Bära kniv, vad säger lagen?

Saffranskalle Palfinger tekniker
5 februari 2008 · 1 248 Inlägg

man får bära kniv till uniform uch med uniform menas alltså arbetskläder men även scuot kläder

Senast redigerat av volvo_245 (5 februari 2008)

Volvo Xc70 (2001)
Glansen
6 februari 2008 · 1 310 Inlägg

volvo_245 skrev:
man får bära kniv till uniform uch med uniform menas alltså arbetskläder men även scuot kläder

haha joo scoutkläder har man ju haft få sig plus en STOR KNIV rollcool

skall ha på mig mina arbetskläder imon och d¨är har jag kniv för jag måste ha de på skolan eller jobbet!smile

kalasbraa
23 februari 2010 · 19 Inlägg

Är det lagligt att ha tex schweizisk fällkniv eller liknande på sig i skolan eller så? för det är ju ett verktyg.

M103
23 februari 2010 · 1 570 Inlägg

kighel skrev:
Är det lagligt att ha tex schweizisk fällkniv eller liknande på sig i skolan eller så? för det är ju ett verktyg.

Ja jag har en sån gerberpryl med kniv och tång, måste ha för att dra åt muttrarna på torkararmarna ibland när de gängar ur smile

Sushikocken Sleeper
23 februari 2010 · 3 084 Inlägg

kighel skrev:
Är det lagligt att ha tex schweizisk fällkniv eller liknande på sig i skolan eller så? för det är ju ett verktyg.

Kanske inte helt lagligt men risken för att bli tagen är ganska oväsentligt minimal om du inte viftar runt med den.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
volvoentusiasten
23 februari 2010 · 4 005 Inlägg

Ovanstående inlägg från 2008 orkar jag inte ens besvara då de stämmer inte för fem öre.

kighel skrev:
Är det lagligt att ha tex schweizisk fällkniv eller liknande på sig i skolan eller så? för det är ju ett verktyg.

1. Nej
2. Inom skola, NEJ.
3. Är du vaktmästare och behöver den i din tjänst, förmodligen ja.

Beror helt på ditt syfte och om du behöver den i skolan. Om du har den för att försvara/attackera så räknas den som stickigt föremål enligt lagen.

Relevant för detta:
Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål

1 §  Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.

Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.

Stickvapen eller knivar som är konstruerade så att klingan eller bladet snabbt kan fällas eller skjutas ut ur sitt skaft (springstiletter eller springknivar) får inte innehas av personer under 21 år. Lag (2000:148)

Senast redigerat av linuslinje (23 februari 2010)

Farmer_power Arbetar med glädje och spänst i lantbrukets tjänst
6 mars 2010 · 153 Inlägg

linuslinje skrev:
Ovanstående inlägg från 2008 orkar jag inte ens besvara då de stämmer inte för fem öre.

kighel skrev:
Är det lagligt att ha tex schweizisk fällkniv eller liknande på sig i skolan eller så? för det är ju ett verktyg.

1. Nej
2. Inom skola, NEJ.
3. Är du vaktmästare och behöver den i din tjänst, förmodligen ja.

Beror helt på ditt syfte och om du behöver den i skolan. Om du har den för att försvara/attackera så räknas den som stickigt föremål enligt lagen.

Relevant för detta:
Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål

1 §  Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.

Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.

Stickvapen eller knivar som är konstruerade så att klingan eller bladet snabbt kan fällas eller skjutas ut ur sitt skaft (springstiletter eller springknivar) får inte innehas av personer under 21 år. Lag (2000:148)

Med andra ord skulle jag klara mig som har både kniv och yxa i bagaget på bilen. Åker mycket små vägar på konstiga tider och måste bara ta mig fram till jobbet även i oväder. Yxan har jag för att kunna röjja undan mindre träd som fallit över vägen så jag kan komma fram och kniven ligger i en verktygslåda med diverse mejslar och grejjer för som kan va bra att ha om "skorven" skulle lägga av mitt ute i buschen någonstans

Senast redigerat av Farmer_power (6 mars 2010)

volvoentusiasten
7 mars 2010 · 4 005 Inlägg

Farmer_power skrev:

linuslinje skrev:
Ovanstående inlägg från 2008 orkar jag inte ens besvara då de stämmer inte för fem öre.

kighel skrev:
Är det lagligt att ha tex schweizisk fällkniv eller liknande på sig i skolan eller så? för det är ju ett verktyg.

1. Nej
2. Inom skola, NEJ.
3. Är du vaktmästare och behöver den i din tjänst, förmodligen ja.

Beror helt på ditt syfte och om du behöver den i skolan. Om du har den för att försvara/attackera så räknas den som stickigt föremål enligt lagen.

Relevant för detta:
Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål

1 §  Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.

Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.

Stickvapen eller knivar som är konstruerade så att klingan eller bladet snabbt kan fällas eller skjutas ut ur sitt skaft (springstiletter eller springknivar) får inte innehas av personer under 21 år. Lag (2000:148)

Med andra ord skulle jag klara mig som har både kniv och yxa i bagaget på bilen. Åker mycket små vägar på konstiga tider och måste bara ta mig fram till jobbet även i oväder. Yxan har jag för att kunna röjja undan mindre träd som fallit över vägen så jag kan komma fram och kniven ligger i en verktygslåda med diverse mejslar och grejjer för som kan va bra att ha om "skorven" skulle lägga av mitt ute i buschen någonstans

Om man läser lagtexten samt din beskrivning så ja det får du.

Glader9991
7 mars 2010 · 956 Inlägg

MarcusL skrev:
Om vi säger såhär då?

Du är i tjänst med kniv, och efter att du handlat hoppar 3 killar på dig och misshandlar dig, varpå du använder kniv i självförsvar..

Vad händer då? wink

Du åker säkert dit, de som misshandlar dig får gå fria. Det är Sverige vi lever i. Det ska daltas med brottslingar, och det är dem de är synd om, inte dig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang