hallå.. ja undrar vad bass boost är till för och hur den ska ställas in. har ett pionner gm 5300t slutsteg och där finns bassboost där det står 0 db 6 db och 12db.. har den på 0 db nu..
hur ska jag ha det inställt och vad är det till för??
Egentligen en skitfunktion...fattar itne varför dom ödslar pengar å tid på sån skit Den förstärker en viss Hz med vald db boost... Men många basar har blivit sönderspelade p.g.a av detta....
På 0. Förstör bara. (kan erkänna att jag andvänder den själv i pulkan ibland när jag skall "impa på tjejerna". Spelar och distar och slår över men känns iafal.. (bryr mig inte om ljudet i den:P)
Bass boosten kan man väl säga är en volymkontroll som ökar volymen på vissa ljudfrekvenser helt enkelt. Bra om man har dålig volym på ingångssignalen men är annars egentligen inte till nån nytta.
Enda gångerna jag har den på är när jag kör med lite"skräp" grejer i biljard rummet! (12volt) Och bara har skräp till skithögtalare kan det funka ibland på några få låtar. Till 96-97 av 100 låtar så låter det skit och basen tar onödigt med stryk om den inte går sönder! Ett väl inljusterat eller hur det stavas, låter flera tusen procent bättre! Ditt framsystem ska ta det mesta och subbasen ska bara fylla ut det sista dom inte klarar! Nämner inga namn så jag får skit..........! Men har lyssnat på flera riktigt riktigt bra bilar på tävlingar som knappt ens behövt ha en baslåda! Men dom flesta liksom jag ibland gör älskar bas och tror att man får massa nyfikna folk om man bara spelar bas! Det som händer är att du blir av med grejerna (inbrott) om du spelar på fel ställen... Försök att ställa in det så bra du kan utan att använda boosten.. När du gjort det fråga en lite snällt som du vet är duktig och fråga om han/hon kan ge dig lite tips trix att få det bättre!! Mvh Robban
säger som dom andra den ska stå på 0 precis som loudness ska göra..
SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008 www.HerrNilsson.orgTeam Sound 4Funwww.Essen.Nu
Enda gångerna jag har den på är när jag kör med lite"skräp" grejer i biljard rummet! (12volt) Och bara har skräp till skithögtalare kan det funka ibland på några få låtar. Till 96-97 av 100 låtar så låter det skit och basen tar onödigt med stryk om den inte går sönder! Ett väl inljusterat eller hur det stavas, låter flera tusen procent bättre! Ditt framsystem ska ta det mesta och subbasen ska bara fylla ut det sista dom inte klarar! Nämner inga namn så jag får skit..........! Men har lyssnat på flera riktigt riktigt bra bilar på tävlingar som knappt ens behövt ha en baslåda! Men dom flesta liksom jag ibland gör älskar bas och tror att man får massa nyfikna folk om man bara spelar bas! Det som händer är att du blir av med grejerna (inbrott) om du spelar på fel ställen... Försök att ställa in det så bra du kan utan att använda boosten.. När du gjort det fråga en lite snällt som du vet är duktig och fråga om han/hon kan ge dig lite tips trix att få det bättre!! Mvh Robban
Eller så kör du på det som du själv tycker är bra. På mitt surroundsystem t ex så kör jag med allt på 0, men i bilen o på ipoden så leker jag hej vilt med eqn då ljudet inte är optimalt från början. Allt finns där av en anledning lixom.