2988
Sök

Experter, behöver hjälp, ström försvinner

400 Inlägg
9 februari 2008
Trådstartare
#1
Hej!
Jag har sökt och hittade 2 trådar som liknade mitt problem. Men inget svar dock.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 40&p=4
Var ganska likt...

Det är så att igår så bara sluta basen att spela, slutsteget är tvärdött, inge protection indikering.
Bör kanske nämnas att jag spelade en sväng med en Bass test låt och efter de lukta de lite bränt, men det försvann...
Började då felsöka, och har gjort de i ett x antal timmar nu.
Alla kablar sitter som de ska.
Jorden är den samma som 2 år tillbaks, kletade kopparpasta den dagen jag jordade, taggbricka också.
Säkringen vid batteriet såg hel ut, men tog jag den och mätte på batteriet så var den tydligen död.
Bytte den, men ingen skillnad.

Sen så började jag mäta, det var då de skumma börja!
Säkringen var NY och HEL, satte i den i hållaren mätte på "batteriesidan" (första kabelstumpen) -->>12V
och på andra sidan nån volt bara.
Har grejat fram och tillbaks me hållarn och kollat kontakt m.m och ibland så är de helt plötsligt 12v på andra sidan också och även vid steget.

Såg dock att på insidan av hållarn så såg de nästan lite bränt ut och jag trodde (kanske väldigt dumt) men att jag hade Bränt säkringshållarn! Då den funka lite då och då...
Men sen kolla jag över remote etc. och remote ström kommer de fram till steget.
MEN + från batteriet försvinner när jag slår på stereon, steget lyser inte protect.
Provade att "brygga" remoten, tar + från + ingången till remoten, Inget händer.

Tar bort Remote kabeln, slår på bilen, mäter, och ser att + kabeln ökar i V ända till 14V.
aha?? tänker jag och bryggar remote ingången, woohoo steget startar.....i 2sek sen försvinner strömmen igen!

Är det så att kabeln är bränd? Även fast det är 12-14v (så länge inte Remoten är inkopplad i steget)
Eller är det slutsteget som är trasigt?
Bör kanske också nämnas att jag slopade säkringshållarn och tejpade fast säkringen direkt på +en och de gjorde ingen skillnad...
Har även ett relä kopplat ihop med stereon, men den är också hel och jag har haft den kopplad så i 2år....
Har jag missat något? Jo 80A är säkringen på.
Nu har ni något iaf att bita i smile
Mvh Patrik

Ride Like You´ve Never Been Hurt

1 050 Inlägg
9 februari 2008
#2
Detta är bara en gissning, steget har förmodligen brunnit i trissorna, detta p.g.a den dåliga kontakten (spänningsfallet) vid huvudsäkringen. detta gjorde att när du spelade så överhettades steget.
Det är förståss glassäkring du använt? (de korroderar på insidans gavlar)

Likaså, är din egen konstruktion med med kopparpasta lte tveksam. Pastan kan ha torkat under dessa två år, vilket kan ha resulterat i att jordanslutningen upphört helt & hållet. Likaså är taggbrickan oduglig för andamålet, den skapar bara lite sporadisk kontakt. big_smile

Edit: Ser att du även har ett relä inkopplat? Är det ett relä som styr remoten från huvudenheten till steget?
Har du satt en diod innan relät? Annars kan huvudenheten skicka iväg mkt kraftiga strömspikar rakt i stegets remote.

Koppla reläet (ett vanligt litet extraljusrelä) enl följande:
30. till +12v via 5A hängsäkring.
85. Till Spelarens remote.
86. Till Jord.
87. Till stegets remote.
Sedan bör du koppla en diod mellan 85-86. (för att slippa strömspikarna)
Senast redigerat av E-30 (9 februari 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

400 Inlägg
9 februari 2008
Trådstartare
#3
Tjena!
Hmm steget borde väl ha sagt ifrån om de blivit för varmt? Det stänger av sig iaf t.ex om volten sjunker till 11...
Spänningsfallet har ju uppstått nu (?!) Så fort steget får Remote ström så försvinner strömkabelns V.
Säkringen har inte korroderat på insidan, kollade de för typ 20min sen big_smile
Om jordanslutningen upphört så lär jag väl inte få nångra som helst V ?
hhmm torkar kopparpasta? Tror dock att jag bara kletade på Överdelen av kabelskon....
Jepp den styr remoten, och jag har ingen diod. (har du tips för vad för diod jag ska ha?) remote strömmen verkar stabil, ska mäta de lite noggrannare.
Relät är ett 4 vägs förresten.
Och nu krånglar datorn också...måste starta om datorfan varje gång jag ska göra ett inlägg
Fan för jävla krångel asså!!!
Tack för ditt svar !
Senast redigerat av CroZZeN (9 februari 2008)

Ride Like You´ve Never Been Hurt

Elektriker/Montör
534 Inlägg
9 februari 2008
#4
Det kaninte vara så att remoten och +:en har skavt ihop någonstans?? Så när du kopplar in remoten så blir det kortis i steget och strömkabelns V försvinner?? .... lät mycket bättre när jag tänkte det för mig själv.. =P Ser inte alls bra ut nu.. Men du kanske förstår hur jag menade innan jag läste det jag skrevit...????

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??

400 Inlägg
10 februari 2008
Trådstartare
#5
Robbin_V90 skrev:
Det kaninte vara så att remoten och +:en har skavt ihop någonstans?? Så när du kopplar in remoten så blir det kortis i steget och strömkabelns V försvinner?? .... lät mycket bättre när jag tänkte det för mig själv.. =P Ser inte alls bra ut nu.. Men du kanske förstår hur jag menade innan jag läste det jag skrevit...????

Hej!
Nej, jag (tror att jag) skrev att jag provade att brygga remoten, steget startade då men abra för ca 2sek
sad
Senast redigerat av CroZZeN (10 februari 2008)

Ride Like You´ve Never Been Hurt

1 050 Inlägg
10 februari 2008
#6
CroZZeN skrev:
Tjena!
Hmm steget borde väl ha sagt ifrån om de blivit för varmt? Det stänger av sig iaf t.ex om volten sjunker till 11...
Spänningsfallet har ju uppstått nu (?!) Så fort steget får Remote ström så försvinner strömkabelns V.
Säkringen har inte korroderat på insidan, kollade de för typ 20min sen big_smile
Om jordanslutningen upphört så lär jag väl inte få nångra som helst V ?
hhmm torkar kopparpasta? Tror dock att jag bara kletade på Överdelen av kabelskon....
Jepp den styr remoten, och jag har ingen diod. (har du tips för vad för diod jag ska ha?) remote strömmen verkar stabil, ska mäta de lite noggrannare.
Relät är ett 4 vägs förresten.
Och nu krånglar datorn också...måste starta om datorfan varje gång jag ska göra ett inlägg
Fan för jävla krångel asså!!!
Tack för ditt svar !

Steget gick förmodligen sönder när det började att lukta bränt. (övehettat) det spelar nog ingen roll hur mkt du kopplar/byglar med remoten. Steget är med största sannolikhet redan trasigt. (flera brända transistorer/trissor) Det var dom som luktade bränt när de gick upp i rök.
Är steget fräscht i övrigt, så är det väl värt att bekosta en reparation av trissorna, brukar kosta ca: 6-800:- Plus ev, frakter.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Elektriker/Montör
534 Inlägg
10 februari 2008
#7
´Men det borde väl sitta ett par värme-säkringar som går innan "trissorna". Så brukar det ju vara iaf...

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??

400 Inlägg
10 februari 2008
Trådstartare
#8
hhmm du menar väl 600SEK - 800SEK ?? Mina ögon läste 6-8000 först big_smile :S
det är ett kicker sx1250...
luktade mer som basen...fick ju jobba en del
Och som sagt, steget slår ifrån om de får för lite ström (i vanliga fall asså), så spänningsfall köper jag nog inte riktigt...
Va fan att inga säkringar går då¨? Det kan väl aldrig i mitt liv va för mycket med 80A ??

Hade ett phoenix gold steg förut och det blev de likadant med, det funkade skit bra tills jag kopplade en bas på den och konding, då funka den i 1v å sen sluta de bara spela, men den står iaf å tjuter å lyser protect när den får ström...

