Oljenivå över max, farligt?

Mussie
24 januari 2008 · 120 Inlägg

Var på en verkstad imorse och de utförde oljebyte och oljefiltersbyte på min Saab 9000i.

När jag senare på kvällen mätte oljenivån fanns det olja ungefär 3 cm över max-strecket.

Körde även bort och köpte luftfilter eftersom jag antog att det lika bra är att byta alla filter samtidigt. Jag vet inte dock om bränslefiltret ska bytas och jag har ingen aning hur man undersöker det.

Imorgon ska jag köra bort och be dem pumpa/suga ut överflödig olja!

Är det farligt med för mycket olja? Klarar bilen köra bort till verksta'n åtminstone?

Den unge grabben som jobbar på mekonomen sa att packningar kan skadas och i värsta fall kommer oljan att läcka och spruta överallt.

Jag är tacksam om jagvkan få ett svar!

buttrus örebro
24 januari 2008 · 46 Inlägg

När jag gjorde så på min av misstag så tryckte det ut olja förbi kolvringarna så det vart bara en jävla massa rök..hade tur å klara packningar men det kan trycka sönder mer saker så jag skulle inte åka 1 meter med bilen...bogsera ist..onödigt att chansa!!!

Volkswagen Polo "Miljöbilen" (1995)
Kia Ceed SW "Eco Dynamics" (2011)
J_Storm
24 januari 2008 · 294 Inlägg

Det bör inte vara några problem.

och händer det nått så ska ju verkstaden stå för det.
dokumentera med bilder och sånt innan du åker för att vara på den säkra sidan..

"För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen"
Mussie
24 januari 2008 · 120 Inlägg

Offtopic
körde en saab 900 för ett par dagar sen och fyfan vilken acceleration dem har. Skämdes lite över min 9000 en kort stund. 900:an är väl lättare än 9000 var min slutsats. Äsh jag har ingen aning.

Corpze
24 januari 2008 · 1 311 Inlägg

ja det är inte så jättebra med för mkt olja, det kan tränga upp olja och brännas fast lite här och där, även trögheten i vevhuset samt vevhusventilationen påverkas mkt negativt!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
Mussie
24 januari 2008 · 120 Inlägg

Jag har ungefär 7km till verksta'n och har verkligen inte råd att bogsera just nu. Men man tycker att den ska klara ungefär en kvarts körning bara. Om man kör lugnt och sakta.

Ska jag hyra en bogseringsfirma då är det för att jag vill ta den till skroten. Dem tar mkt.

LoFET Almännt tokig
24 januari 2008 · 481 Inlägg

det är nog ingen fara men försök att varva så lite som möjligt för annars finns det risk att packboxar och packningar tar skada.

Inline sixes ist sie scheisse.......
Mussie
24 januari 2008 · 120 Inlägg

Okej. Jag ska försöka köra på högsta växel möjligt.

Saffranskalle Palfinger tekniker
24 januari 2008 · 1 248 Inlägg

eller så ringer du till verkstan och frågar vad dom tycker om dom säger kör så är det bara köra och om motorn rasar så ska verkstan stå för det eller så kommer dom och hämtar bilen så slipper du oroa dig

Volvo Xc70 (2001)
Corpze
24 januari 2008 · 1 311 Inlägg

jag tror inte att det är nån fara om du kör lugnt och inte varvar mkt som sagt!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
Mussie
24 januari 2008 · 120 Inlägg

Perfekt. Jag ska följa ditt råd Volvo_245. Varför ska jag behöva oroa mig. De är skyldiga att ge mig det jag betatalat för, eller hur?

Saffranskalle Palfinger tekniker
24 januari 2008 · 1 248 Inlägg

ja det e dom som har gjort jobbet och om dom gör fel så ska dom stå för det annars hur ska man då kunna lita på verkstäder

Volvo Xc70 (2001)
Mussie
24 januari 2008 · 120 Inlägg

tack

Darkie dARKiE
24 januari 2008 · 5 031 Inlägg

varför inte bara öppna på oljepluggen lite och låta det sippra ut dem dära 3cm för att vara på den säkra sidan. Man förlorar oftast mot företag om det blir någon fight imellan privatperson och företag.

Det hade jag gjort ialf och slippa tänka på att "oj, nu måste jag köra lugnt och inte gasa/varva för mycket"

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Squadron
24 januari 2008 · 1 833 Inlägg

Jag tömde ur en halvliter när jag fick för mycket olja efter en service.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
Mussie
24 januari 2008 · 120 Inlägg

jag är ingen mekaniker, därför vet jag inte var pluggen sitter. Men jag måste ändå fråga vilken olja de använde så att jag inte häller fel när det är fåfyllningsdags!

Mussie
24 januari 2008 · 120 Inlägg

Squadron skrev:
Jag tömde ur en halvliter när jag fick för mycket olja efter en service.

gick packboxarna eller packningen sönder då?

lillen_rille
25 januari 2008 · 12 Inlägg

Gratis olja ju om du fick 3 cm!

loudness
25 januari 2008 · 4 554 Inlägg

3cm lät lite mycke men hamnar de nån cm över max så gör de inte något

lillen_rille
25 januari 2008 · 12 Inlägg

Jag skulle inte köra om det var över max, inge bra..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang