3306
Sök

larm adapt som lura tjuvarna.

2 600 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
#1
hej tänkte köpa en blinkande led lampa till bilen det jag undra är vart man kan få tag på en sådan och hur man koppla in den?  eller blinka den hela tiden ?

gör som jag kör gubba racer=)

Offroad Racing
3 123 Inlägg
3 februari 2008
#2
finns på biltema. sen måste du sätta en strömbrytare på kabeln till den för att kunna stänga av den.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Miklen
3 februari 2008
#3
Eller så kopplar man den te ett brytande relä som styrs av tändningen.. allså tändningen på -> lampan inte blinka smile

2 600 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
#4
ok. men alla känner ju igen biltemas tongue tänkte finns ju sånna små runda led nån bra hemsida me sånna ?

gör som jag kör gubba racer=)

2 600 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
#5
Miklen skrev:
Eller så kopplar man den te ett brytande relä som styrs av tändningen.. allså tändningen på -> lampan inte blinka smile

ok kan inte så mycket om relä är det svårt att fixa de ?

gör som jag kör gubba racer=)

Offroad Racing
3 123 Inlägg
3 februari 2008
#6
klimpan skrev:
Miklen skrev:
Eller så kopplar man den te ett brytande relä som styrs av tändningen.. allså tändningen på -> lampan inte blinka smile

ok kan inte så mycket om relä är det svårt att fixa de ?

njae. borde fungera med ett växlande relä. o så kopplar du in dioden på det stiftet som ger ström när relät är "inaktivt"

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

2 600 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
#7
ett ljus relä ? funka de.
Senast redigerat av klimpan (3 februari 2008)

gör som jag kör gubba racer=)

Miklen
3 februari 2008
#8
ljus relän är inte brytande å som nedan förklara så funkar inte växlande heller.. å du ska inte ha nåt blinkersrelä heller.. å svar nej..ett relä är inte så svårt att koppla in.. om man vet vilka kablar som går till tändningen smile
Senast redigerat av Miklen (3 februari 2008)

Offroad Racing
3 123 Inlägg
3 februari 2008
#9
klimpan skrev:
ett ljus relä ? funka de.

Antar att du menar ett vanligt relä. o ett sånt funkar inte såvida du inte hittar nån krets som ger ström när du slår av tändningen vilkert jag inte tror att du har. ett växelrelä funkar ju så att det ger ström på ettstift när man ger det styrström ochpå ett annat stift om man slår av styrströmmen. ett "vanligt" relä aktiveras ju när man ger det ström o inaktiveras när strömmen stängs av helt enkelt.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

2 600 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
#10
ok tongue får väll kolla lite och se vad man kan hitta:P  inget annat ställe som man kan koppla det på ?

gör som jag kör gubba racer=)

Miklen
3 februari 2008
#11
Denna diskussionen behövs ju inte om du bryr dig om lampan blinkar när du har igång bilen..men d blir ju inte så verkligt då tongue hehe.. SKa du koppla me relä så behöver du ett brytande relä.. inget annat.. ljusrelän är slutande..

Offroad Racing
3 123 Inlägg
3 februari 2008
#12
nä troligtvis inte. eftersom du måste ha en krets som ger ström när du slår av tändningen, o när du slår av den så ska ju alla kretsar brytas (om inget är trasigt)... du måste alltså skapa en ny krets som ger ström när en annan bryts.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

2 600 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
#13
tänkte mest på att det kanse stör en när det blinka och det är mörkt ute eller  nått tongue  annars så få det blinka tongue men tack för hjälpen smile

gör som jag kör gubba racer=)

2 600 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
#14
henke_99 skrev:
nä troligtvis inte. eftersom du måste ha en krets som ger ström när du slår av tändningen, o när du slår av den så ska ju alla kretsar brytas (om inget är trasigt)... du måste alltså skapa en ny krets som ger ström när en annan bryts.

ok är inte så bra på bil el tongue

gör som jag kör gubba racer=)

Miklen
4 februari 2008
#15
Man behöver inte kunna el.. Bara känna till innebörden av en motsats tongue När du stänger AV bilen ska larm atrappen vara PÅ tongue heh svårare än så är det ju inte..

4 767 Inlägg
4 februari 2008
#16
Vad ni krånglar till det! big_smile

Ett relä drar ju ffs mer ström än den blinkande dioden!

Koppla diodens plus på permanent +, och koppla minus på en kabel som jordas när tändningen är avstängd, men som ger plus när tändningen är på. Bara att mäta, finns ofta vid ljusknappar, instrumentbelysning, stereons elkablar etc..

Då kommer den blinka när tändningen är avstängd, men sluta när ni slår på tändningen!

Vill ni använda biltemas men inte ha den stora "lådan" som dioden sitter monterad i kan ni ju plocka isär den och borra ett 5mm hål i nån täckkåpa någonstans och sätta dioden i istället. smile

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Miklen
4 februari 2008
#17
Klart man ska krångla till det.. Relän drar dessutom inte särskilt mycke ström för vi pratar nog inte om nåt 2000A monster på 693kg.. Men i hans fall så verkade ett relä lättare än att leta upp en sån jord smile

BilstereoNörd
576 Inlägg
4 februari 2008
#18
Erick skrev:
Vad ni krånglar till det! big_smile

Ett relä drar ju ffs mer ström än den blinkande dioden!

Koppla diodens plus på permanent +, och koppla minus på en kabel som jordas när tändningen är avstängd, men som ger plus när tändningen är på. Bara att mäta, finns ofta vid ljusknappar, instrumentbelysning, stereons elkablar etc..

Då kommer den blinka när tändningen är avstängd, men sluta när ni slår på tändningen!

Vill ni använda biltemas men inte ha den stora "lådan" som dioden sitter monterad i kan ni ju plocka isär den och borra ett 5mm hål i nån täckkåpa någonstans och sätta dioden i istället. smile

Mvh
Erick

Behöver inte ens vara en kabel som jordas när tändningen slås av!
De flesta kablar från tändningslåset driver ju någon elektrisk grunka, så lysdioden kommer att jordas genom den grunkan när tändningen slås av..
Dioden drar så lite ström så att den påverkar inte någon annan elektronik..
Så leta upp en kabel som inte ger ut plus 12volt när tändningen är avstängd och använd den som "jord"
i övrigt följer du ovanstående skribents exempel med ständig plus till diodens plus.
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

2 600 Inlägg
4 februari 2008
Trådstartare
#19
ok nu fatta jag bättre tack (;

gör som jag kör gubba racer=)

2 600 Inlägg
4 februari 2008
Trådstartare
#20
så nu är det inkopplat och klart smile kopplade på jord och plus vid tändningen och den sluta att blinka när man starta bilen smile  tack för alla er hjälp och att ni förklarde för mig är lite trög tongue

gör som jag kör gubba racer=)


Sök