Ride Like You´ve Never Been Hurt

400 Inlägg
10 februari 2008
Trådstartare
#9
E-30 -->> Vad för diod ska jag sätta emellan? Är skitkass på såna grejer nämligen... har Knappt nån aning om vad en diod är :S big_smile

Ride Like You´ve Never Been Hurt

1 050 Inlägg
10 februari 2008
#10
Gå till en vanlig radioverkstad ,eller ELFA, och be att få en passande diod för ändamålet. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

400 Inlägg
10 februari 2008
Trådstartare
#11
Har du nått svar på mitt inlägg över de inlägget om dioden?

Ride Like You´ve Never Been Hurt

1 050 Inlägg
10 februari 2008
#12
Det enklaste är att du åker till en bilskrot och kollar på lite nyare årsmodeller av bilar. I många av dessa skrotbilar hittar du säkert ett passande relä med inbyggd diod, du ser i botten av reläet om dioden är avbildad där.
Du kan även öppna och titta så den stter där. En liten svart avlång sak med en målad silverring på.
Detta är betydligt billigare än att köpa allt över disk. big_smile och så slipper du lödjobbet med.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

1 631 Inlägg
10 februari 2008
#13
Se över din kabeldragning igen. Din (temporära) anordning med tejpade kablar är katastrof. Likaså har du ju ett problem med din säkringshållare. Kan vara så enkelt som att du använt billiga grejor eller inte satt fast kablarna ordentligt. En vanlig glassäkringshållare med insexskruv är inte det bästa och håller inte hur länge som helst.

Innan du fixat kabeldragningen så ska du inte koppla in nåt steg. Att även ditt tidigare steg pajade pekar på att du har problem med strömmen. Du SKA ha typ 14.4 volt i bagaget när bilen är igång.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

782 Inlägg
10 februari 2008
#14
E-30 skrev:
Edit: Ser att du även har ett relä inkopplat? Är det ett relä som styr remoten från huvudenheten till steget?
Har du satt en diod innan relät? Annars kan huvudenheten skicka iväg mkt kraftiga strömspikar rakt i stegets remote.

Koppla reläet (ett vanligt litet extraljusrelä) enl följande:
30. till +12v via 5A hängsäkring.
85. Till Spelarens remote.
86. Till Jord.
87. Till stegets remote.
Sedan bör du koppla en diod mellan 85-86. (för att slippa strömspikarna)

nu är jag ingen proffessor i bilel..men varför ha relä om man bara har ett steg?? Fick lära mig den svåra vägen varför man ska ha relä.. skulle hjälpa en polares polare med att koppla in hans nya cd(det var på den tiden det inte var självklart med cd) och två steg... cd brann när vi slog på gissa vad pinsamt yikes
Det problem du beskriver uppstår det när man använder relä?? eller kan det hända även utan relä??

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

1 050 Inlägg
10 februari 2008
#15
Det stämmer, att man normalt ej behöver använda relä till remoten..om man endast har ett slutsteg. Men du slipper strömspikarna som huvudenhetens remote kan skicka in i steget. Om du nu löder dit en diod enl tidigare anvisning. Jag har fyra steg att starta upp, så för mig var det en nödvändighet med reläet. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

782 Inlägg
10 februari 2008
#16
E-30 skrev:
Det stämmer, att man normalt ej behöver använda relä till remoten..om man endast har ett slutsteg. Men du slipper strömspikarna som huvudenhetens remote kan skicka in i steget. Om du nu löder dit en diod enl tidigare anvisning. Jag har fyra steg att starta upp, så för mig var det en nödvändighet med reläet. big_smile

Jag använder två steg nu med relä,, vi har dioder på jobbet så jag får väl sätta dit en sån imorrn då så man inte bränner dvdn ,, men jag har för mig att våra dioder bara sitter på kabeln inte mellan plus och jord??

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

21 761 Inlägg
10 februari 2008
#17
Spänningsspikarna uppstår när magnetfältet i reläspolen "kollapsar", alltså när spolens drivspänning bryts och relät slår ifrån. Därför ska man ha dioden mellan 85 och 86 vilket är spolens anslutningar. Det gäller också att vända dioden rätt.

782 Inlägg
11 februari 2008
#18
Drönirettab skrev:
Spänningsspikarna uppstår när magnetfältet i reläspolen "kollapsar", alltså när spolens drivspänning bryts och relät slår ifrån. Därför ska man ha dioden mellan 85 och 86 vilket är spolens anslutningar. Det gäller också att vända dioden rätt.

vilket är rätt håll då???big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

Filkörning?
852 Inlägg
11 februari 2008
#19
kopplar du den fel kommer ingen ström... kopplar du den rätt så kommer de ström smile bara att testa. dioden har till uppgift att se till så strömmen bara går åt ena hållet


21 761 Inlägg
11 februari 2008
#20
bushmyra skrev:
vilket är rätt håll då???big_smile

Det håll som inte är fel wink. Nä, katoden (strecket) mot plus.


Sök