4382
Sök

Bmw e36 . Instrumentbelysning

Munkfors
54 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
#1
Hej
Skulle vilja ha lite tips om hur man går till vägar om man vill
ha skarpt blått ljus i all belysning .
Ska man ha dioder ? vilken sort för bäst ljus ?
Lödning eller bara att sätta dit ?

Tack på förhand
Mvh HomeAlone


montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
12 maj 2008
#2
jag har börjat lite med detta, använder mig av 3mm dioder! som löds på plats.. men funderar nu på hur jag ska göra där det är färgfilter! ngn ide någon?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

Konstruktör
1 053 Inlägg
12 maj 2008
#3
Jag har börjat pilla lite med samma sak faktiskt.

Jag har dock bara lött klart färddatorn eller vad man nu ska kalla den, den som visar klockan.
Så nu lyser den blått iaf.

Kopplade 330Ohms motstånd på varje diod.
Dock var dioderna lite för starka, så det blir ju punkter på displayen.
Men jag funderar på ifall man kanske inte bara kan vinkla ner dioderna lite.

Några tips?


Planen är iaf att någon kommande vecka ta tid till att byta ut alla lampor i hela panelen.
Det kan ju inte vara så svårt smile


240 Inlägg
13 maj 2008
#4
Det är inte så svårt... enklaste är dioder och lite löd kunskap... mycket billigare... för att öka spridningen kan man använda smältlim på toppen på dioden... jag filade ner toppen en bit först för att öka spridningen.
Färgfilm som t.ex. bakom färd datorn är bara att slipa bort... dom andra är värre... håller på att kolla lösningar där... mätarna är lika bra att byta till plasma... är ju ganska billiga nu....


Sök