Laddning av kondensator

gloudarck the greatest
25 januari 2008 · 121 Inlägg

haha ja var utte o  kollade runt litte i bilen på sådan ställen det kan komma sådana kortisar. hitade en lappa i kupen som såg skum utt bytte den o sen på med sladden. NADDDDA gnista sen o allt funka. man lär sig något nytt varge dag hahaa

The Mödd
Squadron
25 januari 2008 · 1 833 Inlägg

gloudarck skrev:
haha ja var utte o  kollade runt litte i bilen på sådan ställen det kan komma sådana kortisar. hitade en lappa i kupen som såg skum utt bytte den o sen på med sladden. NADDDDA gnista sen o allt funka. man lär sig något nytt varge dag hahaa

"lappa" ? Menar du lampa?

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
evilaudio
26 januari 2008 · 16 195 Inlägg

E-30 skrev:

evilaudio skrev:
sen tömms en konding rätt fort efter att du brytit strömmen på den när du byter batteri...

Om kondensatorn töms under tiden du byter batteri, så lär det nog vara fel på den. Min konding på 25F håller laddningen 3 dygn. Utan att vara ansluten till batteriet.

Dessutom levererades den med en tydlig instruktion där det stod "VARNING" Undvik att försöka ladda kondensatorn utan den medföljande laddlampan. Om så sker uteblir omgående garantin. Ladda enl gällande förskrifter för att undvika personskador.

Personligen så föredrar jag nog att följa säkerhetsföreskrifterna. Men det är ju naturligtvis upp till var & en att själv bedöma värdet av sina händer,ögon, hörsel,mm. Jag vill bestämt avråda från inkoppling utan lampa eller motstånd, trots att vissa här gör gällande att det är onödigt. big_smile

de hänger ju på hur "snabb" du e på å byta de..tongue  vissa tar de ju en veckan å byta batteri.. sen e de ju inte så vanligt att folk har en 25F konding heller så..


har tävlat till å från i billjud sen -96 så har då aldrig "smällt" en konding... å har kopplat in en j-vla massa utan att ladda dom..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
gloudarck the greatest
26 januari 2008 · 121 Inlägg

Squadron skrev:

gloudarck skrev:
haha ja var utte o  kollade runt litte i bilen på sådan ställen det kan komma sådana kortisar. hitade en lappa i kupen som såg skum utt bytte den o sen på med sladden. NADDDDA gnista sen o allt funka. man lär sig något nytt varge dag hahaa

"lappa" ? Menar du lampa?

jo då menade lampa. vet ej hur ja fick tet där haha

The Mödd
Sharky
26 januari 2008 · 10 287 Inlägg

"Därför att det har gått bra 100 gånger" är ingen anledning. Rent generellt: Finns det en säkerhetsföreskrift så skall man följa den och absolut inte råda folk att inte följa den utan att ha ytterst torrt på fötterna. Jag har sett situationer där folk har lyckats tagit livet av sig med starkström för att dom inte hade följt gällande säkerhetsföreskrifter.

Jag ser allstå en avgörande skillnad mellan att läsa säkerhetsföreskrifterna och skita i det själv och att tala om för andra att det ok att skita i dom. Oavsett vad som kan hända och hur än liten risken är.

/Göran

newBadboy skrev:
Ok mr.. berätta vad som kan hända då, förutom strömrusningen?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
26 januari 2008 · 10 287 Inlägg

Jag byggde mätriggar åt ABB Capacitors i början på 90 talet och där var det noga att första uppladningscykeln med en nyproducerad kondensator skedde med stegvis uppladdning till märkspänning för att försäkra sig om att den tål dom elektrostatiska krafterna som uppstår inuti en kondensator.

/Göran


evilaudio skrev:
har tävlat till å från i billjud sen -96 så har då aldrig "smällt" en konding... å har kopplat in en j-vla massa utan att ladda dom..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Jimm
26 januari 2008 · 1 661 Inlägg

Så, alla är vi olika vissa följer alla föreskrifter och vissa inte, men man kan koppla på en 12 volt konding utan motstånd, men det gnistrar, är det nån tillverkningsfel på den så kanske nåt värre kan hända.
Som kuriosa: Man kan röka närmre en mack än 25 m, man kan ha mobiltelefon påstängd på sjukhus, flygplan och kontrollrum på kärnkraftverk, man kan hälla tändvätska på en eld, man kan byta en glödlampa när den är tänd, man kan tanka med bilen igång, man kan meka med datorn utan att va jordad..... m m
Det finns massvis med regler och föreskrifter man skiter i, vissa oftare än andra.
MVH

Senast redigerat av Hardjim (26 januari 2008)

E-30
26 januari 2008 · 1 050 Inlägg

Hardjim skrev:
Så, alla är vi olika vissa följer alla föreskrifter och vissa inte, men man kan koppla på en 12 volt konding utan motstånd, men det gnistrar, är det nån tillverkningsfel på den så kanske nåt värre kan hända.
Som kuriosa: Man kan röka närmre en mack än 25 m, man kan ha mobiltelefon påstängd på sjukhus, flygplan och kontrollrum på kärnkraftverk, man kan hälla tändvätska på en eld, man kan byta en glödlampa när den är tänd, man kan tanka med bilen igång, man kan meka med datorn utan att va jordad..... m m
Det finns massvis med regler och föreskrifter man skiter i, vissa oftare än andra.
MVH

Var Du kanske tidigare anställd vid Forsmark, när de bytte ut halva personalstyrkan p.g.a inkompetens? big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Jimm
26 januari 2008 · 1 661 Inlägg

E-30 skrev:

Hardjim skrev:
Så, alla är vi olika vissa följer alla föreskrifter och vissa inte, men man kan koppla på en 12 volt konding utan motstånd, men det gnistrar, är det nån tillverkningsfel på den så kanske nåt värre kan hända.
Som kuriosa: Man kan röka närmre en mack än 25 m, man kan ha mobiltelefon påstängd på sjukhus, flygplan och kontrollrum på kärnkraftverk, man kan hälla tändvätska på en eld, man kan byta en glödlampa när den är tänd, man kan tanka med bilen igång, man kan meka med datorn utan att va jordad..... m m
Det finns massvis med regler och föreskrifter man skiter i, vissa oftare än andra.
MVH

Var Du kanske tidigare anställd vid Forsmark, när de bytte ut halva personalstyrkan p.g.a inkompetens? big_smile

hmm, humor? skitkul...
Personangrepp som vanligt på detta forumet.

Senast redigerat av Hardjim (26 januari 2008)

newBadboy
26 januari 2008 · 340 Inlägg

Ok visst jag köper din teori fullt ut. Förvisso har en del hänt sen 90 talet tror jag va?. Alltså ang säkerhetföreskrift, håller väl egentligen med att man ska följa dem. Men jag blir så paff när jag ser vad folk skriver ang explosioner hit och dit. Sen kommer vissa om teorier om varför det gnistrar med batteriet eller inte. Jag är oxå elektro utbildad, förvisso har jag inte jobbat så länge som du. Men man märker rätt snabbt när folk pratar i natt mössan. Det var mest därför jag skrev att det faktiskt till 99% inte behövs...

Sen att vissa missupfattar mig med det jag menar med at byta batteri, jaaa ännu ett bevis på att man inte har helt klart för sig... till skillnad evilaudio smile



Sharky skrev:
Jag byggde mätriggar åt ABB Capacitors i början på 90 talet och där var det noga att första uppladningscykeln med en nyproducerad kondensator skedde med stegvis uppladdning till märkspänning för att försäkra sig om att den tål dom elektrostatiska krafterna som uppstår inuti en kondensator.

/Göran


evilaudio skrev:
har tävlat till å från i billjud sen -96 så har då aldrig "smällt" en konding... å har kopplat in en j-vla massa utan att ladda dom..

T5Black
27 januari 2008 · 451 Inlägg

Riktigt gamla kondingar kunde smäla ganska rejält om man ladda eller vände polariteten vad jag vet, men dagens kondingar kan man härja ganska mycket med!

MrCalle Team Autohifi!
27 januari 2008 · 865 Inlägg

Kan man inte säga följande:

Är du osäker på vad du gör? = Använd ett motstånd för upladdning!

Vet du vad du gör? = gö som du vill!

Jag personligen har ett vist förhållande till kondningar eftersom för en 10år sen så small en för mig i skuffen på en Volvo 240 vid inkoppling.
Började som för de flesta, det blixtra till lite när plus polen las på men efter några sec så börja den pysa så vi flytta lite på oss från bilen.
Straxt där efter så expoldera den och bilen vart skit där bak ( kan aldrig gissa hur mycket folie det finns i en kondning:D) hade vi stått där så skulle vid med största garanti blivit ganska skadade av detta.
MEN till saken så var det troligen med största chans fel på kondningen än felkopplat eller liknade.

Så efter det så brukar jag själv alltid köra med en lampa under upladdning, trots att de kondningar som säljs idag är av mycket bättre kvalité.

andreas_gbg_
27 januari 2008 · 1 634 Inlägg

intressant detta. Jag köpte en Rockford-kondning för några årsedan och visste inte hur jag skulle göra med motståndet som följde med. Eftersom jag var i närheten av trollhättan åkte jag in till BRL där för att fråga. "Du behöver inte använda motståndet, bara att koppla in" fick jag till svar. Tjahopp tänkte jag och åkte tillbaks och kopplade in den, fick bättre dynamik och blinkande belysning försvann wink

Ett tag efter detta fick jag höra att man inte behövde ladda upp kondensatorn om man har digital display på den, det lät lite konstigt tycker jag. Någon som kan vidareutveckla det kanske? Sharky?

Men man bör nog använda sig utav föreskrifterna när man sysslar med elektronik tycker jag.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
newBadboy
27 januari 2008 · 340 Inlägg

Att man inte skulle behöva ladda upp den när den har display skulle väl i såfall vara att de med dispaly skulle ha elektronik som stödjer mjukladdning. Om detta stämmer kan jag ej svara på, men man ska nog inte utgå från att alla med display har mjukladdning, bäst att kolla specifikation till kondingen.

Mr_EmCom Med.lem
27 januari 2008 · 3 759 Inlägg

E-30 skrev:

Hardjim skrev:
Så, alla är vi olika vissa följer alla föreskrifter och vissa inte, men man kan koppla på en 12 volt konding utan motstånd, men det gnistrar, är det nån tillverkningsfel på den så kanske nåt värre kan hända.
Som kuriosa: Man kan röka närmre en mack än 25 m, man kan ha mobiltelefon påstängd på sjukhus, flygplan och kontrollrum på kärnkraftverk, man kan hälla tändvätska på en eld, man kan byta en glödlampa när den är tänd, man kan tanka med bilen igång, man kan meka med datorn utan att va jordad..... m m
Det finns massvis med regler och föreskrifter man skiter i, vissa oftare än andra.
MVH

Var Du kanske tidigare anställd vid Forsmark, när de bytte ut halva personalstyrkan p.g.a inkompetens? big_smile

lollollol

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
E-30
27 januari 2008 · 1 050 Inlägg

newBadboy skrev:
Att man inte skulle behöva ladda upp den när den har display skulle väl i såfall vara att de med dispaly skulle ha elektronik som stödjer mjukladdning. Om detta stämmer kan jag ej svara på, men man ska nog inte utgå från att alla med display har mjukladdning, bäst att kolla specifikation till kondingen.

Jag har en digital Dietz med inbyggd display för både volt & Ampere. Enl uppgift från tillv DIETZ så uteblir omg Garantin om den laddas utan tillhörande motstånd/lampa. Klart att man använder motstånd när man laddar upp en konding? varför chansa, du har ju inget att vinna på att försöka fuska. big_smile

Senast redigerat av E-30 (27 januari 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Drönirettab
27 januari 2008 · 21 761 Inlägg

newBadboy skrev:
Att man inte skulle behöva ladda upp den när den har display skulle väl i såfall vara att de med dispaly skulle ha elektronik som stödjer mjukladdning. Om detta stämmer kan jag ej svara på, men man ska nog inte utgå från att alla med display har mjukladdning, bäst att kolla specifikation till kondingen.

En ganska trolig teori, nyare kondingar har elektronik som ska förhindra att den exploderar vid felkoppling och sånt.

MEN, om man tänker efter så är det ju inte sååå ruskigt jobbigt att sätta ett litet motstånd eller lampa så att uppladdningen sker långsamt. Då är man på den säkra sidan OM kondingen skulle ha defekter från fabrik. smile

newBadboy
27 januari 2008 · 340 Inlägg

Drönirettab skrev:

newBadboy skrev:
Att man inte skulle behöva ladda upp den när den har display skulle väl i såfall vara att de med dispaly skulle ha elektronik som stödjer mjukladdning. Om detta stämmer kan jag ej svara på, men man ska nog inte utgå från att alla med display har mjukladdning, bäst att kolla specifikation till kondingen.

En ganska trolig teori, nyare kondingar har elektronik som ska förhindra att den exploderar vid felkoppling och sånt.

MEN, om man tänker efter så är det ju inte sååå ruskigt jobbigt att sätta ett litet motstånd eller lampa så att uppladdningen sker långsamt. Då är man på den säkra sidan OM kondingen skulle ha defekter från fabrik. smile

Absolut inte, håller med. Finns det med hade antagligen jag oxå använt den. Men jag hade inte letat rätt på ngn om det inte hade funnits med i paketet.

MrCalle Team Autohifi!
27 januari 2008 · 865 Inlägg

Den ända kondning på marknaden som har inbyggt laddningsmotstånf är vad jag vet idag Helix.
Samma tillverkare som gamla "BRAX"

Datagjord
27 januari 2008 · 62 Inlägg

Perfekt diskussion då jag precis köpt kondning, jag förstår inte riktigt hur jag, enligt säkerhetsföreskrifterna, ska ladda den.
Och att gå till återförsäljare verkar ju sådär pålitligt, efter vad någon tidigare nämnt.
Så en detaljerad och enkelspråkig beskrivning av hur jag ska ladda vore jättebra.
MVH

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang