4731
Sök

Fördel eller nackdel att ladda på ett fungerande batteri som är 2 år??

Fisketokig
2 997 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
#1
Ja batteriet i Saaben är 2 år och har en CTEK 7000 laddare som jag ännu inte använt.

Har precis kopplat in snabbkontakten för att enkelt kunna ladda / köra starthjälp om det skulle behövas.

Tänkte köra på underhållsladdningen, pulseringen som CTEK ska vara så bra på men samtidigt fick jag motargument av en kille som varnade starkt för att ladda ett relativt nytt batteri när det inte är något krångel med det.

Så jag vet inte hur jag ska göra.

Båda argument låter ju vettigt men om CTEK-laddaren ska vara så bra som det sägs så kan det ju knappast göra annat än nytta?

Har under senare tid åkt mycket, nästan uteslutande 5-7 minuters resor och bilen har fått kallna helt mellan starterna och stereon och extra slutsteget basar ju på endel + helljus. smile

Så ska jag ge fan i att ladda något till den dagen jag märker av att det behövs eller ska jag motionera upp det med laddaren?

Har även 2 Optimor i skuffen som jag tänkte motionera separat (har skiljerelä så de är inte i kontakt med huvudbatteriet så längen inte bilen är igång) men de får ta emot de västa urtömningarna när det spelas smile

Misstänker att generatorn kan få tufft att hålla 3 batterier under småresorna på vintern och att en bra och "smart" laddare som får köra sitt underhållningsprogram över natten bara gör gott...

Eller?

mvh /M

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

21 761 Inlägg
29 januari 2008
#2
Min åsikt är att om du väntar till den dagen som du märker att batteriet är "trött", då har du väntat för länge. Risken finns att batteriet har varit halvtaskigt laddat ganska länge innan trötthetssymptomet visar sig, då har cellplattorna blivit så pass sulfaterade att det knappast går att få bort.

Alla batterier, även djupcyklingsbatterier, mår bättre av att inte dras ur mer än till 50%. Undviker man det så håller de ganska bra, även om batteriet inte är en avancerad modell. När man märker att ett batteri börjar verka trött vid tex ett startförsök, då har det garanterat redan blivit urdraget mer än 50% och "skadan" är redan skedd.

Därför bör man undvika att vänta enligt min åsikt.

Vad är det för batteri i motorrummet, ett helt vanligt?

1 050 Inlägg
29 januari 2008
#3
Martin 9-3 skrev:
Ja batteriet i Saaben är 2 år och har en CTEK 7000 laddare som jag ännu inte använt.

Har precis kopplat in snabbkontakten för att enkelt kunna ladda / köra starthjälp om det skulle behövas.

Tänkte köra på underhållsladdningen, pulseringen som CTEK ska vara så bra på men samtidigt fick jag motargument av en kille som varnade starkt för att ladda ett relativt nytt batteri när det inte är något krångel med det.

Så jag vet inte hur jag ska göra.

Båda argument låter ju vettigt men om CTEK-laddaren ska vara så bra som det sägs så kan det ju knappast göra annat än nytta?

Har under senare tid åkt mycket, nästan uteslutande 5-7 minuters resor och bilen har fått kallna helt mellan starterna och stereon och extra slutsteget basar ju på endel + helljus. smile

Så ska jag ge fan i att ladda något till den dagen jag märker av att det behövs eller ska jag motionera upp det med laddaren?

Har även 2 Optimor i skuffen som jag tänkte motionera separat (har skiljerelä så de är inte i kontakt med huvudbatteriet så längen inte bilen är igång) men de får ta emot de västa urtömningarna när det spelas smile

Misstänker att generatorn kan få tufft att hålla 3 batterier under småresorna på vintern och att en bra och "smart" laddare som får köra sitt underhållningsprogram över natten bara gör gott...

Eller?

mvh /M

Mät kontinuerligt batteriernas kapacitet med en voltmeter, då vet du fakta. Att sedan undehållsladda är nog aldrig fel. Det underlättar betydligt för generatorkraken som då slipper att överhettas.

Sedan vet jag ej med säkerhet, om läget: Underhållsladdning" går att välja direkt? Tror att Ctek:en själv kommer fram till detta underhållsläge efter en genomförd laddningsprocess. (Är dock ej säker på detta) big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

21 761 Inlägg
29 januari 2008
#4
Den går ju igenom sina olika "laddsteg", sedan stänger den av sig och går över till en typ av pulsladdning. Var 10:e minut känner den av polspänningen och när spänningen går under en viss gräns (12,7V/12,9V) så ger den ut en laddpuls på 5A tills polspänningen går upp till den inställda ladd-mode, dvs 14,4V eller 14,7V.

Så står det ungefär i manualen till MXS7000 som jag har liggandes bredvid mig just nu. smile

1 050 Inlägg
29 januari 2008
#5
Drönirettab skrev:
Den går ju igenom sina olika "laddsteg", sedan stänger den av sig och går över till en typ av pulsladdning. Var 10:e minut känner den av polspänningen och när spänningen går under en viss gräns (12,7V/12,9V) så ger den ut en laddpuls på 5A tills polspänningen går upp till den inställda ladd-mode, dvs 14,4V eller 14,7V.

Så står det ungefär i manualen till MXS7000 som jag har liggandes bredvid mig just nu. smile

Ok, men jag fick intrycket att trådskaparen ville välja "Underhållsladdningen" direkt, kanske jag som missuppfattat det hela? big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

21 761 Inlägg
29 januari 2008
#6
Aha, då får nog Martin 9-3 förtydliga litegrann.

Att bara använda "supply" kan inte ladda upp batteriet helt, däremot kan det underhållsladda ett redan fulladdat batteri utan problem. För att kunna ladda upp batteriet så måste något av de vanliga laddningslägena användas.

Smålänning
7 887 Inlägg
29 januari 2008
#7
Gör så här eftersom du har "världes smartaste batteriladdare" att du sätter den på att ladda batteriet, sen så går den automatiskt ner i underhållsläge.

En polare har alltid eskrotens batteri inkopplat på laddning... C-TEC...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Fisketokig
2 997 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
#8
E-30 skrev:
Drönirettab skrev:
Den går ju igenom sina olika "laddsteg", sedan stänger den av sig och går över till en typ av pulsladdning. Var 10:e minut känner den av polspänningen och när spänningen går under en viss gräns (12,7V/12,9V) så ger den ut en laddpuls på 5A tills polspänningen går upp till den inställda ladd-mode, dvs 14,4V eller 14,7V.

Så står det ungefär i manualen till MXS7000 som jag har liggandes bredvid mig just nu. smile

Ok, men jag fick intrycket att trådskaparen ville välja "Underhållsladdningen" direkt, kanske jag som missuppfattat det hela? big_smile

Precis. Jag var nog lite otydlig där.
Meningen var att köra programmet som CTEKen själv vill och låta den stå på puls/underhållsladdning under natten.

Batteriet i motorutrymmet är ett helt vanligt som är original, har inte bytt ut det.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Fisketokig
2 997 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
#9
Drönirettab skrev:
Min åsikt är att om du väntar till den dagen som du märker att batteriet är "trött", då har du väntat för länge. Risken finns att batteriet har varit halvtaskigt laddat ganska länge innan trötthetssymptomet visar sig, då har cellplattorna blivit så pass sulfaterade att det knappast går att få bort.

Alla batterier, även djupcyklingsbatterier, mår bättre av att inte dras ur mer än till 50%. Undviker man det så håller de ganska bra, även om batteriet inte är en avancerad modell. När man märker att ett batteri börjar verka trött vid tex ett startförsök, då har det garanterat redan blivit urdraget mer än 50% och "skadan" är redan skedd.

Därför bör man undvika att vänta enligt min åsikt.

Vad är det för batteri i motorrummet, ett helt vanligt?

Mycket bra svar, precis detta jag ville höra smile

Sen att du brukar ha rätt gör inte saken bättre.

Det är precis det jag vill undvika, för har ett batteri väl börjat krångla så är det omöjligt att kunna lita på det igen.

Generatorn har nog fullt upp att hålla dem idag så Cteken får kolla över batterierna i natt.

Blev bara så osäker när man blev varnad att inte störa batteriet för då kunde man korta livet på det istället för att förlänga det.

Tack för alla svar.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

1 050 Inlägg
30 januari 2008
#10
Intressant det här med batterier och laddare. Vid mitt senaste samtal med en tekniker hos tillverkaren Ctek, så fick jag rådet att först ladda ur mitt Optima YT ordentligt, innan det sattes på uppladdning. Detta för att undvika att batteriet skapar ett minne vid tex: 50% laddning. Själv föredrar jag att koppla på laddningen vid mätvärden under 12,20v. Skaffa en Dietz digital voltmeter i bilen, då ser du laddspänningen hela tiden. Samt även batteriets laddning innan du startar bilen. Kan det bli mkt enklare. big_smile

Edit: Om man använder Ctek laddaren MSX7000 eller den större mod 25000, så behöver man vara lite extra försiktig då dessa laddare "AUTOMATISKT" laddar batteriet med 16volt under ett visst antal timmar. s.k Boostladdning. Detta kan förstöra ett dyrt Optima batteri. Vilket tyvärr hände mig. p.g.a detta så sålde jag dessa stora Ctekladdare, använder i dag den lilla Ctek 3600, fungerar perfekt till mitt YT. big_smile
Senast redigerat av E-30 (30 januari 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

21 761 Inlägg
30 januari 2008
#11
Den teknikern pratade i nattmössan. smile Bilbatterier har inget "minne". Man ska inte dra ur ett bly/syrabatteri helt (10,5V), då sulfaterar cellplattorna. Däremot rekommenderas att ladda ur (ner till 1V) NiCd och även NiMH batteri för att undvika den så kallade minneseffekten, men det är en helt annan sak det.

Det finns dock knep för att försöka "sparka igång" ett sulfaterat bly/syrabatteri. Där handlar det bla om att dra ur batteriet TOTALT, dvs ner till 0V. Sedan ska man göra lite andra procedurer också, men det här sättet att hantera ett batteri är ingen ide att skriva om eftersom det gör mer skada än nytta ifall man gör fel.


Sök