Volvo motor i E30?

joockee
23 januari 2008 · 328 Inlägg

Tja!

Har sökt men inte hittat nå svar..

Är det nån här på forumet som har stoppat ner en volvo turbo motor i en E30?
Och kan berätta hur han/hon gick till väga? Vad som måste bytas ut med mera? smile

Mvh
Jocke

beemern .......
23 januari 2008 · 2 655 Inlägg

du kan ju kolla på autopower.se om nån där gjort de tongue.

sj tycker ja du borde skämmas tongue traktor motor i en bmw (ironi), skulle då hellre stoppa en bmw 6:a i en 242 -75 eller äldre...

joockee
23 januari 2008 · 328 Inlägg

har inte sagt att jag skall göra det tongue men vill bara veta lite mer om det..
Verkar vara lättare med besiktning och sånt då också?

beatone
23 januari 2008 · 127 Inlägg

Finns en kille i Jönköping som gjort det, Göransson tror jag namnet var.. Riktigt fin E30 med en masserad volvosnurra i. Du kan säkert få tag på honom via JRC.nu..

beemern .......
23 januari 2008 · 2 655 Inlägg

jo går väl att få till men e ju ändå lättare å ta en volvo från 75 och äldre å bes me bmw motor smile...

NxV ElectroRaggare
24 januari 2008 · 883 Inlägg

Det finns bättre sätt att försöra en bmw på, tex att köra in den i en bergvägg.

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
AeroMalm BMW fantast
24 januari 2008 · 1 172 Inlägg

stackars e30....om du skule få en hjärttransplantion.. hade du velat fåett grishjärta då? haha:D

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
iNFiNiTi Kodknäckare
24 januari 2008 · 82 Inlägg

NxV skrev:
Det finns bättre sätt att försöra en bmw på, tex att köra in den i en bergvägg.

Så sant... jag tror tom att det är lättare att bara turbokonventera en 325 motor.


AeroMalm skrev:
stackars e30....om du skule få en hjärttransplantion.. hade du velat fåett grishjärta då? haha:D

Precis en vacker jättevacker kvinna. sen ett hjärta från en stor fet bonnagubbe smile jag menar, jag vill ju inte att brudarna ska rapa och klia sig mer i röven än mig...

Smart. Beautiful. iNFiNiTi.
Volvo Knugen The one and only
24 januari 2008 · 1 091 Inlägg

Inte E30 men iaf en BMW med volvo turbomotor
http://www.youtube.com/watch?v=Rw0MV4aWeoQ


O en Volvo 240 med BMW turbomotor smile
http://www.youtube.com/watch?v=Lx2GzUiHm7E

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
camaro67 Meister
24 januari 2008 · 6 763 Inlägg

iNFiNiTi skrev:

NxV skrev:
Det finns bättre sätt att försöra en bmw på, tex att köra in den i en bergvägg.

Så sant... jag tror tom att det är lättare att bara turbokonventera en 325 motor.


AeroMalm skrev:
stackars e30....om du skule få en hjärttransplantion.. hade du velat fåett grishjärta då? haha:D

Precis en vacker jättevacker kvinna. sen ett hjärta från en stor fet bonnagubbe smile jag menar, jag vill ju inte att brudarna ska rapa och klia sig mer i röven än mig...

Haha.. De är nig en hel del att göra.  Men du har ju fördelen att bmw:n redan är bakhjulsdriven. Såg en saab som blev konverterad till bakhjulsdrift och de va möe jobb. Men de är bara att bygga big_smile

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
motor_power
24 januari 2008 · 221 Inlägg

beemern skrev:
du kan ju kolla på autopower.se om nån där gjort de tongue.

sj tycker ja du borde skämmas tongue traktor motor i en bmw (ironi), skulle då hellre stoppa en bmw 6:a i en 242 -75 eller äldre...

håller med!!! kan fan inte lägga ner i en volvo motor i en bmw!? tongue

BMW 320i "Mpower" (1989)
motor_power
24 januari 2008 · 221 Inlägg

bmw 6a låter ju helt underbart o går kanon!!

BMW 320i "Mpower" (1989)
twin_cam Smålänning
24 januari 2008 · 7 877 Inlägg

Nu ville han inte ha spydiga svar om hur dumt det är och hit o dit, utan hur man skulle göra och om det gick att besiktiga.

Det beror ju på hur pass duktig du är. Vad som måste bytas ut avgör man ju själv, och märker under tiden man grejar, finns inga ritningar över en tillverkares motor i en annan tillverkares kaross.
Får ju häna ut BMW-motorn och hissa i volvon och se hur den passar. Kanske bara behöver göra ett motorfästem kanske båda. antagligen får du kapa dän BMW-fästerna och bygga nya till volvomotorn, och göra en ny växellådsbalk. Samma sak med kardan, som blir hemmabygge, i alla fall första knuten.

Har själv haft funderingar på att stoppa en saabmotor i en sierra smile


iNFiNiTi skrev:

NxV skrev:
Det finns bättre sätt att försöra en bmw på, tex att köra in den i en bergvägg.

Så sant... jag tror tom att det är lättare att bara turbokonventera en 325 motor.

Nu är ju grejen att det inte går att regga med en turbokonverterad motor i en så ny bil, men däremot så går det regga med volvomotorn utan större problem smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torpis Forummoderator
24 januari 2008 · 10 572 Inlägg

motor_power skrev:

beemern skrev:
du kan ju kolla på autopower.se om nån där gjort de tongue.

sj tycker ja du borde skämmas tongue traktor motor i en bmw (ironi), skulle då hellre stoppa en bmw 6:a i en 242 -75 eller äldre...

håller med!!! kan fan inte lägga ner i en volvo motor i en bmw!? tongue

Varför inte? ...så slipper man byta spruckna topplock varannan dag...  och då får man mer tid att koncentrera sig på "ringen"   win-win sitauation

:p

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
beemern .......
24 januari 2008 · 2 655 Inlägg

torpis skrev:

motor_power skrev:

beemern skrev:
du kan ju kolla på autopower.se om nån där gjort de tongue.

sj tycker ja du borde skämmas tongue traktor motor i en bmw (ironi), skulle då hellre stoppa en bmw 6:a i en 242 -75 eller äldre...

håller med!!! kan fan inte lägga ner i en volvo motor i en bmw!? tongue

Varför inte? ...så slipper man byta spruckna topplock varannan dag...  och då får man mer tid att koncentrera sig på "ringen"   win-win sitauation

:p

spruckna toppar? du vet inte va du snackar om du tongue. klart som faan toppen spricker om man plågar. de är 325motorn som har de problemet men me riktig kylning så är de inte nå bekymmer...

Senast redigerat av beemern (24 januari 2008)

joockee
24 januari 2008 · 328 Inlägg

någon som vet hur det går med besiktning och sånt? går inte att besikta eller?

iNFiNiTi Kodknäckare
24 januari 2008 · 82 Inlägg

twin_cam skrev:
Nu ville han inte ha spydiga svar om hur dumt det är och hit o dit, utan hur man skulle göra och om det gick att besiktiga.

Det beror ju på hur pass duktig du är. Vad som måste bytas ut avgör man ju själv, och märker under tiden man grejar, finns inga ritningar över en tillverkares motor i en annan tillverkares kaross.
Får ju häna ut BMW-motorn och hissa i volvon och se hur den passar. Kanske bara behöver göra ett motorfästem kanske båda. antagligen får du kapa dän BMW-fästerna och bygga nya till volvomotorn, och göra en ny växellådsbalk. Samma sak med kardan, som blir hemmabygge, i alla fall första knuten.

Har själv haft funderingar på att stoppa en saabmotor i en sierra smile


iNFiNiTi skrev:

NxV skrev:
Det finns bättre sätt att försöra en bmw på, tex att köra in den i en bergvägg.

Så sant... jag tror tom att det är lättare att bara turbokonventera en 325 motor.

Nu är ju grejen att det inte går att regga med en turbokonverterad motor i en så ny bil, men däremot så går det regga med volvomotorn utan större problem smile

E30 går visst att regga med turbo... Vad är det som hindrar? åldern är ju troligen älde än 90, däremot går det inte regga om den ifall han tar bort katteen. vis det är en 90a. då blir det felaktig besikting. Men nepp, går att turboregga en sugbmw.

Smart. Beautiful. iNFiNiTi.
smeten
25 januari 2008 · 40 Inlägg

de e bätre att skrota den än att förstöra den så

bmw följer inte utvecklingen .bmw leder den
Volkswagen corrado vr6 "the green lady" (1992)
Crall julgran
25 januari 2008 · 214 Inlägg

Volvo turbo motor i en E30 anser jag som perfekt, hålbar och stark motor i en liten trevlig BMW tongue

ironhead volvoraggare
25 januari 2008 · 4 776 Inlägg

var det inte en kille som var med i bilsport för nått åtr sen eller två som hade en volvo motor i en bmw

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang