4965
Sök

Aluminium vinge lagligt eller ej ?

1 302 Inlägg
10 februari 2008
Trådstartare
Hej!
Jag håller på och gör i årdning min bil inför sommarn med ny lack och lite och nu så har jag fastnat för en aluminium vinge som skulle passa ruskigt bra på min bil men frågan är ju ifall det är lagligt att köra runt på allmänväg med en sådan vinge ?

Någon som vet ifall polisen säger någonting om det ?

Mycket tacksam för svar. wink
Senast redigerat av fegge_89 (10 februari 2008)

"Ijenkligen"
788 Inlägg
10 februari 2008
tror inte det är lagligt.. dessutom är det rätt så fult tongue typ lite 2004 eller nåt big_smile

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
10 februari 2008
Det är inte lagligt alls. För vassa kanter och för klena fästen.
Dels så ser det ut som bilen hör hemma på ica där man hämtar ut alla andra kundvagnar. hmm
Plus att det ser såååå billigt ut.

Bra mycket snyggare med en diskret originalvinge från V.A.G då. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

2 201 Inlägg
10 februari 2008
det är inte lagligt.
någon kan ju flyga över över taket o sen klyvas på mitten av vingen  tongue

Bildrulle
499 Inlägg
10 februari 2008
Står (ber om ursäkt för svordomarna som följer) på Biltemas (förlåt!) aluvingar att dom endast får användas vid utställningar osv. Dom är ej godkända att användas i trafik.

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se

1 302 Inlägg
10 februari 2008
Trådstartare
Okej tack för svaren då skippar jag aluminium vingen och kanske köper en mer diskret vinge till min a4a. smile

neckwomen_88
10 februari 2008
Finns det nån eftermarknads-vinge som enligt sbp är laglig?

eller det är väl bara orginal-vingar som är godkända?

Hur tänkte du nu?!
423 Inlägg
10 februari 2008
Som jag har fattat det hela så är vingen laglig sålänge folk som tvunget ska flyga över taket på bilen inte kan fastna i den, är vingen stor ska den alltså gå sönder när någon träffar den.

Team Kränghäng
657 Inlägg
10 februari 2008
När jag fick ombes på min vinge snackade han en massa om hårdhet och grejjer, och inte vassa kanter,

Han påstår.. att en eftermonterad vinge inte får vara hårdare än ett pumpat vinterhjul, jag förklarade för han att de inte finns men fick inget svar på detta..

Kontentan av de hela är dock att man egetligen itne får montera nåt annat än org vingen, sen är de givetvis en bedömningsfråga av polis och sbp..

Team Frosth
Car Custom & Tuning | carcustomtuning.se

3 113 Inlägg
10 februari 2008
en vinke får inte ha vassa kanter å skymma sikten bak förmycket är det vad jag har hört..

Alu-vinge är inte heller snyggt. passar vara på få bilar som driftbilar (varför dom nu har det vet jag inte) tongue

försök gör en egen eller något smile

Semper Fi

Sök