5116
Sök

Problem med nybyggd baslåda.

Garaget Video Crew
842 Inlägg
27 januari 2008
Trådstartare
Tjao!
Hade innan en färdigbygg baslåda, tog ut basarna från den och byggde en egen låda.
Efter det så har allting flippat ut basarna låter ungefär som om dom e spränga fast dom inte är det.
Har skruvat som en galning på slutsteget men inget händer.

Höjjer man volymen så följer bara basarna med en liten stund sen höjjs bara diskanten.
Har provat med olika kablar osv.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/DSC00498.JPG

1 050 Inlägg
27 januari 2008
Har du byggt den nya lådan så den är exakt anpassad till basarna? Du kan ej bara bygga ihop något, det måsta vara en uträknad låda till just de basarna du har. Jag råder dig att sätta tillbaka allt i den gamla lådan. Förhoppningsvis så funkar det då igen..big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Garaget Video Crew
842 Inlägg
27 januari 2008
Trådstartare
Den nya lådan har ungefär samma volym, däremot så har den inte exakt samma djup kan det bero på det ?

202 Inlägg
27 januari 2008
Vad är det för basar?

Garaget Video Crew
842 Inlägg
27 januari 2008
Trådstartare
GAS Subbas 2x12"

Tagen från denna baslådan:
Baslåda: Dubbla 12-tumsbasar. Effekttålighet 2x250W RMS, 2x500W max. Impedans 4ohm. Känslighet 87dB. Magnet 33oz. Frekvensomfång 28-800Hz. Skyddsgaller. Volym: 58 liter. Dubbla terminaler. Material: MDF-board. Svart luddfritt tyg. Mått: 385x715x230x305mm (H x B x Djup uppe x Djup nere).

202 Inlägg
27 januari 2008
Är det inte 38 liter i en sådan låda?

1 050 Inlägg
27 januari 2008
Har du kopplat kablaget exakt likadant som tidigare? Eftersom det är två basar, så kan de antingen vara serie eller parallellkopplade? Vid parallellkoppling får du ut dubbla effekten, med RISK för att bränna slutsteget om det ej tål lasten (Ohm)

Hur har du kopplar högt-kablarna från basarnas + & - terminaler, vidare till steget?

EDIT: Kollade bilden i ditt inlägg, det finns endast en styck lågnivåkabel inkopplad till steget? Dessutom är strömkablaget,mm. i klenaste laget (skosnören) ser även en GUL kabel som sitter fastskruvad i trä?
Ser ej heller någon "dämpning" i den öppnade baslådan?
Senast redigerat av E-30 (27 januari 2008)

Garaget Video Crew
842 Inlägg
27 januari 2008
Trådstartare
Fattar inte riktigt hur du menar det e en polare som är elektriker som har dragit all elen.

Menar du högtalarkablarna ?

Garaget Video Crew
842 Inlägg
27 januari 2008
Trådstartare
Nisse-h skrev:

33L sluten låda hittade jag på Brl's hemsida

202 Inlägg
27 januari 2008
Kajlie skrev:
Nisse-h skrev:

33L sluten låda hittade jag på Brl's hemsida

Du skrev ju att lådan var på 58l.   Har du byggt den på 58 eller 33l. ?

Garaget Video Crew
842 Inlägg
27 januari 2008
Trådstartare
Sry den volymen (33) var till EN bas.

8 156 Inlägg
28 januari 2008
Är hela lådan på 58 liter? Räknar du med den delen som är till slutsteget då, eller bara dom två som är till basarna? Ju mer djupbas du vill ha, ju större låda ska man man bygga. Lite dämpning är ju inte helt fel heller.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

352 Inlägg
28 januari 2008
Bör man inte täta lådan helt också?
Bara för din kompis är elektriker betyder det inte att han kan allt innom billjud.. är själv elektriker samt att har du en tex 48A glassäkring bör du anpassa kabelns kvadrat i förhållande till det.

BTW är det en öppen eller sluten låda(orginallådan) ? dubbelkolla att du inte kopplat fel någon sladd eller glömt någon..

1 050 Inlägg
28 januari 2008
Polaren skrev:
Bör man inte täta lådan helt också?
Bara för din kompis är elektriker betyder det inte att han kan allt innom billjud.. är själv elektriker samt att har du en tex 48A glassäkring bör du anpassa kabelns kvadrat i förhållande till det.

BTW är det en öppen eller sluten låda(orginallådan) ? dubbelkolla att du inte kopplat fel någon sladd eller glömt någon..

Många kloka ord big_smile Dock så är glassäkringar ett riktigt "GISSEL" de korroderar inuti gavlarna, syns ej heller utifrån. Jag kör med en annan sorts säkring, kommer fan inte ihåg vad modellen heter: 110A. Namnet består av tre bokstäver?? roll

Skogsfan
649 Inlägg
28 januari 2008
Anl?smile

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

www.rallyshop.se
551 Inlägg
28 januari 2008
Men alltså diskant ljudet ska ju inte komma från basarna, du har ju fluttat en pinne på steget ska ju bara komma bas från basarna

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT

EasyCarbon
173 Inlägg
28 januari 2008
"Efter det så har allting flippat ut basarna låter ungefär som om dom e spränga fast dom inte är det/.................../Höjjer man volymen så följer bara basarna med en liten stund sen höjjs bara diskanten."

Det beror inte på volymen på lådan. Vad det är kan jag inte svara på men det har inte med lådans volym att göra. Det som brukar funka när absolut inget annat funkar..... dra om ALLA kablar. Då är jag säker på att du får rätt på det. Men långtråkigt jobb dock sad

Lycka till

200sx S13 -92
The devil is not as frightful as he is painted

Garaget Video Crew
842 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
nosferatos skrev:
"Efter det så har allting flippat ut basarna låter ungefär som om dom e spränga fast dom inte är det/.................../Höjjer man volymen så följer bara basarna med en liten stund sen höjjs bara diskanten."

Det beror inte på volymen på lådan. Vad det är kan jag inte svara på men det har inte med lådans volym att göra. Det som brukar funka när absolut inget annat funkar..... dra om ALLA kablar. Då är jag säker på att du får rätt på det. Men långtråkigt jobb dock sad

Lycka till

Har du varit med om det tidigare då ?  FÖr lide tradigt att dra om allt om det inte e de smile

Ang lådan så har jag byggt "bas" lådan för sig och slutstegs lådan för sig. Så det e ju en sluten låda till basarna plus att jag har fyllt den med dämpull och matta på sidorna.

Garaget Video Crew
842 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
ogio skrev:
Men alltså diskant ljudet ska ju inte komma från basarna, du har ju fluttat en pinne på steget ska ju bara komma bas från basarna

Kanske var jag som formulerade mig fel men jag menar typ så här.
Jag kör bara diskant på framsystemet samt bak och bara bas i lådan. Och jag mena att basen höjjs bara ett visst steg sen höjjs bara högtalarna där framme och i baksätet.

Sök