2094
Sök

Knakar vid svängar, felsökning?

120 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
Hej.

Jag kör en Saab 9000. På sistone har jag märkt av ett knakande ljud vid varje sväng jag gör, men det händer mest oftast när jag svänger ratten för fullt och särskilt vid låga hastigheter. Senast idag vid en rondell knakade bilen jätte högt, nja, rätt högt íallafall. Jag var lite rädd eftersom morsan också satt i bilen.

Jag tänkte höra med er här först innan jag kontaktar en mekaniker. Jag kan absolut inget om bilar men ändå vågar jag misstänka att det är ngt galet med fjädringen. Problemet sitter i varje fall någonstans i karossen/framvagnen garanterat. Inget under huven låter sådär.

Ja mina kära vänner vad tror ni då?

1 072 Inlägg
31 januari 2008
fjäderbenslagringen är garanterat slut då. Inget svårt att byta

120 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
Hej, tack för snabbt svar. Det låter endast när jag ska svänga åt vänster, men rekommenderar du att jag byter på båda framhjulen?

Kanske på alla 4 hjulen?

1 072 Inlägg
31 januari 2008
Du byter bara fram. Kolla innan så inget annat är trasigt som kan orsaka ljudet, men av egen erfarenhet låter de som lagrena är slut. Inga dyra summor häller.

120 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
Okej, ska ringa runt här omkring och ta reda på billigaste priset.

120 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
sik skrev:
Du byter bara fram. Kolla innan så inget annat är trasigt som kan orsaka ljudet, men av egen erfarenhet låter de som lagrena är slut. Inga dyra summor häller.

Jag vet inte vad som är dyrt för dig.

406 Inlägg
31 januari 2008
Kolla om drivaxeldamasken är sprucken, annars kan det vara en drivknut som är på väg att säcka ihop, har vart med om det två gånger så det låter som det är något sånt du försöker beskriva, det ska va som ett knakande ljud, ungefär som att mala småsten.

Edit: kan också vara fjäderbenslagringen som sik skrev, men kolla damaskerna först
Senast redigerat av bazooka_ (31 januari 2008)

:DPlattan i mattan:D

120 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
bazooka_ skrev:
Kolla om drivaxeldamasken är sprucken, annars kan det vara en drivknut som är på väg att säcka ihop, har vart med om det två gånger så det låter som det är något sånt du försöker beskriva, det ska va som ett knakande ljud, ungefär som att mala småsten.

Edit: kan också vara fjäderbenslagringen som sik skrev, men kolla damaskerna först

Jag har ett litet hål i höger drivknutsdamask, men borde bilen inte då låta när jag svänger åt höger. Nu låter den när jag svänger vänster.

120 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
Det är inga roliga summor man har att göra med detta med drivknutar.

406 Inlägg
31 januari 2008
Mussie skrev:
bazooka_ skrev:

Jag har ett litet hål i höger drivknutsdamask, men borde bilen inte då låta när jag svänger åt höger. Nu låter den när jag svänger vänster.

Okej är det en spricka el? känn efter om det finns metallspån eller nått annat som inte är normalt, Haha Näe men du har ju en drivknut på varje sida, det kan knaka åt båda hållen,

120 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
Jaha hehe okay. Ja jag ska hissa upp bilen imorgon och titta.

Har man drivknut fram och bak på hjulen?

120 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
Som sagt det är från framvagnen ljudet kommer.

406 Inlägg
31 januari 2008
Bara fram, och det är altså dom yttre drivknutarna, Och så här ser det ut ungefär på dom flesta framhjulsdrivna bilarna, http://www.audi200.se/jasmin/bilder/del … ivknut.jpg

120 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
Tycker du att jag ska låta en verkstad undersöka? Är mekonomen pålitliga måntro? Själva drivknuten kostar runt 800 spänn. Haha det jag kan räkna med är arbetskostnad och sammanlagt kan det likväl bli upp mot 2 lax vi pratar om.

406 Inlägg
31 januari 2008
Mussie skrev:
Tycker du att jag ska låta en verkstad undersöka? Är mekonomen pålitliga måntro? Själva drivknuten kostar runt 800 spänn. Haha det jag kan räkna med är arbetskostnad och sammanlagt kan det likväl bli upp mot 2 lax vi pratar om.

Jo det är dom nog kan ju höra med dom, Det är ju inte så värst svårt att byta själv, bara man får loss centrum bulten som brukar sitta så in i hel*ete ibland,

120 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
Haha mina bilkunskaper sträcker sig inte så långt. Det är synd att man inte ser om fjäderbenslagret är slut utan att behöva demontera fjäderbenet. eller? I vilket fall ska jag kolla upp allt imorgon. Dessutom har jag inget garageutrymme, således skulle det vara omöjligt även OM jag skulle vilja göra arbetet själv.

Jovisst har jag ett garage, men dessvärre ett flerbilsgarage då jag bor i lägenhet.

hej
291 Inlägg
31 januari 2008
bazooka_ skrev:
Bara fram, och det är altså dom yttre drivknutarna, Och så här ser det ut ungefär på dom flesta framhjulsdrivna bilarna, http://www.audi200.se/jasmin/bilder/del … ivknut.jpg

precis som bazooka säger..

låter precis som knutarna har gett upp.. kan vara hjullager oxå. men då blir det mer ljud när du svänger åt ett visst håll.. ungefär som en volvo bakaxel som e helt slut. WOOOW WOOOW smile

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!

1 072 Inlägg
31 januari 2008
Kolla drivknuten först iaf.. Har du hål så har du fått in vatten/salt you name it!

120 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
R0b1n skrev:
bazooka_ skrev:

precis som bazooka säger..

låter precis som knutarna har gett upp.. kan vara hjullager oxå. men då blir det mer ljud när du svänger åt ett visst håll.. ungefär som en volvo bakaxel som e helt slut. WOOOW WOOOW smile

Jo men det är det jag säger, det låter bara när jag ska svänga åt vänster. Men det är ett knakande ljud och låter mest som om ngt är på väg att gå sönder!

120 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
sik skrev:
Kolla drivknuten först iaf.. Har du hål så har du fått in vatten/salt you name it!

Det är det första jag ska kolla upp!

Sök