2992
Sök

Experter, behöver hjälp, ström försvinner

400 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
Hej!
Gurenius -->> Tejpade kablar?? Det enda jag tejpat är när jag provade säkringen Direkt på +en. Annars har jag inte en enda tejpad kabel! smile
Jag Har 14-14.4V där bak när bilen är igång!

Jag har nu provat steget och kan säga till E-30 att han hade fel smile Steget funkar!

HAr inte hunnit provat med en lampa som någon tidigare skrev.
Bushmyra -->> Jag har haft det relät till stereon i ca2 år så jag tror inte den börjar bråka nu helt plötsligt...

Jag provade även steget i bilen igen, och nu HELT UTAN stereons kablar (rca, remote) men samma visa uppstår, strömmen sjunker till 2v så fort steget får Remote ström (oavsett från + lr stereon)
Ska riva ut kablarna imorgon ock kolla hur dom ser ut och även jordpunkten.

Ride Like You´ve Never Been Hurt

400 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
Finns de inga fler Experter här tongue

21 761 Inlägg
12 februari 2008
Det är rimligtvis fel någonstans vid säkringshållaren på pluskabeln eftersom du fick helt olika mätvärden på båda sidor om hållaren. Ser ingen annan förklaring. Vill du dubbelkolla så kan du förstås testa ett annat steg i din bil samtidigt som du testar ditt steg i en annan bil, men jag säger ändå att felet sitter vid området kring säkringshållaren.

400 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
hhmm okej
Nu får Gurenius blunda... big_smile jag TEJPADE fast AGU säkringen Direkt på STRÖMkabeln (+en..) och samma grej hände... det var bara för att prova om de var säkringshållarn som spöka...men tydligen inte?
Och Gurenius...det är de ENDA jag tejpat tongue

21 761 Inlägg
12 februari 2008
Har du gjort om mätningen och kollat om det finns spänning före den tejpade säkringen men inte efter?

400 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
Jepp..exakt samma visa som Med säkringshållarn som utan...
INNAN säkringen finns de 12V men efter så är det bara allt ifrån 1V till 4-5V

1 631 Inlägg
12 februari 2008
Du har väl provat att byta säkring, va? En vanlig AGU-säkring är inte jättebra...

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

1 050 Inlägg
13 februari 2008
Antingen så har du kortis i slutsteget, eller så är kabeln vid säkringen korroderad inuti. Mät kabeln med en multimeter så du inte har några förluster i den. Det kan även vara din kopparsmorda jordanslutning som spökar. Det spelar ingen roll om allt har fungerat perfekt i 2 år innan, NU har ju uppenbarligen någonting hänt, så då är det dags för operation felsökning.

1. Börja med att byta jordanslutningen. (inkl kabel)
2. Byt hela strömkabeln från batteriet till steget. (Kardelerna är säkert kraftigt oxiderade)
3. Byt säkringshållaren till en Twist looked. (OBS EJ med oduglig glassäkring)
4. Lämna in slutsteget på lagning. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

119 Inlägg
13 februari 2008
Dom vanliga AGU (glassäkringar) säkringarna är kass! Du kan prova flera stycken som är nya från butik och dom inte funkar! Så fort steget startar och drar kräm genom säkringen så lägger säkringen av! Kanske därför du bara får uppemot 4-5volt! Har haft det problemet flera gånger när man haft såna AGU säkringar! Lägg pengar på att köpa en riktig hållare för ANL säkringar!
Prova att koppla kabeln direkt i steget utan att använda säkrinshållaren! Funkar det då så köp riktiga säkringshållare.......
Senast redigerat av yellow740 (13 februari 2008)

400 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
E-30-->> Vet inte om du läst det, men jag har provat slutsteget i en annan bil och Slutesteget Funkar tongue

Jag ska byta till 70mm2 kabel och därmed blir det en ANL säkringshållare. Strömmen försvinner ENbart när steget får REMOTE ström!
Ska kolla jordpunkten när jag får tid över, och jag har fortfarande bara kopparpasta OVANpå kabelskon och muttern!

21 761 Inlägg
13 februari 2008
Skadar förstås inte att kolla jordpunkten en extra gång, men jag är väldigt säker på att jorden inte har med ditt fel att göra eftersom mätningen visar spänningsförlust i pluskabeln. Att spänningen försvinner när remoten slås på beror på att den lilla ström som steget drar på tomgång, gissningsvis 1-2A, är tillräcklig för att orsaka förlust pga dålig kontakt.

400 Inlägg
15 februari 2008
Trådstartare
Tjena!
Jag ska som sagt byta ut kablarna den vackra dagen jag har pengar över...
Jag ska prova att jorda på ett annat ställe och se om de gör någon skillnad!

Sök