3302
Sök

inställningarna på bygget?

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
#1
va kör ni för inställningar på cd/slutsteget tex på framsystemena??

tänkte då på ett 2vägs kit.me diskant o midbas..+delningsfilter..

va har ni på bas +6-6
diskant samma där..
dom olika inställnings banden delningen..osv,,..

va kör ni på steget för hz? finns ju oändligt me inställningar..

nån som har bra tips?
har focel 6.5" fram kitt
jbl gti 2ohms 6.5"bak..
dls 4kanals..

/patrik


tokfrans
982 Inlägg
3 februari 2008
#2
när jag poppar musik står basen på -22dB och när jag tävlar står den på 0.

sen när det gäller mellan register och diskant så är det ganska "flat" i eqn förutom en sänkning vid ca 6khz


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
#3
flat på delning ..

+ - 0 på alla=?

`du spelar på 22hz menar du på basen?


Rylander
3 februari 2008
#4
pattilatti2 skrev:
flat på delning ..

+ - 0 på alla=?

`du spelar på 22hz menar du på basen?

Nja tror nog mer att han vridigt ner basen på stereon eller steget 22db .. man brukar inte vilja ha så mkt tryck vid ren musiklyssning wink iofs beroende på musikstil roll och hur skadad man är angående ljudtryck wink

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
#5
mer precisa inställningar ni har då?

typ bas.på cd..diskant equliser banden? ner o upp faserna..

va ligger ni i hz på stegen? 2kanals?/4 kanals..

mono steg spelar ingen roll det funkar bra..

mer intresserad o få mina system o spela hårt o högt..

utan att de låter illa dvs:)


782 Inlägg
4 februari 2008
#6
om du vill spela högt så dela bort basen från framsystemet (kör hp 80 hz eller ännu högre) sen gainar du ner steget så du kan höja till strax innan max på stereon. eftersom du kör med olika högtalare så får du ändra front/back inställningen för att kunna spela så högt som möjligt. kör bas/diskant inställningarna på +-0 när du gör allt det jag skrivit innan sen kan du ändra som du vill.


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
4 februari 2008
Trådstartare
#7
okok..men va ska inställningarna på steget vara på hz??

blir rätt så skrikit me mkt diskant..vill ju ha typ den där hårda basen fr 6.5"


719 Inlägg
4 februari 2008
#8
Va ja har förstått så har du ingen bas? isf tycker ja du köra helt rent från steget eller kanske skära bort lite på dom lägsta frekvenserna om du vill kunna spela högre fast du tappar ju lite av ljudbilden då.

Sen tycker du diskanterna skriker för mkt så dämpa dom på delningsfilter till -3 eller -6db. Sen är det bara att använda EQn på stereon för att få det att låta som du vill. Sen kan bör du använda fadern för att minska ljudvolymen på baksystemet så det låter som om ljudet kommer fram ifrån!

Har du en bas dela den runt 80hz och kör sedan högpass på fram o baksystemen så dom inte spelar något under 80hz.

live free, die young.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
4 februari 2008
#9
mitt fram system  spelar från 80hz uppåt  å basen spelar  från 120hz neråt  beror på vad för musik jag lyssnar på  kör jag hiphop så  kör basen från 80hz neråt  men med metall å hårdrock så äre från 120 neråt

trucken
563 Inlägg
4 februari 2008
#10
det är ditt famsystem och din egen vilja som sätter dina delningar..i vissa maskiner kan olika inställningar sparas, och så har även min. När jag glider rundor har jag basen avstängd och har gjort så här. 6orna lirar då mellan 31 och 160 hz och vid tävling ca 80-160hz. 4orna lirar alltid mellan 200-3000(ca) och sen då diskanterna uppåt. basen lirade mellan 100hz till 40hz vid tävling och när jagmot förmodan hade den igång rent allmänt mellan 60 ochneråt. men det är som sagt din egen smak och stil på hur du vill lira.

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)


Sök