3495
Sök

aktiv delning av diskanter?

864 Inlägg
11 december 2005
Trådstartare
ifall man ska driva basen i ett framsystem med ett slutsteg, o låta cd-spelaren driva diskanterna är väl en rimlig ljudinställning att dra ner basen max o dra upp diskanten max på cd:n?
kommer göra denna installation inom kort så jag upptäcker det väll i sinom tid ändå men tänkte att får jag bra svar här så har jag ju en grund att gå på iaf//

21 761 Inlägg
11 december 2005
Diskanterna ska ha ett eget filter och då behöver du inte mixtra med kontrollerna. Om inte diskanterna har filter så är det godnatt med dem.
Även om du drar ner basen så har du hela mellanregistret som knäcker diskanterna.
Senast redigerat av Drönirettab (11 december 2005)

864 Inlägg
11 december 2005
Trådstartare
okey, tack för det, hur gäller det med slutsteget till basarna i framsystemet då? vore det bästa kanske att ha ett delningsfilter mellan slutsteg o framsystem o helt enkelt låta det dela mellan bas o diskant??

21 761 Inlägg
11 december 2005
Alltså, kan du dela diskanten från stereon så är det ingen fara.
Jag trodde att du körde hela frekvensområdet och bara vred ner på tonkontrollerna.

864 Inlägg
11 december 2005
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag trodde att du körde hela frekvensområdet och bara vred ner på tonkontrollerna.

det var det jag hade tänkt men som du förklarar så tänker jag nog tvinga bort den ide'n ganska snabbt, har delningsfilter till framsystemet tänkte bara att det kanske var överflödigt om man ställde om ljudkurvan på stereon,
vilken lösning tror du är bäst isf,med framsystem, slutsteg, delningsfilet o hyfsad kraft i stereon?
tack för de snabba svaren förövrigt

1 417 Inlägg
11 december 2005
Var kopplar man delingsfilter till diskanter då, inte lågnivån väl?
Eller sitter dom på samma kabel som diskanten själv och sen in i stereon?

864 Inlägg
11 december 2005
Trådstartare
man kopplar ljudsignalen från steg/stereo till filtret sedan tar man filtrets bassignal till bas o diskantsignal till diskant osv

21 761 Inlägg
11 december 2005
Jag antar att ni har ett komponentsystem med separat bas/mellan och en diskant. Då brukar det vara en separat delningsfilterbox med utgång för bas och diskant. Jag tycker att ni ska använda den boxen eftersom den är anpassad för just detta system.

859 Inlägg
11 december 2005
Kör inte disknterna på inbyggd effekt! Har du ett slutseg så dela allt med det medföljande passiva fitret. Ljudet ur den inbyggda förstärkaren är i 99 fall av 100 sämre än om man använder någon form av slutsteg.

/Theo

864 Inlägg
11 december 2005
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag antar att ni har ett komponentsystem med separat bas/mellan och en diskant. Då brukar det vara en separat delningsfilterbox med utgång för bas och diskant. Jag tycker att ni ska använda den boxen eftersom den är anpassad för just detta system.

Kör inte disknterna på inbyggd effekt! Har du ett slutseg så dela allt med det medföljande passiva fitret. Ljudet ur den inbyggda förstärkaren är i 99 fall av 100 sämre än om man använder någon form av slutsteg.

/Theo

tack för dessa svar, va det jag va ute efter, då låter jag steget ta hand om hela framsystemet...//Alex

Sök