3314
Sök

ang jord o kondensator ++andra små fel ! HJÄLP

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
4 februari 2008
Trådstartare
#1
hur långa får tex ström kabeln va fr kondingen till steget?
o jord kabeln??

kan det va uppemot 50-60 cm?

kan ju va problem o få till bra jord punkt...

har även problem me att det klipper vid högre volym..

jorden är på bältes hållaren så det borde va okejj

har 50 s kabel t ström som går till kondingen ..sen från den till monosteget..

bytte till optima batteri o har även ny generator.. funkade svin bra 1 v..nu har ja samma problem igen..
klipper vid högre belastning..volten ligger på 12 när ja öser på..
klipper då stänger mono steget av..resten spelar ..skumt..

++min automat går i nöd läge vid låg spänning nån som vet nå om deet????


16 197 Inlägg
4 februari 2008
#2
upp till 1 meter från kondingen till steget brukar inte va nån fara. smile

har du slipat rent plåten där jortbulten sitter??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
4 februari 2008
Trådstartare
#3
jo fan det enda ja kan komma på vore jorpunkterna vid batteriet../generatorn..plus kablaget där??

det är fortfarande orginal men ska det verkligen spela nån större roll så inte skiten funkar??

om kondingen är paj,,kan de bli dessa fel då?

blir fan tokig..funka svin bra 1 vecka nu eft batteri bytet.o nu samma sak..


16 197 Inlägg
4 februari 2008
#4
jordkabeln fram måste ju va lika grov som du har bak vid steget å kondingen..tongue

har du kollat jorden mellan motorn å karossen??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

21 761 Inlägg
4 februari 2008
#5
Ta loss jordkabeln från batteriet ner till karossen och se till att det är helt plåtrent innan du sätter tillbaka kabelskon i karossen igen, rengör och slipa bort om det finns rost eller ärg på undersidan av kabelskon. Ta även loss eventuell jordkabel/fläta från batteri till motorblock eller från kaross till motorblock (som evilaudio skriver), gör samma procedur som med jordkabeln från batteriet ner till karossen.

Kablarna omkring generatorn bör du också kolla upp, kolla extra noga ifall det sitter en separat jordkabel från generatorhöljet till motorblock/kaross. Ifall det finns en sån så tar du loss den och rengör+slipar helt rent innan du sätter tillbaka den.

När du mäter spänningen, vart någonstans mäter du då?
Senast redigerat av Drönirettab (4 februari 2008)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
4 februari 2008
Trådstartare
#6
tackar:)har ej mätt ser på voltmätaren i stolpen..ska mäta imorgon mellan batteri generator /mäta på batteriet osv..ska även byta alla kablar så dom är lika dvs 50mm2
fortfarande orginal framme vid batteriet..skll även mäta jordpunkterna..

slipa o göra om allt 1gång till ..de konstiga e bara att de funka 1 vecka felfritt nu sen ja gjorde allt sist o satte in optimat..skumt


10 287 Inlägg
5 februari 2008
#7
Ingen fara kanske men rätt meningslöst med konding en meter från steget. Så lite ledningsinduktans som möjligt - annars gör man kondingen onödigt "trög".

/Göran

evilaudio skrev:
upp till 1 meter från kondingen till steget brukar inte va nån fara. smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
#8
själva kondingen är rätt så nära steget..jorden som inte är de..


10 287 Inlägg
5 februari 2008
#9
Man bör inte ha längre jord är nödvändigt då detta skapar potentialskillnad mellan slutstegets jord och stereons jord vilket kan leda till oönskade störningar och problem med lågnivån. 50-60 cm bör dock vara helt ok. Titta över orginal kablage framme vid motor/generator till att börja med.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök