Oljenivå över max, farligt?

loudness
25 januari 2008 · 4 554 Inlägg

lillen_rille skrev:
Jag skulle inte köra om det var över max, inge bra..

om det är lite över är det helt ofarligt, på en del entrepenadmaskiner så har ja vart tvungen att hälla på mer för att de hamnar i lutningar så oljelampan tänds men när de går på plattmark händer de då inget för att stickan ska gå upp en cm behövs inte många dl

engolf
25 januari 2008 · 3 235 Inlägg

Jag hade skruvat loss oljepluggen och låtit några deciliter rinna ut...

Att ha 3 cm över maxsträcket är nog ganska farligt.
I värsta fall kommer vevaxelpackningarna att rivas söder, eller tryckas ut.
Sen kan du bränna katalysatorn med bränd olja...

3 cm, det måste ju vara minst en liter för mycket om jag inte har fel, kanske 2 liter...?!
Nej fy, jag hade aldrig kört med bilen.

En gång upplevdejag det samma med en äldre diesel golf, och då rann det olja överallt! Från vevaxelpackningar, ventilkåpspackningen, lite olja hamnade också på kamremmen, var en del blå rök efter mig...

Woogensea Volvoturbo For Life
25 januari 2008 · 366 Inlägg

Darkie skrev:
varför inte bara öppna på oljepluggen lite och låta det sippra ut dem dära 3cm för att vara på den säkra sidan. Man förlorar oftast mot företag om det blir någon fight imellan privatperson och företag.

Det hade jag gjort ialf och slippa tänka på att "oj, nu måste jag köra lugnt och inte gasa/varva för mycket"

Jo, men det är ju ren inkompetens å klantighet som ligger bakom det där så stå på dej för fan!! Jag hade blivit riktigt förbannad, å har dom nån vett i skallen å vill ha nöjda kunder så borde de inte va nåt problem, vilket jag hoppas att de inte blir för dej...

En gång Volvo, Alltid Volvo
Volvo V70N T5 "Silverpilen" (2001)
Squadron
25 januari 2008 · 1 833 Inlägg

Mussie skrev:

Squadron skrev:
Jag tömde ur en halvliter när jag fick för mycket olja efter en service.

gick packboxarna eller packningen sönder då?

Nej.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
engolf
25 januari 2008 · 3 235 Inlägg

Dte är enklare att tappa motorn för lite olja, än att sedan i värsta fall hamna i konflikt med verkstan om ansvarsfördelning. Om du visste att det var för mycket olja i motorn och ändå körde med den, så ligger ju ansvaret på dig också. Ring i så fall och hör med de först.

Mussie
26 januari 2008 · 120 Inlägg

Har nu tappat ur olja. Det såg ut att vara minst 1,5 liter för mycket. Det bara rann. Nu är det några mm över max. Detta gjorde fick jag hjälp med på en OK verkstad. Dem sa att det inte var några problem.

Saffranskalle Palfinger tekniker
27 januari 2008 · 1 248 Inlägg

några milli meter är inga problem men ytte du aliminium packning på oljepluggen annars så kan det läcka lite för dig

Volvo Xc70 (2001)
Saffranskalle Palfinger tekniker
27 januari 2008 · 1 248 Inlägg

några milli meter är inga problem men ytte du aliminium packning på oljepluggen annars så kan det läcka lite för dig

Volvo Xc70 (2001)
zovix Maskinbefäl
27 januari 2008 · 1 038 Inlägg

Några cm över maxmarkeringen är farligt. du kan pressa olja ur tätningar och upp förbi kolvringar. Har du mer än det kan du spränga motorblocket.

Kolvarnas undersida får absolut inte komma i kontakt med oljenivån för då spränger du blocket i värsta fall. Kolven vill ner till sitt ND (nedre dödläge) och hindras den av oljan kommer det byggas upp ett tryck inne i blocket som måste ta vägen någon stans. Har du tur går bara vevaxeltätningen, har du otur har du ett motorblock i två delar....

Max-sträcket finns där av en anledning och verkstaden som inte uppmärksammar detta bör du aldrig mer anlita och svartlista! Tyder på stor okunskap om hur en motor fungerar.

Till dig som överfyller olja i entreprenadmaskiner för att kunna köra i lutningar.. Gör inte det, ska du promt köra i extrema lutningar så byt oljetråg, finns tråg med skvalpskott som håller oljan kvar trotts lutning.. Annars är det torrsump som gäller...

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Mussie
27 januari 2008 · 120 Inlägg

volvo_245 skrev:
några milli meter är inga problem men ytte du aliminium packning på oljepluggen annars så kan det läcka lite för dig

Aluminium packning på oljepluggen? Nej tusan gjorde jag inte det. Är det för sent att göra det nu?

En sak till som jag vill veta är namnet på den fyrkantiga plåten som ligger bredvid oljepluggen? Det läcker nämligen olja från den.
Tre bilverkstäder har bedyrat för mig att det är normalt och att jag inte ska gå runt och oroa mig för det. På frågan vad plåtlådan kallas, kom inget svar.

Denna plåtlådan som jag insisterar på att kalla den i brist på ett bättre beskrivande ord, har sölat ner mitt garage med olja! Nu vet jag inte hur jag får bort oljefläckarna från asfalten!

RaLsO från bun!
27 januari 2008 · 89 Inlägg

bromsrengörning tar bort fläckarna från golvet;)

Teori och praktik är inte samma sak, glöm inte det!
Mussie
27 januari 2008 · 120 Inlägg

zovix skrev:
Några cm över maxmarkeringen är farligt. du kan pressa olja ur tätningar och upp förbi kolvringar. Har du mer än det kan du spränga motorblocket.

/Magnus

Hej Mogge!

Jag har hunnit köra bra mycket innan jag minskade på oljan. Efter det har jag kört en del och bilen har inte sagt ifrån.
Men tror du skadan redan är skedd?

Mussie
27 januari 2008 · 120 Inlägg

RaLsO skrev:
bromsrengörning tar bort fläckarna från golvet;)

Hej.

Är det bara att skrubba med bromsrengöring alltså?

zovix Maskinbefäl
27 januari 2008 · 1 038 Inlägg

om det sker lär du märka det, är ingenting som kommer smygandes... Går vevaxeltätningen kommer du få olja på svänghjulet och då kommer kopplingen att slira.

Det kan även läcka i fram.

hur märker du att kopplingen slirar, motorns varvtal går upp utan att bilen ökar i hastighet....

Tror inte med hänsyn till din beskrivning att du råkat ut för det.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Mussie
27 januari 2008 · 120 Inlägg

Usch, hatar innerligt min okunskap om bilen. Tackar för alla svar!

Saffranskalle Palfinger tekniker
27 januari 2008 · 1 248 Inlägg

Mussie skrev:

volvo_245 skrev:
några milli meter är inga problem men ytte du aliminium packning på oljepluggen annars så kan det läcka lite för dig

Aluminium packning på oljepluggen? Nej tusan gjorde jag inte det. Är det för sent att göra det nu?

En sak till som jag vill veta är namnet på den fyrkantiga plåten som ligger bredvid oljepluggen? Det läcker nämligen olja från den.
Tre bilverkstäder har bedyrat för mig att det är normalt och att jag inte ska gå runt och oroa mig för det. På frågan vad plåtlådan kallas, kom inget svar.

Denna plåtlådan som jag insisterar på att kalla den i brist på ett bättre beskrivande ord, har sölat ner mitt garage med olja! Nu vet jag inte hur jag får bort oljefläckarna från asfalten!

det e inget du beföver att göra bara att du fåf kolla oljenivån lite oftare

Volvo Xc70 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang