vevhus filter...vad gör ett sånt filter bättre?

stene09
4 oktober 2010 · 46 Inlägg

jonTe skrev:

stene09 skrev:
hur påverkas prestandan på en icketurbobil, ex min ford sierra 2.0i GLX DOHC -92 med vevhusventilationen

I teorin något sämre....i praktiken inte märkbart. Jag tror inte du skulle se något i en rotortest heller.

stene09 skrev:
och hur märker man om det är igentäppt?

Ofta genom oljeläckage.
Blir den HELT täppt och du är ouppmärksam blir det motorhaveri.

jag har inte märkt av läckage men att den ibland "hostar" när jag ska starta bilen, att den låter som en gammal diesel de första 3-4 sekundrarna efter start och att den tappar kraft i backar

har det nåt med ventilationen att göra eller beror det på nåt annat

jonTe
4 oktober 2010 · 5 710 Inlägg

stene09 skrev:
har det nåt med ventilationen att göra eller beror det på nåt annat

Nej.

MVH Jonas
..............
mex77
4 oktober 2010 · 32 Inlägg

Undertryck i motorn är bra, men oljedimman sänker också oktantalet på bränslet...

Audi S8 "Black Edition" (2001)
Bensinskallen P o r s c h e
4 oktober 2010 · 1 700 Inlägg

jonTe skrev:
Jag håller inte med.....i en bra luftfilterburk har du inget undertryck och det är just det du vill åt.
Returen bör/skall gå in efter filter för att komma åt undertrycket.

Och då gärna efter ev lmm antar jag?

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
jonTe
4 oktober 2010 · 5 710 Inlägg

Bensinskallen skrev:

jonTe skrev:
Jag håller inte med.....i en bra luftfilterburk har du inget undertryck och det är just det du vill åt.
Returen bör/skall gå in efter filter för att komma åt undertrycket.

Och då gärna efter ev lmm antar jag?

Ja det är lämpligt.

mex77 skrev:
men oljedimman sänker också oktantalet på bränslet...

Nej....bränslet behåller sitt oktantal eller hur hade du tänkt att det skulle gå till?
Däremot är olja i en förbränning av ondo då det kan orsaka spikningar.

MVH Jonas
..............
mex77
5 oktober 2010 · 32 Inlägg

mex77 skrev:
men oljedimman sänker också oktantalet på bränslet...

jonTe skrev:
Nej....bränslet behåller sitt oktantal eller hur hade du tänkt att det skulle gå till?
Däremot är olja i en förbränning av ondo då det kan orsaka spikningar.


Hmm, du är inte lite kryptisk du wink
Med lägre oktantal ökar risken för spikning...

Audi S8 "Black Edition" (2001)
Bensinskallen P o r s c h e
5 oktober 2010 · 1 700 Inlägg

mex77 skrev:
mex77 skrev:
men oljedimman sänker också oktantalet på bränslet...

jonTe skrev:
Nej....bränslet behåller sitt oktantal eller hur hade du tänkt att det skulle gå till?
Däremot är olja i en förbränning av ondo då det kan orsaka spikningar.


Hmm, du är inte lite kryptisk du wink
Med lägre oktantal ökar risken för spikning...

Man kan väl säga "sänker oktantalet på bränsleblandningen" istället för bränslet wink

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
mex77
6 oktober 2010 · 32 Inlägg

Absolut, slarvigt skrivet av mig, ber om ursäkt för missledande bokstavskombinationer på detta eminenta fakta forum... wink

Audi S8 "Black Edition" (2001)
Garic
6 oktober 2010 · 539 Inlägg
torpis Forummoderator
6 oktober 2010 · 10 572 Inlägg

vr4 skrev:

Koop skrev:
En oljefälla/catchtank med återledning till insugsrör är med andra ord den bästa lösningen.

Ja

Mvh/F

...så länge den är korrekt konstuerad ja...    100% av de catchtankar jag sett på eftermarknaden är fel/lustigt utformade med pyttesmå ledningar in och ut.

Har man en motor som behöver andas bättre än original så försämmrar man andningen genom att montera dessa burkar. Det har redan nämnts i tråden att man bör ha grövre ledningar samt att oljedimma är av ondo, slår vi ihop detta tänket och ritar upp en lösning så har vi något som ser ut såhär:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/577695_zr445h.jpg

Man leder in vevhusgaserna på så vis att de roterar runt inne i burken, den tunga oljan slungas ut mot kanterna och fastnar på väggen. Den renade gasen leds sedan ut i mitten i det grövre röret som också sänker gashastigheten.  Notera nu att min burk inte behöver vara världsledande på något vis, men den visar iaf att eftermarknadsnissarna inte tänkt hela vägen när de säljer catchtankar som ser ut såhär:  (trots att det står greddy på den)

http://www.evilmotorsport.co.uk/shop/product_images/i/greddy_catchtank1__02765.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
A-I
28 juli 2012 · 80 Inlägg

Hej jag behöver hjälp jag har köpt ett vevhusfilter till min bil och nu så undrar jag om jag kan montera den jag har en Nissan Primera p10 1.6 liter original kommer den störa nåt i motorn och kommer jag få problem i motorn om jag monterar dit den och så vidare

mvh A-I smile

Senast redigerat av A-I (28 juli 2012)

Toyota Supra mkiv (Projekt) "Från dröm Till verklighet" (1994)
Mack Forum- och sitemoderator
28 juli 2012 · 26 136 Inlägg

A-I skrev:
Hej jag behöver hjälp jag har köpt ett vevhusfilter till min bil och nu så undrar jag om jag kan montera den jag har en Nissan Primera p10 1.6 liter original kommer den störa nåt i motorn och kommer jag få problem i motorn om jag monterar dit den och så vidare

mvh A-I smile

1. Ja du kan montera den.
2. Nej, den kommer förmodligen inte störa nåt, förutom besiktningen som kommer ge dig en tvåa för ej sluten vevhusventilation..
3. Nej, inga problem.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
A-I
28 juli 2012 · 80 Inlägg

Mack skrev:

A-I skrev:
Hej jag behöver hjälp jag har köpt ett vevhusfilter till min bil och nu så undrar jag om jag kan montera den jag har en Nissan Primera p10 1.6 liter original kommer den störa nåt i motorn och kommer jag få problem i motorn om jag monterar dit den och så vidare

mvh A-I smile

1. Ja du kan montera den.
2. Nej, den kommer förmodligen inte störa nåt, förutom besiktningen som kommer ge dig en tvåa för ej sluten vevhusventilation..
3. Nej, inga problem.

tack kompis för hjälpen smile

mvh A-I

Toyota Supra mkiv (Projekt) "Från dröm Till verklighet" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang