Trimma 854 R automat ?!

Severin
3 februari 2008 · 1 587 Inlägg

Hej smile
Ja har lite frågor angående min volvo.. Den va original från början och nu har jag ett chip i från TM racing på 280 hästar ungefär.. smile Har lite frågor nu angående bilen..

- Vad är original ladd tryck på den ??
- Får ja höja laddet lite till utan att skada något ?


Tackar för alla som ställer upp o svara smile !!

anton_j
3 februari 2008 · 51 Inlägg

Tjena.
Vad du än gör så ställ inte upp laddet. Den som  säger att det inte är farligt är bara dum och har inte en aning om vad han snackar om. om laddet ska höjas MÅSTE bränsle och tändkurvan hänga med. Annars får du spikningar vilket kan reslutera att du bränner hål i kolvarna eller pajjar din topp.

Mvh Anton J

Träffansvarig väst NordicR

Sport luktar avgaser, idrott luktar svett!
Volvo 940 "grupp-f rallybil" (1992)
Severin
3 februari 2008 · 1 587 Inlägg

Ojj en från samma klubb tongue Oki ska inte göra de då smile Tackar för svaret big_smile !!
Men vad är original ladd tryck på den ?? smile

Bamse940Ltt
3 februari 2008 ·

0.6 eller 0.8 kommer inte ihåg helt 100%. laddet brukar höjas med hjälp av chip

det går att ställa upp laddet om man vill.. men man spelar farlig när gränserna..

ska man höja ladd kan man sätta i en lambda mätare så man har koll på bränsle/luftblandingen, så ser man när den går snålt o kan släppa av o sänka laddet o justera tills man har en bra blandning o lite risk för spikningar

Senast redigerat av Bamse940Ltt (3 februari 2008)

Severin
3 februari 2008 · 1 587 Inlägg

Ok smile Tackar för all hjälp.. smile Men att den laddar 0.8 som original är ju rätt bra faktiskt big_smile !!

Marlboroman
3 februari 2008 · 8 233 Inlägg

Det går att ställa upp trycket. Det är väl kanske inte rekommendabelt att ställa upp det till mer in 1 bar dock. Men spikningar och brända kolvar behöver du inte bekymra dig om direkt. Har utsatt min för en hel del laddtrycksexperiment utan varken spikningar eller brända kolvar. Körde med endast uppställt laddtryck (1,1 bar) i 2 år utan problem.

Det är såklart inte direkt hälsomsamt för motorn med endast uppställt laddtryck, men å andra sidan är inte riskerna med det så stora att man absolut ska passa sig för det heller. Håller man sig bara på en vettig nivå så är det lungt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Severin
3 februari 2008 · 1 587 Inlägg

Marlboroman skrev:
Det går att ställa upp trycket. Det är väl kanske inte rekommendabelt att ställa upp det till mer in 1 bar dock. Men spikningar och brända kolvar behöver du inte bekymra dig om direkt. Har utsatt min för en hel del laddtrycksexperiment utan varken spikningar eller brända kolvar. Körde med endast uppställt laddtryck (1,1 bar) i 2 år utan problem.

Det är såklart inte direkt hälsomsamt för motorn med endast uppställt laddtryck, men å andra sidan är inte riskerna med det så stora att man absolut ska passa sig för det heller. Håller man sig bara på en vettig nivå så är det lungt.

Hmm okej.. Men om ja fixar en större IC.. Då kan går de ju att ladda på mer.. Eftersom luften ska ju va kall o den kommer ju bli varmare än normalt om ja ställer upp den .. ?! Alltså att fixa större IC o sen ställa upp trycket är bäst att göra då lr ?! smile

anton_j
3 februari 2008 · 51 Inlägg

Marlboroman skrev:
Det går att ställa upp trycket. Det är väl kanske inte rekommendabelt att ställa upp det till mer in 1 bar dock. Men spikningar och brända kolvar behöver du inte bekymra dig om direkt. Har utsatt min för en hel del laddtrycksexperiment utan varken spikningar eller brända kolvar. Körde med endast uppställt laddtryck (1,1 bar) i 2 år utan problem.

Det är såklart inte direkt hälsomsamt för motorn med endast uppställt laddtryck, men å andra sidan är inte riskerna med det så stora att man absolut ska passa sig för det heller. Håller man sig bara på en vettig nivå så är det lungt.

Hur vet du att det inte har spikat? spikindikator eller?
Tycker inte man ska säga att det inte är så farligt när det kankse gått bra för dig. Vet många som bara har skruvat lite som har pajat sin topp.

Mvh anton

Sport luktar avgaser, idrott luktar svett!
Volvo 940 "grupp-f rallybil" (1992)
Xoff Volvo tönt... =)
3 februari 2008 · 2 344 Inlägg

Min laddar 1.1 men är ju duktigt chippad också... i höga hastigheter är den chippad till att ladda 0.5... men på senare tid har jag börjat märka av spikningar vid 0.5bar... =P (B5234T)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Dream_on
3 februari 2008 · 214 Inlägg

Xoff skrev:
Min laddar 1.1 men är ju duktigt chippad också... i höga hastigheter är den chippad till att ladda 0.5... men på senare tid har jag börjat märka av spikningar vid 0.5bar... =P (B5234T)

Spikar!? fixa de då! Toppras är ju inte så kul precis. Hänt mej

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan...
Dream_on
3 februari 2008 · 214 Inlägg

Som anton_j sade.. HÖJ INTE trycket.. styr de via chip ist. Laddtryck ska funka ihop med bränsle å luft..

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan...
Anders-Eriksson
3 februari 2008 · 13 Inlägg

Severin skrev:
Hej smile
Ja har lite frågor angående min volvo.. Den va original från början och nu har jag ett chip i från TM racing på 280 hästar ungefär.. smile Har lite frågor nu angående bilen..

- Vad är original ladd tryck på den ??
- Får ja höja laddet lite till utan att skada något ?


Tackar för alla som ställer upp o svara smile !!

Enklast vore väl att åka en sväng till TM racing å be dom om hjälp. Själv åker jag ju till Autotech om jag vill ändra på något,å då slipper jag ju förhoppningsvis problem. Tyvärr så stämmer ju väldigt få laddtrycksmätare,så det är ju ganska vanskligt att skruva själv.

Mvh Anders

B.I.B Blue Is Beautiful =)
Volvo V70R AWD "Sonic-R" (2007)
Andree
3 februari 2008 · 827 Inlägg

alla mina kompisar kör på runt 1 utan problem...ja kör på 0.8 och har chip...ska köpa en pysventil så ja kan ställa som ja vill så vill ja ha lite högre bara för en stund så e det bara o skruva e ju onödigt o köra runt med 1.1 bars tryck hela tiden...
vill du höja så gör det men det e ju klart att riskerna ökar så stå inte o grina sen om det skulle hända nåt...ta det säkra före det osäkra om du e osäker...skaffa smida kolvar o stakar o gröna spridare så kan du höja...men det e ju pengar oxå...

Volvo V70 II 2,4d Momentum "R-Design" (2008)
Dodge Charger "440" (1972)
Bamse940Ltt
3 februari 2008 ·

kör själv på 1.3 med min.. aldrig varit några problem sen jag byte stakar. men självklart får man hålla lite koll så det inte spikar

Andree
3 februari 2008 · 827 Inlägg

Bamse940Ltt skrev:
kör själv på 1.3 med min.. aldrig varit några problem sen jag byte stakar. men självklart får man hålla lite koll så det inte spikar

har du bara bytt stakarna elr kolvar oxå?
men e det inga problem med orginal spridarna?

Volvo V70 II 2,4d Momentum "R-Design" (2008)
Dodge Charger "440" (1972)
anton_j
3 februari 2008 · 51 Inlägg

Hur tror du du ska höra alla dom små spikningarna. Skulle en kunnig person som kan, se vad ni snackar skulle han skratta åt en del som skrivits här.

Sport luktar avgaser, idrott luktar svett!
Volvo 940 "grupp-f rallybil" (1992)
Severin
3 februari 2008 · 1 587 Inlägg

Andree skrev:
alla mina kompisar kör på runt 1 utan problem...ja kör på 0.8 och har chip...ska köpa en pysventil så ja kan ställa som ja vill så vill ja ha lite högre bara för en stund så e det bara o skruva e ju onödigt o köra runt med 1.1 bars tryck hela tiden...
vill du höja så gör det men det e ju klart att riskerna ökar så stå inte o grina sen om det skulle hända nåt...ta det säkra före det osäkra om du e osäker...skaffa smida kolvar o stakar o gröna spridare så kan du höja...men det e ju pengar oxå...

Men sitter det inte gröna spridare i den som original.. ?? har för mig de va de :S?!
Kolvar.. hmm, de e dyra grejer o så seriös är ja inte precis.. tongue

Andree
3 februari 2008 · 827 Inlägg

Severin skrev:

Andree skrev:
alla mina kompisar kör på runt 1 utan problem...ja kör på 0.8 och har chip...ska köpa en pysventil så ja kan ställa som ja vill så vill ja ha lite högre bara för en stund så e det bara o skruva e ju onödigt o köra runt med 1.1 bars tryck hela tiden...
vill du höja så gör det men det e ju klart att riskerna ökar så stå inte o grina sen om det skulle hända nåt...ta det säkra före det osäkra om du e osäker...skaffa smida kolvar o stakar o gröna spridare så kan du höja...men det e ju pengar oxå...

Men sitter det inte gröna spridare i den som original.. ?? har för mig de va de :S?!
Kolvar.. hmm, de e dyra grejer o så seriös är ja inte precis.. tongue

nee...ja har för mig att det e vita spridare i orginal...rätta mig om jag har fel.

ok smile

Volvo V70 II 2,4d Momentum "R-Design" (2008)
Dodge Charger "440" (1972)
Marlboroman
3 februari 2008 · 8 233 Inlägg

anton_j skrev:

Marlboroman skrev:
Det går att ställa upp trycket. Det är väl kanske inte rekommendabelt att ställa upp det till mer in 1 bar dock. Men spikningar och brända kolvar behöver du inte bekymra dig om direkt. Har utsatt min för en hel del laddtrycksexperiment utan varken spikningar eller brända kolvar. Körde med endast uppställt laddtryck (1,1 bar) i 2 år utan problem.

Det är såklart inte direkt hälsomsamt för motorn med endast uppställt laddtryck, men å andra sidan är inte riskerna med det så stora att man absolut ska passa sig för det heller. Håller man sig bara på en vettig nivå så är det lungt.

Hur vet du att det inte har spikat? spikindikator eller?
Tycker inte man ska säga att det inte är så farligt när det kankse gått bra för dig. Vet många som bara har skruvat lite som har pajat sin topp.

Mvh anton

Inklusive mig så är vi 4st som kört så utan problem. Jag kände aldrig nån spikning, inte ens när jag röck wg-slangen när jag bestämde mig för att ta kål på maskin riktigt inför renoveringen. Inga spikmärken i kolvarna heller. Och då har jag ändå gjort ett par aktiva försök att få motorn att lämna in.
Kollat med knock-link och avgastempmätare, dock vid ett tillfälle, inte kontinuerligt. Och jag va mer orolig för avgastempen då den vid 1,2 bar var uppe i 1080 grader.

Jag rekommenderar det inte rakt av, men så länge man håller sig på en vettig nivå är det ganska riskfritt. Naturligtvis så är det som vid all annan trimning att det kan gå snett. Utifrån mina erfarenheter så ser jag inga direkta risker så länge man håller sig under en bar.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Gonken Fortare än kvickt
3 februari 2008 · 241 Inlägg

när det gäller höjt laddtryck så får du alltid olika svar beroende på vem du frågar. av egen erfarenhet, så har jag en kompis med en 855R som är chippad och har pysventil. Chippet ger 1,1 bar och han laddar sen 1,2 med hjälp av pysventilen och har gjort det i flera 100 mil nu, så än så länge verkar det hålla. hans har dessutom gått hela 26000 mil och fungerar helt fläckfritt. sen tror jag inte att R laddar 0.8 original för då borde det inte bli sån sjuk skillnad av att höja laddet till 1,1-1,2 som det faktiskt blir.

Akta lacken pappskalle!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang