4206
Sök

Har volvo 740 förgasar motorn start relä?

305 Inlägg
8 februari 2008
Trådstartare
#1
hej som toplic lyder undrar jag fall en volvo 740 85a har start relä? bensin motor.


21 761 Inlägg
8 februari 2008
#2
Den borde inte ha det.

Vad jag vet så har åtminstone ingen Volvo av de äldre modellerna, tex 240 och 740, ett särskillt startrelä. Spänningen till startmotorns solenoid (som egentligen är ett sorts relä) kommer från stift 50 i tändlåset när det handlar om 240, kan inte tänka mig att 740 skulle vara annorlunda.

305 Inlägg
8 februari 2008
Trådstartare
#3
stift i 50 låset?


21 761 Inlägg
8 februari 2008
#4
Tändlåset har ju flera anslutningar som ger ut spänning vid nyckelns olika lägen, det sista läget (startläget, läge 3) ger spänning på anslutning (stift) 50 på tändlåset. Nu är det inte så att kabeln från tändlåset går direkt ner till solenoiden, det finns åtminstone en skarv på vägen dit.

305 Inlägg
8 februari 2008
Trådstartare
#5
okey. då kanske det är min solenoiden som har pajat för när jag jag vrider till läge 3 start läge så klickar det någon stans i kupen.


945 Inlägg
8 februari 2008
#6
men va fan du har ju redan en tråd angåeende ditt relä/t-lås prob, där skriver du ju att bilen startar när du har kopplat in en startknapp. Hur ska du ha det nu?????....startar bilen eller inte?? HELT OMÖJLIGT ATT BILEN KAN STARTA OM SOLENOIDEN ÄR TRASIG!!!!!

blinka blått om du vill rejsa!

305 Inlägg
8 februari 2008
Trådstartare
#7
TTTTT skrev:
men va fan du har ju redan en tråd angåeende ditt relä/t-lås prob, där skriver du ju att bilen startar när du har kopplat in en startknapp. Hur ska du ha det nu?????....startar bilen eller inte?? HELT OMÖJLIGT ATT BILEN KAN STARTA OM SOLENOIDEN ÄR TRASIG!!!!!

men min knapp går inte genom solenoiden den går från späningen på läge 2 på tändnings låset. sen till startmotorn inge mer. och bilen startar..
Senast redigerat av Gillberg (8 februari 2008)


945 Inlägg
8 februari 2008
#8
Gillberg skrev:
TTTTT skrev:
men va fan du har ju redan en tråd angåeende ditt relä/t-lås prob, där skriver du ju att bilen startar när du har kopplat in en startknapp. Hur ska du ha det nu?????....startar bilen eller inte?? HELT OMÖJLIGT ATT BILEN KAN STARTA OM SOLENOIDEN ÄR TRASIG!!!!!

men min knapp går inte genom solenoiden den går från späningen på läge 2 på tändnings låset. sen till startmotorn inge mer. och bilen startar..

och hur kopplar du knappen på startmororn da...inte på solenoiden då menar du???!!!???

blinka blått om du vill rejsa!

21 761 Inlägg
8 februari 2008
#9
Men från startknappen så har du dragit en kabel ner till startmotorn, då är det på solenoiden (stift 50 även där) som du har kopplat in den kabeln. Alltså fungerar din solenoid utan problem, som TTTTT skriver så skulle inte startmotorn fungera om inte solenoiden fungerade smile.

Felet finns antagligen i tändlåsets bottenplatta eller i kabeln som går från tändlåset och vidare ner till solenoiden (via någon skarv).

305 Inlägg
8 februari 2008
Trådstartare
#10
okey någon som kan berätta vart skarvarna sitter? eller hur kablarna är dragna?


945 Inlägg
8 februari 2008
#11
slit bort ratt å ta bort t-låset så att du kommer åt botten plattan, då kommer du antagligen kunna se om den är bränd nånstans, annars så kan du säker bygla ström från samma ställe( läge 2 Som du tog manöverström till knappen ifrån) till manöverkabeln, funkar det då så är det inget kabelbrott utan botttenplattan som är trasig. Enligt Drönirettab  så ska ju stift 50 vara manöverströmmen till solenoiden. Ba å bygla ström från läge 2 till stift 50 antar jag.

blinka blått om du vill rejsa!

305 Inlägg
8 februari 2008
Trådstartare
#12
TTTTT skrev:
slit bort ratt å ta bort t-låset så att du kommer åt botten plattan, då kommer du antagligen kunna se om den är bränd nånstans, annars så kan du säker bygla ström från samma ställe( läge 2 Som du tog manöverström till knappen ifrån) till manöverkabeln, funkar det då så är det inget kabelbrott utan botttenplattan som är trasig. Enligt Drönirettab  så ska ju stift 50 vara manöverströmmen till solenoiden. Ba å bygla ström från läge 2 till stift 50 antar jag.

så du menar att jag ska ta den kabeln jag ha nu och koppla in på kabeln som går till stift 50?
tror faktsikt det komer funka:D


945 Inlägg
8 februari 2008
#13
enligt Drönirettab  är stift 50 manöverströmmen till solenoiden, den kabeln ska du ge ström så att soleniden slår till.

blinka blått om du vill rejsa!

21 761 Inlägg
8 februari 2008
#14
Vet inte var skarvarna sitter tyvärr, men har en teori angående det där relät som klickar när du vrider nyckeln i startläge. På din bil borde det finnas ett hjälprelä som ger spänning till ljusrelät ute i motorrummet, det där hjälprelät fungerar som avlastning så att tändlåset inte behöver sköta om strömmen till halvljuset när man har nyckeln i läge 2.

Det är möjligt att det är just det relät som du hör när du försöker starta motorn eftersom spänningen till reläspolen försvinner när nyckeln är i läge 3, då slår relät ifrån. Det här är bara en gissning, men jag tycker att den är logisk.

305 Inlägg
9 februari 2008
Trådstartare
#15
men som det klickar så borde vell strömen gå fram?


volvonörd
116 Inlägg
9 februari 2008
#16
som sagt det är andra relän du hör när du vrider nyckeln,en sjuka på volvo 700 är tändningslåset,den grej som sköter allt i låstet sitter löst bakom,mellan själva kabelanslutnings plattan å låster i sej(knöligt å förklara)

byt den så ska d funka


305 Inlägg
9 februari 2008
Trådstartare
#17
rooolerboy skrev:
som sagt det är andra relän du hör när du vrider nyckeln,en sjuka på volvo 700 är tändningslåset,den grej som sköter allt i låstet sitter löst bakom,mellan själva kabelanslutnings plattan å låster i sej(knöligt å förklara)

byt den så ska d funka

Har ju provat att bytta den engång eller föra ägaren sa att han hade provat och blev ingen skildnad. men hur ser man om den är kass?


volvonörd
116 Inlägg
9 februari 2008
#18
han kanske bytte till en lika dålig,ofta är som dåliga,tror inte man kan se om dom är kass,annars klipp kabeln som går från den ner till starten å byt den till en ny


305 Inlägg
9 februari 2008
Trådstartare
#19
som jag har dragit en egen kabel nu so det sitter en knapp på:P då lär jag ju kunna kollpa på den på stift 50 och sen så kommer det ström där ifrån och ner till startmotor för so den är dragen nu ligger det ju ström på hela tiden så knapen bryter ju ström till förlsern.


21 761 Inlägg
9 februari 2008
#20
Gillberg skrev:
men som det klickar så borde vell strömen gå fram?

Jo, men på din bil så tänds väl halvljuset när du vrider nyckeln i läge 2, så är det iaf på 240 från 85 och framåt. Då drar alltså hjälprelät men när du vrider nyckeln i startläge så försvinner spänningen till hjälprelät, orsaken är att halvljuset inte ska lysa under starten av motorn.

Min gissning är mao att klicket som du hör, är när hjälprelät slår ifrån och halvljuset slocknar.


Sök