Laddning av kondensator

Jonasdaa
24 januari 2008 · 156 Inlägg

Hej!

När man skall koppla en en kondensator har jag förstått att man skall ladda det med ett motstånd för att den inte ska få för mycket ström på en gång. Men vad jag undrar är:

1. Är det bara första gången man har kondensatorn i kretsen man behöver ladda?

2. Om man har en digital kondensator, "snor" den inte ström om den är inkopplad eller är den försumbar? (Det vill säga kondensatorn lyser)



Jag vill även tillägga att jag läst kondensator trådarna och sökt men inte hittat svaret på min fråga.

Hoppas ni har överseende

MVH// Jonas

Senast redigerat av Jonasdaa (24 januari 2008)

ShyGuy RM-operatör
25 januari 2008 · 667 Inlägg

Angående fråga ;

1. Så det är nog bara första gången. Om det hela står alldeles väldans länge så hinner den ju dra ur sig,men ett par veckors inaktivitet borde den klara.

2. Dens tröm som går åt till att lysa upp LCD/LEDs är inget att bråka om,även där kan det säkerligen gå någon vecka. Men sätt en strömbrytare på det för att vara säker? Biltemas strömbrytarebrytare 80-512 ska palla med det hela, och den är nog snyggast av de 2 starkare varianterna=)

newBadboy
25 januari 2008 · 340 Inlägg

Du behöver egentligen inte ens använda motståndet, det enda som händer är lite gnistor.

E-30
25 januari 2008 · 1 050 Inlägg

newBadboy skrev:
Du behöver egentligen inte ens använda motståndet, det enda som händer är lite gnistor.

OBS!

Att försöka sig på att ladda upp en kondensator utan motstånd är förenat med "LIVSFARA"
Jag har sett en hel bakruta BLÅSA UT i samband med felaktig uppladdning.

Använd ett motstånd eller en vanlig 12 glödlampa, sätt lampan mellan kondingens pluspol
samt batterikabeln (+12v) Brukar ta någon minut att ladda, lampan slocknar när det är klart.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Sharky
25 januari 2008 · 10 287 Inlägg

Skall du ge råd som avviker från vad leveratörer / tillverkare rekommenderar så skall dom vara väl underbyggda - speciellt när det gäller säkerthetsrelaterade aspekter som detta.

/Göran

newBadboy skrev:
Du behöver egentligen inte ens använda motståndet, det enda som händer är lite gnistor.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
newBadboy
25 januari 2008 · 340 Inlägg

Ok mr.. berätta vad som kan hända då, förutom strömrusningen?

"E30" det lär snarare berott på felvänd polaritet.

Sen kan man vända så här på det. Hur många tror ni kopplar ur kondingen när man tex bytar bilbatteri?..

evilaudio
25 januari 2008 · 16 195 Inlägg

har kopplat in såå sjukt många kondingar under de åren ja hållit på me billjud utan att "ladda" dom å de har då aldrig hänt nåt.. de blir en liten "gnista" när man lägger dit kabelskon å de e allt...  skulle de va så att de smäller så de e nåt annat som e fel vill ja lova..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
E-30
25 januari 2008 · 1 050 Inlägg

evilaudio skrev:
har kopplat in såå sjukt många kondingar under de åren ja hållit på me billjud utan att "ladda" dom å de har då aldrig hänt nåt.. de blir en liten "gnista" när man lägger dit kabelskon å de e allt...  skulle de va så att de smäller så de e nåt annat som e fel vill ja lova..

Att din konding ej exploderade, kanske beror på att den redan var oduglig? allt för många åker omkring med odugliga kondingar utan att ens veta om det. Då går det hur bra som helst att ladda utan motstånd.
Att det "Gnistrar" vid anslutningen av 12v kabeln, detta tyder på kortis. (förmodligen i kondingen)

Någan annan nämnde något om battribyte? då behöver man naturligvis ej ladda kondingen med motstånd
då den redan är uppladdad. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
empe
25 januari 2008 · 230 Inlägg

newBadboy skrev:
Ok mr.. berätta vad som kan hända då, förutom strömrusningen?

"E30" det lär snarare berott på felvänd polaritet.

Sen kan man vända så här på det. Hur många tror ni kopplar ur kondingen när man tex bytar bilbatteri?..

Om man byter batteri behöver man inte koppla loss kondensatorn för att den redan är uppladdad när man kopllar in det nya batteriet.

Second place is the first loser
evilaudio
25 januari 2008 · 16 195 Inlägg

E-30 skrev:

evilaudio skrev:
har kopplat in såå sjukt många kondingar under de åren ja hållit på me billjud utan att "ladda" dom å de har då aldrig hänt nåt.. de blir en liten "gnista" när man lägger dit kabelskon å de e allt...  skulle de va så att de smäller så de e nåt annat som e fel vill ja lova..

Att din konding ej exploderade, kanske beror på att den redan var oduglig? allt för många åker omkring med odugliga kondingar utan att ens veta om det. Då går det hur bra som helst att ladda utan motstånd.
Att det "Gnistrar" vid anslutningen av 12v kabeln, detta tyder på kortis. (förmodligen i kondingen)

Någan annan nämnde något om battribyte? då behöver man naturligvis ej ladda kondingen med motstånd
då den redan är uppladdad. big_smile

så du menar att alla (säkert 100 st) kondingar ja monterat i mitt liv skulle va kass.. GE DIG!!

gnistan kommer ju av att du "fyller" den för fort.. inget annat...

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
evilaudio
25 januari 2008 · 16 195 Inlägg

sen tömms en konding rätt fort efter att du brytit strömmen på den när du byter batteri...

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
empe
25 januari 2008 · 230 Inlägg

Dom kanske inte är kassa när du kopplar in dom, men efter du gjort det så är dom nog det.

Second place is the first loser
Tokken Team dBakuten
25 januari 2008 · 3 453 Inlägg

empe skrev:
Dom kanske inte är kassa när du kopplar in dom, men efter du gjort det så är dom nog det.

Men nu fårt du ge dig.. evilaudio VET vad han gör.
Det är precis som han beskriver det. PUNKT.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
E-30
25 januari 2008 · 1 050 Inlägg

evilaudio skrev:
sen tömms en konding rätt fort efter att du brytit strömmen på den när du byter batteri...

Om kondensatorn töms under tiden du byter batteri, så lär det nog vara fel på den. Min konding på 25F håller laddningen 3 dygn. Utan att vara ansluten till batteriet.

Dessutom levererades den med en tydlig instruktion där det stod "VARNING" Undvik att försöka ladda kondensatorn utan den medföljande laddlampan. Om så sker uteblir omgående garantin. Ladda enl gällande förskrifter för att undvika personskador.

Personligen så föredrar jag nog att följa säkerhetsföreskrifterna. Men det är ju naturligtvis upp till var & en att själv bedöma värdet av sina händer,ögon, hörsel,mm. Jag vill bestämt avråda från inkoppling utan lampa eller motstånd, trots att vissa här gör gällande att det är onödigt. big_smile

Senast redigerat av E-30 (25 januari 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
gloudarck the greatest
25 januari 2008 · 121 Inlägg

empe skrev:
Dom kanske inte är kassa när du kopplar in dom, men efter du gjort det så är dom nog det.

skall man ldda upp bateriaerna med då. för när man sätter sladden på så slår det gnnista där ifrån med ju mellan bateri o bilens elsystem. skulle då det vara fel på det med?

The Mödd
E-30
25 januari 2008 · 1 050 Inlägg

gloudarck skrev:

empe skrev:
Dom kanske inte är kassa när du kopplar in dom, men efter du gjort det så är dom nog det.

skall man ldda upp bateriaerna med då. för när man sätter sladden på så slår det gnnista där ifrån med ju mellan bateri o bilens elsystem. skulle då det vara fel på det med?

