Skillad på 9-5 Aero och 9-5 2,3t?

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
12 februari 2008 · 6 170 Inlägg

AxlSam skrev:
Sen är frågan vad som skulle bli billigast.
Köpa en 2,3t och bygga om till AERO.
Eller köpa en AERO direkt.

Tänker på både delar och försäkring då.

smile

För försäkringen blir det ju såklart billigast om det står 2.3t i papprena men som en helhet så blir det nog billigare att köpa en aero direkt såvida du inte ska byta till en massa grejor som är värre än dom i aeron så att du hade fått byta även om du köpt en aero. Om du fattar vad jag menar tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
AxlSam
12 februari 2008 · 1 497 Inlägg

John87 skrev:

Frågan är mer om du kan bygga om den eftersom du ändrar i en helbilsgodkänd bil.
Sen kan man ju fråga sig om detta kommer märkas av besiktningsmannen.

Men om det går som jag tänkt och jag får tag på en AERO så kommer jag byta ut en
hel del på den också.

TBOC_Razor skrev:

För försäkringen blir det ju såklart billigast om det står 2.3t i papprena men som en helhet så blir det nog billigare att köpa en aero direkt såvida du inte ska byta till en massa grejor som är värre än dom i aeron så att du hade fått byta även om du köpt en aero. Om du fattar vad jag menar tongue

Frågan är hur långt AERO kopplingen hänger på? tongue
Och kolvar och stakar är nästan givet om man skall trimma en T7a lite mer.

Senast redigerat av AxlSam (12 februari 2008)

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
12 februari 2008 · 6 170 Inlägg

Snackade ju med dom på maptun om en renovering av min motor och toppen på en 9-5 aero -01 ska klara runt 400hk utan att ändra något, gränsen för kolvarna går nånstans runt 300hk men bör nog bytas lite innan 300hk om man vill vara på säkra sidan. Vevstakarna är ju smidda redan i originalutförande så dom borde ju iaf klara en bit mer än kolvarna gör.

EDIT:

Taget från maptun.se:

Kopplingssats B235R
  I korthet: Original B235R kopplinggssats bestående av tryckplatta och lamell. Bolt-on montering på alla 9-5. Klarar av upp till 450 Nm vridmoment med mycket fin körbarhet!


Pris: 2 850.00 SEK


Så 450nm ska en originalkoppling till B235R klara.

Senast redigerat av TBOC_Razor (12 februari 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
AxlSam
12 februari 2008 · 1 497 Inlägg

Ok.

Då skall man väl klara sig en bit på orginalkoppling då smile

jonTe
12 februari 2008 · 5 710 Inlägg

AxlSam skrev:
jonTe skrev:

Njee....

00-02 230hk
02-06 250hk
06--> 260hk

>>AxlSam, menar du på motorn eller på hela bilen?

Jag menar nog hela bilen.

Det kan man nog skriva en novell om......här kommer lite bra trådar:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;start=20
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … nader+aero
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … nader+aero

MVH Jonas
..............
Fredrik-79
12 februari 2008 · 2 164 Inlägg

Är de trimma du ska är de bara att börja med att planera för följande utgifter.
Kolvar, turbo (Aero turbon om du inte köper en aero), IC, Koppling, Hela avgassystemet med race katt.
Då klarar du dig ungefär till 300hk men vill du ha mer är en td04 18/19T 6# så blir de riktigt bra.
Men nått man alltid ska ha i beräkningen hur mycket eller lite man trimmar är att kolvarna på T7 motorerna är inte bra och bör bytas om man är över 300hk och gärna innan de med.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
cleo355
13 februari 2008 · 244 Inlägg
HadesInFlames Legitimerad Hårdrockare
13 februari 2008 · 325 Inlägg

Lånar tråden lite snabbt, berkar ju vara kunnigt folk här...satan det är inte bra att läsa så mkt påpekanden om kolvarna, börjar bli nervös för mina... ;smile Vad åker man på för åtgärder om/när kolvarna går sönder och hur dyrt kan det tänkas bli och exakt vad är det som händer i motrn och är det något mer som går sönder?

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...
BMW 335i (2007)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
13 februari 2008 · 6 170 Inlägg

HadesInFlames skrev:
Lånar tråden lite snabbt, berkar ju vara kunnigt folk här...satan det är inte bra att läsa så mkt påpekanden om kolvarna, börjar bli nervös för mina... ;smile Vad åker man på för åtgärder om/när kolvarna går sönder och hur dyrt kan det tänkas bli och exakt vad är det som händer i motrn och är det något mer som går sönder?

Vad som går beror ju på hur mycket otur du har men om det går riktigt illa så kan ju den trasiga kolven skada cylindern så att cylindern måste borras om.

Något mer än kolvarna vet jag inte direkt men om du nu har en fungerande motor så byt ut kolvarna i den till smidda kolvar "i förebyggande syfte", det blir billigare i längden än att köra sönder skiten först och byta då.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
RHO Diesel puffare ;)
29 februari 2008 · 161 Inlägg

Jag har kört sönder en kolv på min förra bil, en Saab 9-5 Aero

Låg på motorvägen i bra hastighet sedan small det bara till börja brinna/flammade till under bilen, stängde av bilen och körde in till kanten och öppnade huven och där låg en Vevstake på en balk..

Kalaset kostade 21 000:- då jag fick tag i en billig motor och en kunnig kille som hjälpte mig med det vid sidan om smile

Ett lite billigare alternativ till smiddakolvar är att köpa T5:ans kolvar håller mycket bättre!!

Lycka till!

Bygger en Fabia RSI = Snabbare och Snyggare!!
BMW 320D E91 "Familjeräcer" (2010)
BMW 320DA E91 "Black Panther" (2010)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
29 februari 2008 · 6 170 Inlägg

RHO skrev:
Jag har kört sönder en kolv på min förra bil, en Saab 9-5 Aero

Låg på motorvägen i bra hastighet sedan small det bara till börja brinna/flammade till under bilen, stängde av bilen och körde in till kanten och öppnade huven och där låg en Vevstake på en balk..

Kalaset kostade 21 000:- då jag fick tag i en billig motor och en kunnig kille som hjälpte mig med det vid sidan om smile

Ett lite billigare alternativ till smiddakolvar är att köpa T5:ans kolvar håller mycket bättre!!

Lycka till!

Det var inte en motor från en 9-5 Aero -00 som gått lite över 12K mil ??

Vet att SDCC/ANA hade en sån för 21K utan moms.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Swinge Kung
15 april 2008 · 191 Inlägg

SDCC säljer ut B234 Turbo Class B -93 kolvar.. det va inte t5 i dom motorerna va? Annars så funderar jag starkt på att köpa sådana och slänga in i min om det passar rakt av?

Senast redigerat av Swinge (15 april 2008)

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
15 april 2008 · 6 170 Inlägg

B234 = T5, 9-5 = B235/t7

EDIT: Om det sen passar eller inte vet jag dock inte tongue

Senast redigerat av TBOC_Razor (15 april 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
zero2000
15 april 2008 · 227 Inlägg

kolvarna o stakarna från en 9000 alltså t5 motorn passar rakt i! du måste köra med t5 stakar då t7 stakarna e längre, sen måste du köra med t5:ans topp packning. håller på o bygger en 95 maskin där hemma så har lite koll på det, så fråga om det e nått,kan kanske tänka mig o sälja den för 15k när den e ihop!

KUMAz
1 december 2009 · 118 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Snackade ju med dom på maptun om en renovering av min motor och toppen på en 9-5 aero -01 ska klara runt 400hk utan att ändra något, gränsen för kolvarna går nånstans runt 300hk men bör nog bytas lite innan 300hk om man vill vara på säkra sidan. Vevstakarna är ju smidda redan i originalutförande så dom borde ju iaf klara en bit mer än kolvarna gör.

I Per Eklunds 9-3 viggen som han körde pikes peak med körde dom väl med orginal kolvar? Och den motorn låg ju på 850hk ungefär?

Volvo 244 "Turbo" (1988)
MrLila
1 december 2009 · 355 Inlägg

Det var en redig gammal tråd du rev upp big_smile


mvh Jonas

Mvh Jonas
jsonracing
9 september 2010 · 95 Inlägg

väcker tråden för att säga att jag har en tb28 som bara är i vägen wink

Ska man få lite stük på skiten får man riskera lite skrap
Racer850
28 mars 2012 ·

Väcker liv i denna tråd igen för att klargöra lite wink

Skillnader på 9-5:

Aero 00-01 - 230hk och TD04 15T
Aero 02-05 - 250hk samma turbo.
Aero 06-11 260hk turbo?

skillnad mellan 00-01 och 02-05 är att 2,3t (185hk) och Aero fick bättre topp och ventiler.

Vad gäller övriga 2,3t 98-00 hade 170hk, medans 01 började dom med 185hk.

Vad som är billigast mellan 2,3t och Aero beror på vad man har råd med.
Jag köpte en 2,3t Vector (185hk), satte i TD04 16T #6 och 3" halvsatts och lade in en Aero programvara (250hk/350nm). Funkar kanon och försäkringen är den samma. Detta blev inte så safftigt, då turbon ändå behövde bytas så slog ja till på en större direkt, programvaran kostade inget (släkting som fixade) wink

De som mer skiljer på min och en Aero (02-05) är nu koppling, bromsar och chassi, vad ja vet. Men mina original delar håller väl för detta, men kag ska ändå uppgradera alla dessa då mer effekt ska plockas ut så småning om.

Vad gäller ombyggnad till T5 bottendel så stämmer de med att man behöver byta kolvar+stakar för att de ska funka. Man måste oxå köra med T5 toppackning, om man inte väljer att svarva ner kolvarna 1,1mm och köra med T7 packning ist (vilket är att föredra). Denna operation ska jag genomföra, fast jag ska även köra med T5 kamaxlar från en 9000 2,3 sug motor. Detta är dock inte nödvändigt om man inte har tänkt plocka ut mer effekt.

Hoppas detta ger lite mer klarhet wink

Tjao

Funkiee Saab älskare!
28 mars 2012 · 4 597 Inlägg

alt 1:
T5 kolvar&stakar
T7-topp och t5-topplockspackning

alt 2:
1,1mm avsvarvade T5-kolvar med t5-stakar
t7-topp, t7-topplockspackning.

alt 3:
T5 kolvar&stakar
t5-topp, t5-topplockspackning och omsvetsat insug och byte av kontakt på tempgivare?

T5 2,3L vev och T7 2,3L vev är likadana. och samma gäller vevarna till 2,0L

vid mild trimgrad så funkar alt 1 bra och är samtidigt smidigast.

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang