Laddning av kondensator

E-30
27 januari 2008 · 1 050 Inlägg

Datagjord skrev:
Perfekt diskussion då jag precis köpt kondning, jag förstår inte riktigt hur jag, enligt säkerhetsföreskrifterna, ska ladda den.
Och att gå till återförsäljare verkar ju sådär pålitligt, efter vad någon tidigare nämnt.
Så en detaljerad och enkelspråkig beskrivning av hur jag ska ladda vore jättebra.
MVH

Börja med att koppla ur batteriets pluspol, sedan kopplar du in kondingen på sedvanligt sätt: Anslut kondingens minuspol till samma minus-anslutning som slutsteget har.(5cm extra kabel behövs) Samma sak med pluspolen, anslutes till slutstegets pluspol. Kablarna mellan steg och konding får ej vara längre än Max 15cm. Så kondingen bör monteras i närheten av bassteget. (en konding per slutsteg)

INNAN du ansluter pluskabeln permanent till kondingen, så hänger du först på en 5 watts lampa eller medföljande motstånd.(mellan kondingen och den strömförande kabeln). Använder du 5W lampan som motstånd, så slocknar lampan när kondingen är helt färdigladdad. (brukar ta några få minuter)

Börjar det att tjuta eller låta konstigt, så lägg då benen på ryggen..big_smilebig_smilebig_smile

Edit: Glöm ej att återigen koppla in batteriet, innan du påbörjar laddningsprocessen.

Senast redigerat av E-30 (27 januari 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Tokken Team dBakuten
28 januari 2008 · 3 453 Inlägg

E-30 skrev:
Kablarna mellan steg och konding får ej vara längre än Max 15cm. Så kondingen bör monteras i närheten av bassteget. (en konding per slutsteg)

Nja.. upp mot 30cm kan kabeln vara utan problem.
En kondning per steg? Nä, du kan hänga på hur många du vill.

Senast redigerat av Tokken (28 januari 2008)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Domiseven f.d. Robospine
28 januari 2008 · 208 Inlägg

E-30 skrev:
Nix, slår det gnistor om batteripolen när du ansluter kabeln, så kan det ev,tyda på kortis någonstans. big_smile
Om battariet är i behov av laddning mäter du dig till enl ovanstående info. big_smile

som nån tidigare antydde så beror gnistorna på att du ansluter en kabel som det ligger belastning på. förbrukare i bilen ligger och väntar på att få ström och de får de direkt du ansluter på batteriet. är man snabb syns det kanske inte så mycket men de finns alltid där. ju mer belastning ju mer gnistor.
om det är en ren kortslutning nånstans bör det finnas säkringar som löser ut för detta.

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd
E-30
28 januari 2008 · 1 050 Inlägg

Tokken skrev:

E-30 skrev:
Kablarna mellan steg och konding får ej vara längre än Max 15cm. Så kondingen bör monteras i närheten av bassteget. (en konding per slutsteg)

Nja.. upp mot 30cm kan kabeln vara utan problem.
En kondning per steg? Nä, du kan hänga på hur många du vill.

Tänkte..nog närmast på att man bör ansluta Max: Ett slutsteg per konding. Alltså INTE tre-fyra slutsteg till en ensam konding. lol

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
newBadboy
28 januari 2008 · 340 Inlägg

Passar på och snor tråden lite då då. Jag funderar att sätta ett sånt billigt dryfit motorcyckel batteri istället för konding vid steget. Typ på några amp timmar. har just nu 0.5F till 500Wrms och det blinkar ändå.

Tror ni det är ngn mening med ett sånt batteri?

E-30
28 januari 2008 · 1 050 Inlägg

newBadboy skrev:
Passar på och snor tråden lite då då. Jag funderar att sätta ett sånt billigt dryfit motorcyckel batteri istället för konding vid steget. Typ på några amp timmar. har just nu 0.5F till 500Wrms och det blinkar ändå.

Tror ni det är ngn mening med ett sånt batteri?

Att det blinkar vid stora effektuttag beror på att generatorn ej orkar med. Det finns inga batterier eller kondingar som kan avhjälpa detta. Se istället till att byta "laddregulator" i din generator. Efter bytet bör spänningen vara 14,4volt eller mer. big_smile Då kan jag lova dig att det ej blinkar.

Se även över strömkablaget, så du verkligen har rätt grovlek. (Exakt samma grovlek på både + & - kabeln) wink

Senast redigerat av E-30 (28 januari 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Tokken Team dBakuten
28 januari 2008 · 3 453 Inlägg

E-30 skrev:

Tokken skrev:

E-30 skrev:
Kablarna mellan steg och konding får ej vara längre än Max 15cm. Så kondingen bör monteras i närheten av bassteget. (en konding per slutsteg)

Nja.. upp mot 30cm kan kabeln vara utan problem.
En kondning per steg? Nä, du kan hänga på hur många du vill.

Tänkte..nog närmast på att man bör ansluta Max: Ett slutsteg per konding. Alltså INTE tre-fyra slutsteg till en ensam konding. lol

Jo precis.. Regeln är ju 1F per 1000 watt.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
newBadboy
28 januari 2008 · 340 Inlägg

E-30 skrev:

newBadboy skrev:
Passar på och snor tråden lite då då. Jag funderar att sätta ett sånt billigt dryfit motorcyckel batteri istället för konding vid steget. Typ på några amp timmar. har just nu 0.5F till 500Wrms och det blinkar ändå.

Tror ni det är ngn mening med ett sånt batteri?

Att det blinkar vid stora effektuttag beror på att generatorn ej orkar med. Det finns inga batterier eller kondingar som kan avhjälpa detta. Se istället till att byta "laddregulator" i din generator. Efter bytet bör spänningen vara 14,4volt eller mer. big_smile Då kan jag lova dig att det ej blinkar.

Se även över strömkablaget, så du verkligen har rätt grovlek. (Exakt samma grovlek på både + & - kabeln) wink

Jo jag vet det med generatorn. Det är inget alternativ att byta den, den är helt nybytt så jag har väl ingen direkt lust att pilla på den. Kablarna är kraftiga nog, 25mm2.

Det var just däför jag frågade eftersom jag misstänker att det inte hjälper ett skit med varken batteri eller konding

E-30
28 januari 2008 · 1 050 Inlägg

newBadboy skrev:

E-30 skrev:

newBadboy skrev:
Passar på och snor tråden lite då då. Jag funderar att sätta ett sånt billigt dryfit motorcyckel batteri istället för konding vid steget. Typ på några amp timmar. har just nu 0.5F till 500Wrms och det blinkar ändå.

Tror ni det är ngn mening med ett sånt batteri?

Att det blinkar vid stora effektuttag beror på att generatorn ej orkar med. Det finns inga batterier eller kondingar som kan avhjälpa detta. Se istället till att byta "laddregulator" i din generator. Efter bytet bör spänningen vara 14,4volt eller mer. big_smile Då kan jag lova dig att det ej blinkar.

Se även över strömkablaget, så du verkligen har rätt grovlek. (Exakt samma grovlek på både + & - kabeln) wink

Jo jag vet det med generatorn. Det är inget alternativ att byta den, den är helt nybytt så jag har väl ingen direkt lust att pilla på den. Kablarna är kraftiga nog, 25mm2.

Det var just däför jag frågade eftersom jag misstänker att det inte hjälper ett skit med varken batteri eller konding

Spelar ingen roll om du bytt generatorn, om det nu sitter en för klen laddregulator i den? Mät generatorns kapacitet vid 1500rpm, den bör då leverera: 14,4 volt. Annars är det bara att byta "laddregulatorn" till en kraftigare på: 14-15volt. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
BBAD Utbildad hobbymekare
28 januari 2008 · 1 125 Inlägg

har alldrig använnt nå motstånd för att ladda upp kondningarna ja har iaf
det bara gnistar lite å de e ingen fara alls

skulle det hända något så beror det på fel koppling isf

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
newBadboy
28 januari 2008 · 340 Inlägg

E-30 skrev:

newBadboy skrev:

E-30 skrev:

Att det blinkar vid stora effektuttag beror på att generatorn ej orkar med. Det finns inga batterier eller kondingar som kan avhjälpa detta. Se istället till att byta "laddregulator" i din generator. Efter bytet bör spänningen vara 14,4volt eller mer. big_smile Då kan jag lova dig att det ej blinkar.

Se även över strömkablaget, så du verkligen har rätt grovlek. (Exakt samma grovlek på både + & - kabeln) wink

Jo jag vet det med generatorn. Det är inget alternativ att byta den, den är helt nybytt så jag har väl ingen direkt lust att pilla på den. Kablarna är kraftiga nog, 25mm2.

Det var just däför jag frågade eftersom jag misstänker att det inte hjälper ett skit med varken batteri eller konding

Spelar ingen roll om du bytt generatorn, om det nu sitter en för klen laddregulator i den? Mät generatorns kapacitet vid 1500rpm, den bör då leverera: 14,4 volt. Annars är det bara att byta "laddregulatorn" till en kraftigare på: 14-15volt. big_smile

Du missförstår mig. Jag vet att generatorn är för klen! Men eftersom den är ny så vill jag inte lägga ner mer pengar o strul på den.

E-30
28 januari 2008 · 1 050 Inlägg

Här finns lite information ang uppladdning av kondensatorer. (Håll till godo big_smile)

http://216.239.59.104/search?q=cache:Ou … &gl=se

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
E-30
28 januari 2008 · 1 050 Inlägg

newBadboy skrev:

E-30 skrev:

newBadboy skrev:

Jo jag vet det med generatorn. Det är inget alternativ att byta den, den är helt nybytt så jag har väl ingen direkt lust att pilla på den. Kablarna är kraftiga nog, 25mm2.

Det var just däför jag frågade eftersom jag misstänker att det inte hjälper ett skit med varken batteri eller konding

Spelar ingen roll om du bytt generatorn, om det nu sitter en för klen laddregulator i den? Mät generatorns kapacitet vid 1500rpm, den bör då leverera: 14,4 volt. Annars är det bara att byta "laddregulatorn" till en kraftigare på: 14-15volt. big_smile

Du missförstår mig. Jag vet att generatorn är för klen! Men eftersom den är ny så vill jag inte lägga ner mer pengar o strul på den.

Ok, men at byta laddregulator handlar ej om några stora kostnader, den kostar omkring ett par hundra spänn, beroende på generatormodell. Du byter den likaså på fem minuter. Väl värt ett försök big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Drönirettab
28 januari 2008 · 21 761 Inlägg

newBadboy skrev:
Passar på och snor tråden lite då då. Jag funderar att sätta ett sånt billigt dryfit motorcyckel batteri istället för konding vid steget. Typ på några amp timmar. har just nu 0.5F till 500Wrms och det blinkar ändå.

Tror ni det är ngn mening med ett sånt batteri?

Nej, det batteriet är för klent.

Men skulle inte du sätta dubbla batterier med skiljerelä?
Blev det inget av med det?

Jonasdaa
28 januari 2008 · 156 Inlägg

Tokken skrev:
Regeln är ju 1F per 1000 watt.

Nominell effekt

newBadboy
28 januari 2008 · 340 Inlägg

Drönirettab skrev:

newBadboy skrev:
Passar på och snor tråden lite då då. Jag funderar att sätta ett sånt billigt dryfit motorcyckel batteri istället för konding vid steget. Typ på några amp timmar. har just nu 0.5F till 500Wrms och det blinkar ändå.

Tror ni det är ngn mening med ett sånt batteri?

Nej, det batteriet är för klent.

Men skulle inte du sätta dubbla batterier med skiljerelä?
Blev det inget av med det?

Näää du förväxlar mig med ngn annan tror jag, eller så har jag blivit titalt senil smile

Drönirettab
28 januari 2008 · 21 761 Inlägg

Hehe, det är nog snarare jag som är senil. Ursäkta mig, var inne på helt fel person. wink   Men det där motorcykelbatteriet är ingen bra ide ändå, det tycker jag fortfarande.

Hur stor generator har du i bilen?

Som E-30 skriver så är det bra att kolla upp laddspänningen så att det inte är för låg spänning, då laddar ju inte generatorn som den ska annars.

Senast redigerat av Drönirettab (28 januari 2008)

Tokken Team dBakuten
29 januari 2008 · 3 453 Inlägg

Jonasdaa skrev:

Tokken skrev:
Regeln är ju 1F per 1000 watt.

Nominell effekt

Ja en del säger ju 1F per 500 watt också så..
You say tomejto I say tomato.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
newBadboy
29 januari 2008 · 340 Inlägg

Drönirettab skrev:
Hehe, det är nog snarare jag som är senil. Ursäkta mig, var inne på helt fel person. wink   Men det där motorcykelbatteriet är ingen bra ide ändå, det tycker jag fortfarande.

Hur stor generator har du i bilen?

Som E-30 skriver så är det bra att kolla upp laddspänningen så att det inte är för låg spänning, då laddar ju inte generatorn som den ska annars.

Den är på 70A/14V. När jag spelar som mest ligger den på 12,5-13V.  Högt= över 13,5 , normal nivå = runt 13,8-14,2.

Vid batteret har jag för mig inte under 13V. Dock kör jag bilen för sällan så batteriet är tyvärr aldrig fulladdat tyvärr.

E-30
29 januari 2008 · 1 050 Inlägg

Om generatorn är märkt med 70A/14v. Så bör den ej klara att ge mera än dessa 14v. Så ditt värde på 14,2v beror nog på att din multimeter visar fel värden.

Dessutom ska du mäta batteriets laddning, efter det att batteriet stått i vila en timma. (motorn avstängd)
Mäter du batteriet direkt efter att du stängt av motorn så visar det minst 13volt.
Det är först efter en timmas vila som det rätta värdet visar sig. Fulladdat = 12,74v
Visar det 11,90v så är det hög tid för laddning. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang