Laddning av kondensator

newBadboy
29 januari 2008 · 340 Inlägg

Nope den visar rätt har mätt med flera stycken. Den visar ca 14,4 om jag inte har ngt strömkrävande igång

Drönirettab
29 januari 2008 · 21 761 Inlägg

Att det står 70A/14V på generatorn innebär att den ska kunna ge ut 70A vid 14V, men utspänningen beror ju på vad laddregulatorn ger ut och vilket varvtal det är på generatorn. En spänning på 12,5-13V när man spelar väldigt högt är förstås inte bra, men om motorn bara går på tomgång så förstår jag att det blir så där.

Generatorn orkar ju normalt sett inte ge sin maximala ström när motorn bara går på tomgång, spänningen kommer att sjunka ordentligt i detta fall. En annan viktig sak är att det inte ska vara någon spänningsförlust mellan generator och batteri, nu vet jag dock inte om du gjorde mätningarna på generatorn eller batteripolerna.

Gick motorn på tomgång när du mätte upp de där spänningarna?

E-30
29 januari 2008 · 1 050 Inlägg

Drönirettab skrev:
Att det står 70A/14V på generatorn innebär att den ska kunna ge ut 70A vid 14V, men utspänningen beror ju på vad laddregulatorn ger ut och vilket varvtal det är på generatorn. En spänning på 12,5-13V när man spelar väldigt högt är förstås inte bra, men om motorn bara går på tomgång så förstår jag att det blir så där.

Generatorn orkar ju normalt sett inte ge sin maximala ström när motorn bara går på tomgång, spänningen kommer att sjunka ordentligt i detta fall. En annan viktig sak är att det inte ska vara någon spänningsförlust mellan generator och batteri, nu vet jag dock inte om du gjorde mätningarna på generatorn eller batteripolerna.

Gick motorn på tomgång när du mätte upp de där spänningarna?

De flesta moderna generatorer har två olika spec gällande amperstyrkan, det brukar ofta stå typ: 55-110A. Detta innebär då att generatorn ger 55A på tomgång, samt 110A över 1500rpm.
Dessutom, så brukar en generator som är specad att leverera 14v, hålla sig inom det spänningsomfånget.
(ej över: 14,2-14,4v) Det är iså fall om någon pillat med att byta laddregulatorn. big_smile

Senast redigerat av E-30 (29 januari 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Drönirettab
29 januari 2008 · 21 761 Inlägg

Jovisst, det var därför jag påpekade om regulatorn. smile

Egentligen är det väl så att om det står 70A/14V, så betyder att generatorn kan ge ut max 980W. Höjer man laddspänningen med hjälp av en annan regulator så minskar också den avgivna strömmen, vid tex 14,7V utspänning så kommer den alltså inte att orka ge ut sina 70A. Istället borde den "bara" kunna ge ut ca 66,7A teoretiskt.

Fast då är man kanske lite väl petig. wink

Senast redigerat av Drönirettab (29 januari 2008)

newBadboy
30 januari 2008 · 340 Inlägg

Drönirettab skrev:
Att det står 70A/14V på generatorn innebär att den ska kunna ge ut 70A vid 14V, men utspänningen beror ju på vad laddregulatorn ger ut och vilket varvtal det är på generatorn. En spänning på 12,5-13V när man spelar väldigt högt är förstås inte bra, men om motorn bara går på tomgång så förstår jag att det blir så där.

Generatorn orkar ju normalt sett inte ge sin maximala ström när motorn bara går på tomgång, spänningen kommer att sjunka ordentligt i detta fall. En annan viktig sak är att det inte ska vara någon spänningsförlust mellan generator och batteri, nu vet jag dock inte om du gjorde mätningarna på generatorn eller batteripolerna.

Gick motorn på tomgång när du mätte upp de där spänningarna?

motor på tomgång ja. 12,5-13volt vid steget. det var väl egentligen 12-13V vid steget. Vid batteripolerna hamnar det sällan under 12,8

E-30
30 januari 2008 · 1 050 Inlägg

newBadboy skrev:

Drönirettab skrev:
Att det står 70A/14V på generatorn innebär att den ska kunna ge ut 70A vid 14V, men utspänningen beror ju på vad laddregulatorn ger ut och vilket varvtal det är på generatorn. En spänning på 12,5-13V när man spelar väldigt högt är förstås inte bra, men om motorn bara går på tomgång så förstår jag att det blir så där.

Generatorn orkar ju normalt sett inte ge sin maximala ström när motorn bara går på tomgång, spänningen kommer att sjunka ordentligt i detta fall. En annan viktig sak är att det inte ska vara någon spänningsförlust mellan generator och batteri, nu vet jag dock inte om du gjorde mätningarna på generatorn eller batteripolerna.

Gick motorn på tomgång när du mätte upp de där spänningarna?

motor på tomgång ja. 12,5-13volt vid steget. det var väl egentligen 12-13V vid steget. Vid batteripolerna hamnar det sällan under 12,8

Konstigt, har du större spänning vid steget? än vid batteripolerna? borde nog vara tvärtom. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Phaetoon
30 januari 2008 · 8 156 Inlägg

Alltså. Man kan det säkra före det osäkra. Det skulle iaf jag göra.
Iaf med en pryl som kostar lite. Onödigt att riskera något.

(Ska jag säga som skruvade fast ett nytt eluttag i huset hemma utan att stänga av strömmen, eller stänga av datorn (som satt på samma propp)
Allting gick utmärkt den här gången. Men det är väl inte direkt rekommenderat att göra så?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
newBadboy
30 januari 2008 · 340 Inlägg

E-30 skrev:

newBadboy skrev:

Drönirettab skrev:
Att det står 70A/14V på generatorn innebär att den ska kunna ge ut 70A vid 14V, men utspänningen beror ju på vad laddregulatorn ger ut och vilket varvtal det är på generatorn. En spänning på 12,5-13V när man spelar väldigt högt är förstås inte bra, men om motorn bara går på tomgång så förstår jag att det blir så där.

Generatorn orkar ju normalt sett inte ge sin maximala ström när motorn bara går på tomgång, spänningen kommer att sjunka ordentligt i detta fall. En annan viktig sak är att det inte ska vara någon spänningsförlust mellan generator och batteri, nu vet jag dock inte om du gjorde mätningarna på generatorn eller batteripolerna.

Gick motorn på tomgång när du mätte upp de där spänningarna?

motor på tomgång ja. 12,5-13volt vid steget. det var väl egentligen 12-13V vid steget. Vid batteripolerna hamnar det sällan under 12,8

Konstigt, har du större spänning vid steget? än vid batteripolerna? borde nog vara tvärtom. big_smile

Nej nej nej ni missförstår mig hehe.

Alltså, när jag spelar "max" har jag mellan 12-13V ca vid steget, kanske ner till 11,8. Vid batteriet har jag sällan under 12,8V.
Jag har inte menat att späningarna ovan uppträder samtidigt.

Tex har jag kanske 13 vid steget har jag kanske runt 13.2 vid batteriet.
12,5 vid steget så kanske 12,8 vid batteriet....

OK??!!


Jag vet att det är lite lågt när jag maxar stereon men det är då så högt att det inte låter bra. Blinkandet i lamporna börjar redan tidigare, då har jag kanske runt 13,5-14V vid steget och ngt mer vid batteriet

_Dalle_ Unknown Örebro
26 september 2009 · 291 Inlägg

roligt att läsa många experter på el verkar det som;) haha

Volvo s40 "airride" (2000)
Volkswagen Buggy "Bugrun 2012" (1967)
Kuttle
27 september 2009 · 143 Inlägg

En fråga ang ladda kondning !
Jag har dubbla kondningar som jag ska koppla in, hur ska jag ladda dessa 2 ? ska jag ladda dom separat eller ska jag pararellkoppla dom och ladda den första så att den andra laddas oxo ?

Ett Rockford Fosgate T8002 steg till salu, 4k
Drönirettab
27 september 2009 · 21 761 Inlägg

Du kan koppla in dem parallellt och ladda den första så att den andra också laddas, de behöver inte laddas separat. smile

Mr_EmCom Med.lem
27 september 2009 · 3 759 Inlägg

_Dalle_ skrev:
roligt att läsa många experter på el verkar det som;) haha

Bra lyft dalle tongue

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
newBadboy
29 september 2009 · 340 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

_Dalle_ skrev:
roligt att läsa många experter på el verkar det som;) haha

Bra lyft dalle tongue

Öhh va??

kolvas
29 september 2009 · 4 001 Inlägg

Men va fan är detta? SM i lyftning av gamla trådar?
De senaste veckorna har folk släppat fram 3-4 år gamla trådar för att skriva meningslösa inlägg

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
_Dalle_ Unknown Örebro
12 oktober 2009 · 291 Inlägg

newBadboy skrev:

Mr_EmCom skrev:

_Dalle_ skrev:
roligt att läsa många experter på el verkar det som;) haha

Bra lyft dalle tongue

Öhh va??

jobbar som elektriker

Volkswagen Buggy "Bugrun 2012" (1967)
Volvo s40 "airride" (2000)
kalle_kalle
13 oktober 2009 · 2 914 Inlägg

jag laddade min konding med batteriladdare i 3-4 sek tongue funkar då än tongue

max_k
27 augusti 2010 · 194 Inlägg

Drar upp tråden!!

Har en Climax 1farads kondenstaor, iaf så när jag skulle ladda upp den så händer det inget. En liten gul lampa började lysa starkare och starkare bara. Motståndet vart lite varmt iallafall. Laddade den kanske 3-4min men voltmätaren börjar aldrig lysa..

Gör jag något fel? Nu sitter iaf strömmen på plats, stegen funkar som vanligt men voltmätaren lyser inte, dock lyser den lilla gula dioden

BMW 330xia (2006)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
27 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

Har du kopplat in remotekabeln? Brukar behövas en sån för att displayen ska gå igång.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
max_k
27 augusti 2010 · 194 Inlägg

Nej någon remote har jag inte dragit till kondensatorn. Ska jag ansluta den till Plus polen eller?

BMW 330xia (2006)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
27 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

Nope till den separata remoteanslutningen (brukar vara en liten skruv mellan polerna på kondensatorn), ansluter du den till plus direkt så kommer stegen stå på hela tiden.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang