/h. Vilket är helt okej för mig att pendla med.
http://www.garaget.org/gallery/archive/72692/242508_a1si8i.jpg
Så här ser motorn ut.
http://www.garaget.org/gallery/archive/72692/242510_7sivtc.jpg
Inredning.

http://www.garaget.org/gallery/archive/72692/242514_be3us5.jpg

4 506 Inlägg
27 januari 2008
Där ser man, Inte stans vanligaste bil presis smile

Kan du andas kan du dö.

560 Inlägg
27 januari 2008
Trådstartare
_Wallis_ skrev:

Men det är låga priser på dom.wink
Frågan är om man skall spara karossen så att grabben kan bygga A-traktor av den i framtiden.

2 118 Inlägg
27 januari 2008
rosten1000 skrev:
_Wallis_ skrev:

Frågan är om man skall spara karossen så att grabben kan bygga A-traktor av den i framtiden.

hehe snacka om udda a-tralla isf tongue

D.i.l.l.i.g.a.f

4 506 Inlägg
27 januari 2008
rosten1000 skrev:
_Wallis_ skrev:

ja de kanske kunde vara något,
Blir problem med motorfästen o drivning
bara..

Annars hade den ju lämpat sig bra, 2 dörrars å allt.

Kan du andas kan du dö.

644 Inlägg
27 januari 2008
http://www.garaget.org/gallery/archive/20350/168915_wub6xd.jpg

Hade en 74a för några år sen,rolig bil,men ack så ful..  hade nog hellre byggt på birden..

8 156 Inlägg
27 januari 2008
Fastback'n ser ju lite bättre ut måste jag medge.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

560 Inlägg
27 januari 2008
Trådstartare
Pellefax skrev:
Hade en 74a för några år sen,rolig bil,men ack så ful..  hade nog hellre byggt på birden..

Birden är ännu fulare.wink Ser ut som en förväxt Mazda.
Vad är det för hembreddade fäljar på den? (bilmodell)
Senast redigerat av rosten1000 (27 januari 2008)

560 Inlägg
27 januari 2008
Trådstartare
Phaetoon skrev:
Fastback'n ser ju lite bättre ut måste jag medge.

¨
Håller verkligen med.big_smile

560 Inlägg
27 januari 2008
Trådstartare
_Wallis_ skrev:
ja de kanske kunde vara något,
Blir problem med motorfästen o drivning
bara..

Annars hade den ju lämpat sig bra, 2 dörrars å allt.

Spelar ingen roll då det ändå skulle monteras en Diesel i den.
Då kan man lika gärna ta med växellåda, kardan och bakaxel.

644 Inlägg
27 januari 2008
rosten1000 skrev:
Pellefax skrev:

Birden är ännu fulare.wink Ser ut som en förväxt Mazda.
Vad är det för hembreddade fäljar på den? (bilmodell)

Det är Saab 9000 fälgar med vända fälgbanor och 195/50/15 däck fram och 205 bak... Dom ligger kvar här hemma till ingen nytta.. wink

Sök