Batterierna behöver ibland underhållsladdas, du mäter bäst batteriets laddkapacitet med motorn avstängd.
Efter en timmas vila. Mät med en multimeter över batteripolerna. Ett fulladdat batteri visar 12,74 volt, ett halvladdat visar 12,32v. och ett urladdat visar 11,92volt.

Det har visat sig att de allra flesta kör omkring med ett halvtaskigt batteri, brukar oftast visa 12,40v. = halvladdat. Då bör man kanske se över generatorn eller byta batteri. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
gloudarck the greatest
25 januari 2008 · 121 Inlägg

E-30 skrev:

gloudarck skrev:

empe skrev:
Dom kanske inte är kassa när du kopplar in dom, men efter du gjort det så är dom nog det.

skall man ldda upp bateriaerna med då. för när man sätter sladden på så slår det gnnista där ifrån med ju mellan bateri o bilens elsystem. skulle då det vara fel på det med?

Batterierna behöver ibland underhållsladdas, du mäter bäst batteriets laddkapacitet med motorn avstängd.
Efter en timmas vila. Mät med en multimeter över batteripolerna. Ett fulladdat batteri visar 12,74 volt, ett halvladdat visar 12,32v. och ett urladdat visar 11,92volt.

Det har visat sig att de allra flesta kör omkring med ett halvtaskigt batteri, brukar oftast visa 12,40v. = halvladdat. Då bör man kanske se över generatorn eller byta batteri. big_smile

det var faktiskt nytt för mig haha där ser man.-. trode generatorn fixade biffen. nä men inte så menat som det står. så om det slår gnistor på bateri polen när man sätter sladden på så är det dax att ladda det litte`?

The Mödd
E-30
25 januari 2008 · 1 050 Inlägg

gloudarck skrev:

E-30 skrev:

gloudarck skrev:

skall man ldda upp bateriaerna med då. för när man sätter sladden på så slår det gnnista där ifrån med ju mellan bateri o bilens elsystem. skulle då det vara fel på det med?

Batterierna behöver ibland underhållsladdas, du mäter bäst batteriets laddkapacitet med motorn avstängd.
Efter en timmas vila. Mät med en multimeter över batteripolerna. Ett fulladdat batteri visar 12,74 volt, ett halvladdat visar 12,32v. och ett urladdat visar 11,92volt.

Det har visat sig att de allra flesta kör omkring med ett halvtaskigt batteri, brukar oftast visa 12,40v. = halvladdat. Då bör man kanske se över generatorn eller byta batteri. big_smile

det var faktiskt nytt för mig haha där ser man.-. trode generatorn fixade biffen. nä men inte så menat som det står. så om det slår gnistor på bateri polen när man sätter sladden på så är det dax att ladda det litte`?

Nix, slår det gnistor om batteripolen när du ansluter kabeln, så kan det ev,tyda på kortis någonstans. big_smile
Om battariet är i behov av laddning mäter du dig till enl ovanstående info. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Slim_
25 januari 2008 · 8 Inlägg

E-30 skrev:
Nix, slår det gnistor om batteripolen när du ansluter kabeln, så kan det ev,tyda på kortis någonstans. big_smile
Om battariet är i behov av laddning mäter du dig till enl ovanstående info. big_smile

Då har jag haft ev kortis och har ev kortis i alla bilar jag har och har ägt. Att det kommer gnistor när man ansluter kablarna till batteriet beror på att saker å ting i bilen drar ström. Någon liten kondensator i elektronikboxarna bilstereons minne eller en lampa om man nu råkar ha en dörr öppen.

Har man kortis någonstans i bilen så ska ju säkringen till den ledningen gå eller så brinner kabeln av.

Chevrolet Camaro "2SS" (2012)
E-30
25 januari 2008 · 1 050 Inlägg

Från mina bilar kommer det ingen "Gnista" alls vid anslutning av batterikabeln, däremot gjorde de det tidigare när jag hade kortis i en lampsockel till blinkersen. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang