Rekond tips?

carl-hampus Bad decisions make good stories
24 januari 2008 · 86 Inlägg

behöver tips för rekond både lack och inredning.

hur ska jag på bästa sätt laga små stenskott och lite större skador där klarlacken lossnat på ca 2 cm2? går det att få ordning på ett smått solblekt rött tak? man ser att det se lite rosa ut men knappt märkbart om man inte tänker på det. vad kan jag göra?

hur ska man få bort damm runt stereo och i damasker till växelspak samt handbroms. ligger alltid kvar lite i damaskerna hur noga man än är och vid stereon kan jag inte ens blåsa bort dammet med tryckluft, hur ska jag göra?

Muttley
25 januari 2008 ·

När du tar invändigt i de små vrår som finns så om de inte går med tryckluft så kan du ju alltid ta en pensel och försöka damma bort det,  vid växelspaken kan man väl lyfta på damasken och ta med dammtrasa runt.

Rubbster Rekondare
26 januari 2008 · 236 Inlägg

carl-hampus skrev:
behöver tips för rekond både lack och inredning.

hur ska jag på bästa sätt laga små stenskott och lite större skador där klarlacken lossnat på ca 2 cm2? går det att få ordning på ett smått solblekt rött tak? man ser att det se lite rosa ut men knappt märkbart om man inte tänker på det. vad kan jag göra?

hur ska man få bort damm runt stereo och i damasker till växelspak samt handbroms. ligger alltid kvar lite i damaskerna hur noga man än är och vid stereon kan jag inte ens blåsa bort dammet med tryckluft, hur ska jag göra?

Gällande damm runt damasker.. växelspaken.. ventilationsgallret osv.. så kan du först spraya på någon typ av "borttagningsmedel" efter det blåser du bort det med tryckluften. Finns inget enklare sätt smile

Att laga stenskott så får du helt enkelt lägga i med ny färg el oxå lackera om huven om den ser för jäklig ut.

Ett solblekt och speciellt rött tak kan du få ordning på med hälp av ett medel som har 50% rubbing och 50% vax i sig. Kör hela taket med en dubbelisolerande polermaskin. Så slipper du att den blir "bladdrig" med.

ps. kolla på www.lahega.se angående rubbingen, flask nummret är "23"

Mvh!

95% av sveriges kvinnor har ett bra sexliv.. resten hinner jag inte med!
J-P-R DO IT LOW STYLE
26 januari 2008 · 1 342 Inlägg

Jag tror inte du kan fylla i så mkt klarlack så att du får ett fullgott resultat utan att enda lösningen är att lacka om. 2 cm2 är rätt stora flagor i sammanhanget.

carl-hampus Bad decisions make good stories
26 januari 2008 · 86 Inlägg

okej, tack för tipsen.
blir det inte bra om man vattenslipar och lackar med klarlack?
vad för borttagningsmedel ska man använda till ventilationsgaller etc?

Speedman Bilvårdsexpert
26 januari 2008 · 663 Inlägg

Vattenslipar du på yta som klarlack lossnat så gäller det att endast slipa exakt på klarlackskanterna, vilket är oerhört svårt. Och ytan kommer bli snuskigt vågig, så lättast är att göra en lackbättring istället.

Ang. det solblekta finns det bara ett sätt om det ska bli bra. Polera med enkelmaskin, hård/mellanhård trissa och grövre polermedel, gärna med slipmedel i.
Efter det med dubbelmaskin, hårda trissor och mellanhårt polermedel. Sedan ett riktigt bra lackskydd, eller vax och vaxa ofta(minst 1ggr/månad).

Inv. rekond ska du ha medel för invändig rengöring helt enkelt bara.
Lycka till!

Mvh/Tobbe

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
WikingRekond
27 januari 2008 · 2 Inlägg

Om du ska laga stenskott så kan jag rekomdera våtslipning och sedan använnda en airbrush spruta och hålmall får fullgått resultat, Om du inte vill lacka om hela huven.

På ett tak som är solblekt ska du använda en compounder som slipar lätt och sedan vaxa och försegla det så snabbt som möjligt.

Om du ska göra rent runt damasken och sterion så använd en kladduk som man använder på lackfirmor ett perfeckt hjälpmedel.

MVH/WikingRekond

Patrickhofling
16 november 2008 · 11 Inlägg

tänkte kolla om nån visste hur man får bort orginal växelspaksknopp på en v40.. fattar inte hur man får bort den:P vore snällt om nån visste kunde skriva:P

Speedman Bilvårdsexpert
17 november 2008 · 663 Inlägg

Patrickhofling skrev:
tänkte kolla om nån visste hur man får bort orginal växelspaksknopp på en v40.. fattar inte hur man får bort den:P vore snällt om nån visste kunde skriva:P

För din egen skull, sök eller gör ny tråd.

Mvh Tobbe

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang