4209
Sök

ang 4 kanals steg

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
#1
har ett dls 4 kanals ..
har ett par focel 6.5" me diskanter o delnings filter på ingång A
jbl gti 2 ohm på B

hur skall man ställa in detta så det spelar på bra..

har en pioneer cd/mp3

får inte ur nån riktig midbas på focel systemet,,är ju ett 2 kanals så det ska väl spela enbart bas/lite mellan register?

ska det va dubbla lågnivå kablar på ett 4 kanals?

inkopplingen är helt korrekt..jag behöver råd ang inställningar på tex cd..o slutstege..

är det korrekt o köra det så som jag gör?
kör ni på flat på cd o ställer in steget?sen resten?


782 Inlägg
6 februari 2008
#2
Troligtvis så måste du ändra faden så det spelar mer på focal kittet och då tror jag du behöver dubbla lågnivå kablar men det beror lite på steget om du har två gain inställningar och även hur steget är uppbyggt. är jbl gti en bas eller mellanregister? är det en bas så kolla så steget pallar med 2ohm i mono och är det ett kit så får det nästan dubbla effekten mot vad focal kittet får och det gör nog sitt till att du inte får ut så mycket midbas. Kan det va så att du kör focal kittet i en odämpad dörr skruvat med skruvarna som följde med rakt in där original högtalarna satt utan någon förstärkning? då ska du inte räkna med att få ut speciellt bra midbas.
kit system ska spela från ca 70-80 hz och ska alltså inte spela den djupaste basen utan den poppar midbas, mellanregister o diskant.


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
6 februari 2008
Trådstartare
#3
tack..jbl är 2 ohms  vanliga koaxialer..

ja får köra på dubbla lågnivå..

kör dom inte på mono utan helt vanligt..i b kanalen..och + - + -

dörrarna fram e ombyggda me bafflar borde inte va fel där heller..

kan de ha nå o göra me lågnivån?elr nån inställning på cd?

att dom spelar ut diskant?me?

ska testa byta fr custom t flat osv..se skillnaden..

ja jag vill ju spela dom i dom hz..hör ju hp 80 på systemet me..


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
6 februari 2008
Trådstartare
#4
ingen som e duktig??


SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
7 februari 2008
#5
pattilatti2 skrev:
ingen som e duktig??

Jodå, men informationen som vi fått är minst sagt bristfällig, du kan börja med att tala om vad det är för CD....

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
7 februari 2008
Trådstartare
#6
DEH-P6900IB pioneer cd/mp3 o resten...

4 kanals är ca41 dls

högtalare focel 6.5" 2vägs
jbl gti 2ohms 6.5" bak
hur skulle du ställa in dettta??
Senast redigerat av pattilatti2 (7 februari 2008)


SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
7 februari 2008
#7
pattilatti2 skrev:
DEH-P6900IB pioneer cd/mp3 o resten...

4 kanals är ca41 dls

högtalare focel 6.5" 2vägs
jbl gti 2ohms 6.5" bak
hur skulle du ställa in dettta??

Om du enbart har ett par RCA kablar, koppla dessa mellan Front och A/B på steget. Sätt switchen "parallell Input" på PCD på steget.

Har du två par RCA, så kopplar du givetvis in dessa mellan Front och Rear på CDn till A/b och C/D på steget, och sätter Parallell input till Off.

Sen enligt Sidan 23 i 6900-manualen, jag hade valt 63Hz. Då har du högpass till steget, sen ställer du filtrena på steget till "off" på alla. Gainet på steget ställer du lika (sök om trådar för inställning av gain), och styr nivån med fadern i huvudenheten så du får rätt balans mellan kitet/coaxerna.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
7 februari 2008
Trådstartare
#8
killen:D
tack ska du ha:D



Sök