5082
Sök

Vill koppla till 4 ohm

Lunkan (wescrape)
207 Inlägg
10 februari 2008
Trådstartare
#1
Hej. jag har en climax phatt 2000 som jag jusst nu har kopplad i 2 ohm, och det dunkar på bra...riktigt bra. men jag tycker det känns som att den är väldigt slö, som om basen slår efter det att den ska. så jag tänkte fråga hur jag ska göra för att få den till 4 ohm, jag vill köra med båda talspolarna.



http://www.garaget.org/gallery/archive/66514/253240_cn1wso.jpg

Stance is romance

Lunkan (wescrape)
207 Inlägg
10 februari 2008
Trådstartare
#2
jusst det, glömde skriva att jag har ett spectron mono steg.

Stance is romance

21 761 Inlägg
10 februari 2008
#3
Det går inte att koppla den till 4 Ohms impedans, 2 eller 8 Ohm är det enda som går att få.

Har du testat att byta plats på högtalarkablarnas plus och minus vid steget (fasvända) för att höra om basen låter bättre?
Senast redigerat av Drönirettab (10 februari 2008)

Lunkan (wescrape)
207 Inlägg
10 februari 2008
Trådstartare
#4
Drönirettab skrev:
Det går inte att koppla den till 4 Ohms impedans, 2 eller 8 Ohm är det enda som går att få.

Har du testat att byta plats på högtalarkablarnas plus och minus vid steget (fasvända) för att höra om basen låter bättre?

nej det har jag inte, är inte så bra på ljud, håller på att lära mig bara, men om man fasvänder, skadas basen då??

Stance is romance

21 761 Inlägg
10 februari 2008
#5
Nejdå, det gör den inte smile.

Hur har du kopplat nu, har du dragit separata kablar från båda talspolarna till steget?
Eller har du kopplat ihop talspolarna först och sedan bara dragit två kablar till steget?

Lunkan (wescrape)
207 Inlägg
10 februari 2008
Trådstartare
#6
Drönirettab skrev:
Nejdå, det gör den inte smile.

Hur har du kopplat nu, har du dragit separata kablar från båda talspolarna till steget?
Eller har du kopplat ihop talspolarna först och sedan bara dragit två kablar till steget?

kopplat ihop dom först, så som det står på bilden att man ska få det till två ohm:D

Stance is romance

21 761 Inlägg
10 februari 2008
#7
Mmm, då är det bara att byta plats på högtalarkablarna vid steget. Ingen fara att basen går sönder av det smile.

1 050 Inlägg
10 februari 2008
#8
Det enda som händer vid fasvändning är att basen rör sig inåt (spelar inåt) istället för utåt. Det kan faktist låta bättre om man fasvänder basen. Om framsystemet spelar i rätt fas. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
11 februari 2008
#9
E-30 skrev:
Det enda som händer vid fasvändning är att basen rör sig inåt (spelar inåt) istället för utåt. Det kan faktist låta bättre om man fasvänder basen. Om framsystemet spelar i rätt fas. big_smile

Den rör sig lika mycket inåt som utåt, oavsett fas. Som du vet.

Ett bättre? sätt att förklara det hela är att om man har två element, och det ena är ur fas med det andra så kommer konerna att röra sig helt ur synk med varandra, dvs när det ena elementets kon dras in trycks den andra ut. Och tvärtom. Men rörelsebanan är exakt lika (förutatt att upphängningen och centreringen av talspolen kring noll-läget är identisk)

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Lunkan (wescrape)
207 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
#10
okey, jag tror det var problemet, jag fasvände idag och det blev mycket,mycket,mycket bättre. Riktigt skönt tryck nu och (om jag får säga det själv) det låter riktigt tog bra, och högt big_smile Nu ska man bara dämpa hela karossen å i med nya dörr högtalare big_smile
Senast redigerat av Lunkan89 (11 februari 2008)

Stance is romance


Sök