4209
Sök

Laddningsproblem även efter byte av batteri

4 Inlägg
6 februari 2008
Trådstartare
Bil: Skoda Octavia årsmodell 99
Det hela började med att batterilampan började lysa. Bilen startade dock och jag hade den fram och tillbaka till jobbet under 3 dagar vilket är ca. 6 mil totalt. Men sista gången jag åkte hem slockande stereon och vindrutetorkarna började gå allt saktare. Bilen stannade nästan när jag var hemma. Efter detta startade jag bilen ett par gånger.

Dagen efter tog jag fram multimetern och mätte upp ca. 11.7 V på batteriet och konstaterade att det var urladdat. Jag köpte då ett nytt batteri eftersom jag inte visste om det var värt att köpa in en laddare för att hoppas på att få liv i det igen. Bör nämna att jag köpte bilen för ca. 2 mån sedan så jag vet inte hur länge det har varit med. När det nya batteriet var på plats mätte jag upp 12.73 V.

Jag startade då bilen och mätte igen för att se om generatorn gav någon spänning. Resultatet blev att spänningen sjönk till 11.8 V eller i närheten. Jag konstaterade då att generatorn inte gav någon spänning över batteriet. I nästa steg mätte jag spänningen mellan B+ på generatorn och chassit på bilen och fick då samma spänning som när jag mätte över batteriet. Jag konstaterade då att B+ kabeln (den tjocka) var hel fram till batteriet.

Jag bör nämna att batterilampan har lyst hela tiden från det att det gamla batteriet satt på tills nu när jag bytt batteri samt startat 1 gång. Detta tolkar jag som att signalen i D+ kabeln (den tunna) är hel. Jag har nu ca. 12.5 V kvar i batteriet.

Min fråga är nu vad detta kan indikera. Varför lyser batterilampan fortfarande efter det att jag bytt batteri? Är detta ett tecken på att regulatorn eller generatorn är trasig? Om ja, är det någon som vet vad det är som gör att lampan lyser, dvs vad är det i så fall för sensor i generatorn/regulatorn som ger denna signal. Och de viktigaste frågorna:
1) har jag tänkt rätt i mitt resonemang ovan? Dvs har jag mätt rätt samt kommit fram till vettiga slutsatser?
2) Om nu generatorn eller regulatorn är trasig, är detta ett lätt jobb att byta för någon som inte är jätte händig. Om inte är det troligt att man kan åka med bilen till en verkstad innom 2 mil eller måste man troligen bogsera?

Tack på förhand!

21 761 Inlägg
6 februari 2008
Lyser batterilampan även när motorn är avstängd och nyckeln är urtagen?

Team dBakuten
3 453 Inlägg
7 februari 2008
Byt kolen i generatorn eller hela generatorn!

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

21 761 Inlägg
7 februari 2008
Beeblebrox skrev:
Min fråga är nu vad detta kan indikera. Varför lyser batterilampan fortfarande efter det att jag bytt batteri? Är detta ett tecken på att regulatorn eller generatorn är trasig? Om ja, är det någon som vet vad det är som gör att lampan lyser, dvs vad är det i så fall för sensor i generatorn/regulatorn som ger denna signal. Och de viktigaste frågorna:
1) har jag tänkt rätt i mitt resonemang ovan? Dvs har jag mätt rätt samt kommit fram till vettiga slutsatser?
2) Om nu generatorn eller regulatorn är trasig, är detta ett lätt jobb att byta för någon som inte är jätte händig. Om inte är det troligt att man kan åka med bilen till en verkstad innom 2 mil eller måste man troligen bogsera?

Tack på förhand!

Batterilampan lyser pga att generatorn inte ger ut någon plusspänning på D+, då ger D+ istället ut en jordreferens. Eftersom batterilampan har en plusmatning i instrumenthuset så lyser den alltså när det finns en jordsignal från generatorns D+. När generatorn börjar ladda så ger D+ ut en plusspänning och batterilampan slocknar eftersom den får plus från "båda hållen".

Om regulatorn är trasig så brukar det inte vara några bekymmer att byta ut den, det är ganska lätt och regulatorn kostar normalt sett inte mer än kanske 150-300 spänn.

Är generatorn trasig så kan du troligen köra bilen till en verkstad om resan inte tar längre tid än tex 1 timme, då bör man dessutom ha så få strömförbrukare igång som möjligt. När det gäller bilbatterier så finns ibland en angivelse som heter "RC", det visar hur många minuter batteriet kan ge ut 25A innan spänningen har sjunkit till 10,5V.

Ett 60Ah batteri brukar kunna ha runt 100 minuter i RC-värde, det innebär alltså att om man som i ditt fall har en generator som inte laddar så kan ett 60Ah batteri räcka i 100 minuter innan spänningen har sjunkit ner till 10,5V under förutsättning att batteriet är fulladdat och att temperaturen är +25 grader.

Blev en massa babbel det där, men du borde alltså kunna köra till en verkstad om resan inte tar längre tid än låt oss säga 1 timme och att du har åtminstone ett 60Ah batteri. Då har jag tagit till lite mariginaler, dels för att batteriet inte är fulladdat och dels för att jag inte vet hur mycket ström som din bil drar när den är igång.

4 Inlägg
7 februari 2008
Trådstartare
Drönirettab: Tack för det utförliga svaret! Nej batterilampan lyser bara när nyckeln är i. OK kanske ska chansa på att byta regulatorn då. För att lossa den antar jag att man bara behöver lossa någon mutter till generatorn.

Någon som vet vart man kan köpa en ny regulator? Jag vet ej beteckningen exakt i huvudet men det är en Bosch. Jag bor i Jönköping men det kanske finns någon kedja?

21 761 Inlägg
7 februari 2008
Mekonomen finns ju i Jönköping, du kan kolla där. Hittar ingen regulator på deras hemsida, bara hela generatorn, men de kan kanske ta hem en regulator i så fall.

4 Inlägg
7 februari 2008
Trådstartare
Ah OK tack så mycket för tipset. Jag kollade även lite på begagnade generatorer på www.bildelsbasen.se men jag vet inte exakt vilken modell jag har. Jag har varit ute och kollat lite men kan inte se någon modellbeteckning. Vart på generatorn står det? Jag har sett att det stått Bosch 01 eller något sådan på regulatorn men inget på generatorn. Skulle vilja beställa en i såfall för det ser inte så bökigt ut att byta den. Måste bara vara att skruva bort de två bultarna samt haka av kilremmen. Dock kanske det är svårt att få bort och på kilremmen?

Så mina frågor är alltså
1) Hur ser man vilken generator modell man har?
2) Är det bökigt att skruva bort generatorn och haka av och på kilremmen?

Tack på förhand!

leo_m83
7 februari 2008
1) står specielt nummer på generatorn på din bil. kolla upp det för olika generatorer har olika fästen och olika mäng ström som de kan alstra

2) bökigt det beroende på hur bra du kan mekar bilar. Är du bra så är det lätt, har du aldrig mekat bil förut så ska du lämna in den för att få det gjort....

4 Inlägg
7 februari 2008
Trådstartare
Det jag menade med fråga 1 var vart man hittade modell numret för generatorn. Jag har kollat ganska noga och inte sett något. Brukar man behöva skruva bort den för att se det?

Jag ska vara ärlig och säga att jag i princip aldrig har mekat bilar men tänkte att man måste lära sig det någon gång. Dock vill man ju inte börja med ett allt för avancerat projekt men som det ser ut så ser det relativt lätt ut men man vet ju aldrig vad som gömmer sig bakom när man väl börjat skruva. Det känns om inte annat som att man kan tjäna några kronor på det då en begagnad generator kostar ca. 1000 kr och en ny 3000kr + arbetskostnad på verkstat. Nu vet jag inte hur lång tid det tar för dem att fixa det men jag gissar att de debiterar 2 h inkl. beställning av material så det landar väll på omkring 5000 kr för ett byte av generator. Verkar det som en rimlig peng?

Men generellt sett när det gäller just kilremmar; brukar de vara kluriga och få på och av? Är de elastiska så att man kan dra av och på dem?

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
7 februari 2008
me chassi nummer brukar man hitta det. står överallt typ.elr motornumret..står på blocket vid grenrören till höger på en plan del:)

att byta generatorn e inte så svårt..lossa 2 skruvar max..remmen blir rätt lös när du släpper lös generatorn,,kan va tyngre o få på den..

sen om de finns plats är ju upp till olika bil modeller..

fr generatorn ska de gå + kabel till batteriets + jord på blocket..
signal kabel till lampan..inga mer kablar...har du signal kabel rätt?

du kan ju ta lös den minsta kabeln smalaste dvs.o se om de slocknar..mät även spänningen mellan generatorns + o batteriets +

jord brukar va bra..men kan ju kolla upp de me..ofta så börjar lampan lysa när kolen är lite slitna elr 1 utav dom 2..
lyser lampan när du stängt av bilen då är en diod elr flera paj o du ska byta generatorn!

mvh pat
Senast redigerat av pattilatti2 (7 februari 2008)

Sök