3364
Sök

lämpliga kabelskor till 50mm2 för lite förlust

4 554 Inlägg
2 februari 2008
Trådstartare
#1
ska inhandla 50mm2 kabel nästa vecka och kikar på lämpliga anslutningsändar, kan få tag på sånna här:
http://www.elfa.se/images/highres/h3888.jpg
utan att lägga en krona men då är frågan hur bra är dem? finns det något bättre alternativ? ska man klämma och sen löda ihop resten för bättre ledning alla tips och erfarenheter är välkomna

21 761 Inlägg
2 februari 2008
#2
När jag och en polare har klämt 50mm2 kabelskor till vårat ljudprojekt så har vi använt Biltemas stora kabelskotång, den fungerar bra tycker jag. Kan klämma upp till 95mm2 kabelskor. Har sett att flera ljudbyggare "godkänner" den tången iaf, håller väl inte lika hög kvalitet som Skyllermarks tång men ändå tillräckligt bra.

Hur pass bra just de där kabelskorna är, som du visar bild på, vet jag dock inte. Vi köpte även dem på Biltema.
Senast redigerat av Drönirettab (2 februari 2008)

4 554 Inlägg
2 februari 2008
Trådstartare
#3
dem som jag har tillgång till är av bättre kvalite eller ja ja vet inte om det är så stor skillnad på biltemas eller dessa jag har tillgång till men som sagt kan man försumma ledningsförlusten i dessa eller finns de bättre alternativ? är livrädd för att ha dålig jord:P

4 767 Inlägg
2 februari 2008
#4
Kläm dem med riktigt verktyg så blir det finfint. smile Jag har riktigt verktyg på jobbet ifall du inte har det.

Tror det snarare är kontaktytan mot karossen som är den svagaste länken. smile

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

21 761 Inlägg
2 februari 2008
#5
Det viktiga är ju att pressningen blir ordentlig och att sedan ytan, där kabelskon ska sitta fast, är helt plan. Ifall det är ojämnt underlag där kabelskon ska sitta fast så blir arean på kontaktytan väldigt liten och förlusterna ökar oavsett hur bra man pressar själva kabelskon.

4 554 Inlägg
2 februari 2008
Trådstartare
#6
okaj jo tång ska jag nog kunna skaffa fram från gamla jobbet annars hör jag av mig erick

fick en tanke om man kunde ha en räfflad låsbricka under dvs mellan skon och bilens plåt för att ytterligare förbättra ledningsförmågan förutom att slipa de helt plåtrent

400 Inlägg
2 februari 2008
#7
loudness skrev:
okaj jo tång ska jag nog kunna skaffa fram från gamla jobbet annars hör jag av mig erick

fick en tanke om man kunde ha en räfflad låsbricka under dvs mellan skon och bilens plåt för att ytterligare förbättra ledningsförmågan förutom att slipa de helt plåtrent

En räfflad låsbricka funkar utmärkt!
Sen kleta gärna kopparpasta på kabelskon för att de inte ska rosta (usch blä fy fan) dagen efter...

Ride Like You´ve Never Been Hurt

21 761 Inlägg
2 februari 2008
#8
Jag personligen tycker inte att det är någon fördel med att ha en taggbricka under kabelskon, tänker man efter så blir ju kontaktytan mindre än om kabelskon sitter direkt mot plåtytan. Sedan kommer ju också luften åt plåtytan och då bildas lätt rost.

Detta med taggbricka är enligt min åsikt bara en "nödåtgärd" när man inte har en säker kontaktyta. Om det påståendet är felaktigt så är det bara att säga emot smile.

4 554 Inlägg
2 februari 2008
Trådstartare
#9
CroZZeN skrev:
loudness skrev:
okaj jo tång ska jag nog kunna skaffa fram från gamla jobbet annars hör jag av mig erick

fick en tanke om man kunde ha en räfflad låsbricka under dvs mellan skon och bilens plåt för att ytterligare förbättra ledningsförmågan förutom att slipa de helt plåtrent

En räfflad låsbricka funkar utmärkt!
Sen kleta gärna kopparpasta på kabelskon för att de inte ska rosta (usch blä fy fan) dagen efter...

jo kopparpasta har jag hört ska göra susen med

1 050 Inlägg
2 februari 2008
#10
Använder mig också av Biltemas utmärkta kabelskor. Om man ej har tillgång till press eller en stor kabelskotång, så kan man istället fylla kabelskon med klippta tennbitar, sedan värmer du med en gasolpistol tills tennet precis smälter, sedan trycker man i kabeln. Sitter säkrare än med press. Plus att det är 110% kontakt. Och så slutligen krympslang över anslutningarna. big_smile

Biltema har även en mindre press som man slår till med hammare/slägga. Fungerar utmärkt till kostnaden av 98:- big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

4 554 Inlägg
2 februari 2008
Trådstartare
#11
Drönirettab skrev:
Jag personligen tycker inte att det är någon fördel med att ha en taggbricka under kabelskon, tänker man efter så blir ju kontaktytan mindre än om kabelskon sitter direkt mot plåtytan. Sedan kommer ju också luften åt plåtytan och då bildas lätt rost.

Detta med taggbricka är enligt min åsikt bara en "nödåtgärd" när man inte har en säker kontaktyta. Om det påståendet är felaktigt så är det bara att säga emot smile.

har för mig man kan få lite olika storekar på de brickorna men som du säger man sätter gärna inte en brick aom minskar kontaktytan

4 767 Inlägg
3 februari 2008
#12
Skippa taggbrickan, sätt med genomgående bult med planbrickor med renslipad plåt på båda sidor. Spruta på lite hålrumsvax så oxiderar/rostar det inte.

Byt även ut jordkabeln mellan batteriets minuspol och karossen. smile (fast det är kanske den du ska byta? smile)

Mvh
Erick
Senast redigerat av Erick (3 februari 2008)

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Tyskstuk.se
630 Inlägg
3 februari 2008
#13
Annars kan du ta o stripes o dra fast den med, o sen några varv eltejp så sitter det fint wink



Sök