2368
Sök

Ljudbygge, några goa förslag? =)

23 Inlägg
10 februari 2008
Trådstartare
Tjo, har nyss införskaffat mig en BMW 328i -99 och då tänkta ja då fixa lite grymt ljud i den.
Har hitills köpt slutsteg, stereo, alla kablar, och nåt man ska ha i dörrarna för att det inte ska skaka osv.

Slutsteget är ett GAS Silver C4 och jag hade tänkt mig att driva 4 stycken U-dimension - Jr 5 Comp 5.25" midbasar och en RE Audio SX 12" bas.
För det första då, är det möjligt att driva detta me det slutsteget? :S

Sen så hade ja tänk mig att bygga en cool bas låda i bagaget, som då är ganska litet. Jag vill inte bygga en fyrkantig trök låda utan den ska vara oval med lite krumilurer och sådant.
Andra frågan då, hur ska ja bygga den som då? Skulle vara skit bra om någon kunde förklara vilka material jag ska använda och hur ja ska gå till väga.

Tack på förhand //Haggan

(är redigt nybörjare på detta så jag är tacksam för alla tips smile )
Senast redigerat av haggan90 (10 februari 2008)

Team Autohifi!
865 Inlägg
10 februari 2008
Steget du har valt kan funka att driva kittsystemen men inte basen.
RE Audio SX basarna gillar inte små slutna lådor utan vill ha en portad låda på minst 40L gärna lite större.
Eftersom du är i Sundsvall skulle jag rekomendera att du tog dig till Håkan på Sundsvalltuning så kan han säkert hjälpa dig med en låda samt slutsteg.

Lycka till!

23 Inlägg
10 februari 2008
Trådstartare
MrCalle skrev:
Steget du har valt kan funka att driva kittsystemen men inte basen.
RE Audio SX basarna gillar inte små slutna lådor utan vill ha en portad låda på minst 40L gärna lite större.
Eftersom du är i Sundsvall skulle jag rekomendera att du tog dig till Håkan på Sundsvalltuning så kan han säkert hjälpa dig med en låda samt slutsteg.

Lycka till!

ok, hur mycket måste ja lägga på ett till slutsteg i sånna falla då?
hade inte tänk mig en liten låda heller, den kommer täcka upp kanske 85% av hela bagaget.
Kanske låter lite dum nu men va menas med sluten och portad? smile

90 Inlägg
10 februari 2008
haggan90 skrev:
ok, hur mycket måste ja lägga på ett till slutsteg i sånna falla då?
hade inte tänk mig en liten låda heller, den kommer täcka upp kanske 85% av hela bagaget.
Kanske låter lite dum nu men va menas med sluten och portad? smile

Till den, lite beroende på hur du vill spela basen, men antingen ett sinuslive 1500 för ett par tusen eller som jag hade valt ett steg för typ 5000, den basen vill ha ganska mycket effekt för att spela som den ska.
Skillnaden mellan sluten och portad är att en sluten låda är som det låter helt sluten, d.v.s. där finns ingenstans luften trycks ut ifrån lådan. Däremot en portad låda har också som det hörs en "port" så att all luft trycks ut från lådan och ut i kupen. Sluten spelar mer kontrollerat och är inte 100% noga i volymen. Däremot en portad spelar mycket högre men kräver mycket mer nogrann uträkning av volym och låda!

MVH Freddy

2 911 Inlägg
10 februari 2008
Ja, det med SX bas i sluten låda är inte att rekommendera, jag provade innan jag läste de tekniska detaljerna, ivrig som man är smile

Runt 60 liter för SX 12;an har jag provat i diverse kärror med bra resultat, portad.
Sluten = precis som det låter, sluten låda
Portad = Låda med en eller flera portar i, blir större än de slutna.

Vad gäller lådan så finns det flera olika sätt att göra på, allt ifrån fyrkantiga tråkiga till plastade med polyester/glasfiber. Finns endel trådar här på garaget med lite ideér.

23 Inlägg
10 februari 2008
Trådstartare
Freedy skrev:
Till den, lite beroende på hur du vill spela basen, men antingen ett sinuslive 1500 för ett par tusen eller som jag hade valt ett steg för typ 5000, den basen vill ha ganska mycket effekt för att spela som den ska.
Skillnaden mellan sluten och portad är att en sluten låda är som det låter helt sluten, d.v.s. där finns ingenstans luften trycks ut ifrån lådan. Däremot en portad låda har också som det hörs en "port" så att all luft trycks ut från lådan och ut i kupen. Sluten spelar mer kontrollerat och är inte 100% noga i volymen. Däremot en portad spelar mycket högre men kräver mycket mer nogrann uträkning av volym och låda!

MVH Freddy

hmm, 2k kan ja nog slänga ut på ett till steg med 5k... låter lite knepigt att ha ett steg för 5k till en bas för 3k o.O
jag ska ju inte tävla i högsta biljudet eller nåt sånt, jag vill bara ha ett j*vla bra ljudsystem i bilen som man ska kunna lyssna på allt från sten hård rock till dunka dunka musik tongue

ok, så om ja använder den där basen och har en låda på 60 liter, hur stora ska sjävla portarna vara då?
hade tänkt mig att bygga en låda med basen i, en fyrkantig, som ja sätter fast längst inne i bagaget sedan gjuter jag som en löstagbar vägg i glasfiber som täcker upp sidorna lite snyggare. Sen lackar den och fixar lite schysta ljuseffekter.

2 911 Inlägg
10 februari 2008
Ritning till baslådan kan du få där du köper/köpte basen, finns också en rätt bra kalkylator på www.reaudio.com , dock måste man räkna om måtten.

1 631 Inlägg
11 februari 2008
haggan90 skrev:
hmm, 2k kan ja nog slänga ut på ett till steg med 5k... låter lite knepigt att ha ett steg för 5k till en bas för 3k o.O

Det är absolut inte fel. Tumregeln är att steget bör kosta dubbelt så mycket som din bas/basar.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Sök