toppackning och btr till 740 Turbo ..

wimhed
2 februari 2008 · 510 Inlägg

Hejsan alla glada .. Nu är Wimhed i farten igen wink haha ..

Rev ner toppen idag, och fick se en syn som skrämde mig en aning ..
http://www.garaget.org/gallery/archive/31117/246663_15quqw.jpg
Vattenkylning?

Hmm, Det ska ju vara en kanal därnere till höger .. Vart har den tagigt vägen =/ ?
Varför har den satts igen? Det är inga synliga defekter på toppen eller i blocket .. Allt är jättefräsht, bara det med packningen .. Måndagsexemplar eller? Köpt på Kgtrimning.com

http://www.garaget.org/gallery/archive/31117/246665_sx90ig.jpg
Där ska väl vara 4 kanaler? Den ena är igentäppt =/ ..

Hur mycket kan man plana en 531a? Börjar bli trött på att packningarna går haha ..

Sen min andra fråga är, vad ska jag ha för Btr? En linjär eller proggresiv? Vad är det för skillnad? Just nu laddar ja 1bar, chippad, filter och 2.5" avgas .. 3" ligger på rummet och ska på snarast .. Men iaf, vad ska jag ha för btr? Och hur mycket ska den stå på?

Mvh Johan

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
air_denka Volvo turbo trimmare
2 februari 2008 · 195 Inlägg

Min blockpackning är oxå sådär "igentäppt".. Ska vara så. fråga mej ej varför men dom ska vara så.. BTR, jag kör med linjär.. eftersom motorn är mappad mot en sån med större spridare.. Du har ju orginal nu 3bar soppatryck. och laddar du en bar får du 3bar +1bar : 4bar soppatryck vid fullt laddtryck nu.. en linjär ökar orginaltryck innan laddtryck om man säger så.. laddar du 1,5bar och har 3,8bars soppatryck får du 1,5+3,8 :5,3bar soppatryck vid fuillt laddtryck. Progresiv finns ju tex 1:1,2 eller 1:1,4 osv.. Det innebär att om du har orginalsoppatryck på 3bar,, och så laddar du 1bar. då får du 3*1,2 + 1bar : 4,6bar soppatryck vid fullt ladd.. Men en motor är ju i nästan alla fall mappad och gjord mot linjär BTR. Iaf alla volvo

wimhed
2 februari 2008 · 510 Inlägg

air_denka skrev:
Min blockpackning är oxå sådär "igentäppt".. Ska vara så. fråga mej ej varför men dom ska vara så.. BTR, jag kör med linjär.. eftersom motorn är mappad mot en sån med större spridare.. Du har ju orginal nu 3bar soppatryck. och laddar du en bar får du 3bar +1bar : 4bar soppatryck vid fullt laddtryck nu.. en linjär ökar orginaltryck innan laddtryck om man säger så.. laddar du 1,5bar och har 3,8bars soppatryck får du 1,5+3,8 :5,3bar soppatryck vid fuillt laddtryck. Progresiv finns ju tex 1:1,2 eller 1:1,4 osv.. Det innebär att om du har orginalsoppatryck på 3bar,, och så laddar du 1bar. då får du 3*1,2 + 1bar : 4,6bar soppatryck vid fullt ladd.. Men en motor är ju i nästan alla fall mappad och gjord mot linjär BTR. Iaf alla volvo

Men varför är det då en kanal i blocket? Så om jag beställer en btr ska jag ha en linjär om ja förstod det rätt .. Så jag ska ställa den på 4 bar? Klarar original soppasystemet av det? Så det inte sunkar efter? Mvh Johan

Opel Vivaro (2011)
Ford F100 (1953)
waldoo
2 februari 2008 · 40 Inlägg

När man lyfter av toppen så står det vatten kvar i den och det rinner ut.
Hur kollade du att packningen var gången ? kompprov? vatten i oljan?
Varför plana 531 ? är den sne nu efter att du lyft av den ? mätt med stållinjal och bladmått?
Har motorn gått varm ?
Om du har chip så undrar jag vad det är för något? tändning eller bränsle?
Om du har ett chip till bränslet så förstår jag inte varför du ska ha en ställbar btr?
men om du ska ha en så kör på en Linjär bränsletrycksregulator.
Den progresiva ökar mängden bränsle i tackt med laddtrycket. Kan ställa till olika konstiga fenomen.

_________________________________________
Varför köra rakt fram när man kan köra på tvären.
__________________________________________
Volvo 744 (1987)
Corpze
2 februari 2008 · 1 311 Inlägg

De hålen som är igentäppta har jag för mig benäms som "grupp-a hålen" och jag har för mig att man kan ta upp dem, mät både block och topp med stållinjal och ska den planas, ta så lite som möjligt, högt komp är aldrig bra på en turbomotor! btren skulle jag kört med en linjär om du har riktig pump och vet vilket tryck du kör på!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
wimhed
2 februari 2008 · 510 Inlägg

Corpze skrev:
De hålen som är igentäppta har jag för mig benäms som "grupp-a hålen" och jag har för mig att man kan ta upp dem, mät både block och topp med stållinjal och ska den planas, ta så lite som möjligt, högt komp är aldrig bra på en turbomotor! btren skulle jag kört med en linjär om du har riktig pump och vet vilket tryck du kör på!

Vad händer OM man tar upp dom hålen? Hade ju redan bildats ett litet hål i den .. (?) .. Toppen har bara gått 3-4 mil sen senaste jg lämnade in den för planing ..

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
wimhed
2 februari 2008 · 510 Inlägg

waldoo skrev:
När man lyfter av toppen så står det vatten kvar i den och det rinner ut.
Hur kollade du att packningen var gången ? kompprov? vatten i oljan?
Varför plana 531 ? är den sne nu efter att du lyft av den ? mätt med stållinjal och bladmått?
Har motorn gått varm ?
Om du har chip så undrar jag vad det är för något? tändning eller bränsle?
Om du har ett chip till bränslet så förstår jag inte varför du ska ha en ställbar btr?
men om du ska ha en så kör på en Linjär bränsletrycksregulator.
Den progresiva ökar mängden bränsle i tackt med laddtrycket. Kan ställa till olika konstiga fenomen.

ahaa, kanske va det som fyllde cylindrarna då smile .. Den tryckte ut olja mellan blocket och toppen mellan 3an/4an ..  Men endå så såg packningen hel ut .. Det är det konstiga .. Hade samt bara 4 i komp på 2an/3an och 8 i 4an smile .. Så något stämmer inte smile Men bilen gick bra som fan iaf, fast den pissade 4liter på dom 3-4 milen ja körde (fick fylla på hela tiden) ..

Mvh Johan

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
Corpze
3 februari 2008 · 1 311 Inlägg

kollat ringarna? kanske har ett brått på nån av dem! har du kollat så blocket är rakt? vill det sig riktigt illa kan det också dra sig, vilket moment drog du toppen med? vilka bult? nya/gamla?

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
Tomas_H
3 februari 2008 · 486 Inlägg

Men det finns väl bara 3 hål i toppen? Då spelar det ju ingen roll om man skär upp packningen?

Detta är iofs en 16v topp, men man ser att det bara är 3 hål och det är väl samma på 8v?
http://i26.tinypic.com/2vsoq3k.jpg

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
wimhed
3 februari 2008 · 510 Inlägg

Corpze skrev:
kollat ringarna? kanske har ett brått på nån av dem! har du kollat så blocket är rakt? vill det sig riktigt illa kan det också dra sig, vilket moment drog du toppen med? vilka bult? nya/gamla?

Ringarna är helt nya .. Enbart gått 3-4 mil .. toppen drog jag med 20, 60 sen 90 grader .. Bultarna va helt nya denna gången med, köpta ifrån kg ..

Toppen är planad 0.5mm vilket är väldigt mycket ju .. Kan det ha med saken och göra? Att den tryckte ur sig olja mellan topp och block? Samt var det lite olja i vattnet .. Men det kan ju ha vatt olja i kanalerna sedan renoveringen .. Bilen gick jättebra, förutom att den öste ut olja smile .. Ska felsöka mer nästa helg när packningen kommer ..

Angående btr, jag ska beställa en sådan denna vecka med, men vet inte vilken jag ska ha .. På klracing.se säljer dom btr för 6-700kr .. Är det något och ha? Dom är ju linjära vilket ja förstod att man skulle ha ..

Mvh Johan

Opel Vivaro (2011)
Ford F100 (1953)
wimhed
3 februari 2008 · 510 Inlägg

Tomas_H skrev:
Men det finns väl bara 3 hål i toppen? Då spelar det ju ingen roll om man skär upp packningen?

Detta är iofs en 16v topp, men man ser att det bara är 3 hål och det är väl samma på 8v?
http://i26.tinypic.com/2vsoq3k.jpg

Kan faktiskt stämma mycket bra .. Mn förstår inte varför där är en skåra till en kanal i packningen då .. Passar den andra bilar med om man tar ut det hålet? Mvh Johan

Opel Vivaro (2011)
Ford F100 (1953)
Icyveins Götterdämmerung
7 augusti 2012 · 450 Inlägg

ajaj det där såg mindre kul ut..jag ska me riva min topp på min S14 hoppas det inte ser likadant ut :o

Can´t kill it join It
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang