4390
Sök

Byte av fläktsystem på en Volvo 740 :P

Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
#1
Like the Topic says (:
Fick en sjuk idé att man kanske kan byta ut fläktsystemet på en Volvo 740 mot 90an/940ns d.vs den utan gradvisare(ACC) utan bara den med rattar på värme osv (AC)..
Finns i några 740 har jag sett och det skulle jag vilja fixa på min med..
Nu är min fråga..
Går det att fixa?
Hur omfattande blir elen??
Tacksam för snabba och kloka svar
/Volvo740mannen cool big_smile

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:

Volvoskadad
6 017 Inlägg
12 februari 2008
#2
det blir nog rätt svårt för man styr ju inget mekansikt me 940 reglage som på 740, 740 91- har sån orginal, enklast är väl att böka ur hela skiten ur en 940 och montera i de i 740n på samma sätt

Jonas

796 Inlägg
12 februari 2008
#3
om man ska ge dig ett tips så byt bil ist det är nog lättare. me nvar väl inte det du ville höra. O andra sidan så lär du dig inget då heller fast fan vet om det är värt det egentligen..

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.

Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
#4
Jo visst är det värt på min den är ju guldvärd haha (:

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:

Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
24 mars 2008
Trådstartare
#5
Ingen som vet???

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:

10 287 Inlägg
24 mars 2008
#6
Om jag fattar dig rätt så vill du montera AC i en bil utan AC. Inga problem, bara en jävla massa jobb. Elen är minimal på AC. I princip bara tryckvakter och magnetkoppling och en enkel styrenhet. Sedan är det "bara" att åka till en skrot och föksöka få tag på fräsch kondensor, kompressor, rörhög och allt annat skit. Torkfilter får du nog köpa nytt. Men det är väl annat värmepaket till bil med AC också.
Sätt igång och riv, typ hela bilen. Har man inte gjort det förut så är det väl 50 timmars jobb.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
27 mars 2008
Trådstartare
#7
ingen AC som är installerad och ingen AC som ska installeras bara den nye panelen som finns i t.ex Volvo 940-91->93 och Volvo 740-91->92 d.vs den utan gradvisare och AC-funktion den med rattar istället för den jag har som är skjutreglage

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:

Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
27 mars 2008
Trådstartare
#8
Så här menar jag: http://www.garaget.org/?car=79426&image=750450 utan AC-trams bara standard ett sådant fläktsystem!!!

(Bilden är lånad från en Volvo 940-91)

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
27 mars 2008
#9
allt går om man vill... inga extrema skillnader på dessa bilar om man säger... skaffa en krockad/röten bil med detta o flytta över skiten.. Knappast något jag själv hade haft inspiration till men du lär ju dig redigt bra hur det ser ut under panelerna iaf.. tongue


10 287 Inlägg
27 mars 2008
#10
OK. Jag fastnade på det du skrev i inlägg nr 1 "utan bara den med rattar på värme osv (AC)". Vilket fick mig att tolka det som att du vill ha AC men inte den automatiska (ECC).
Skall du "bara" byta reglage så är det enklare. Vet ej hur mycket men som V8 richard skrev - bröta på med grejorna från en krockad bil tex.

/Göran

volvo740mannen skrev:
Så här menar jag: http://www.garaget.org/?car=79426&image=750450 utan AC-trams bara standard ett sådant fläktsystem!!!

(Bilden är lånad från en Volvo 940-91)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
27 mars 2008
Trådstartare
#11
finns ingen ECC i volvo tongue det heter ju faktigst AC eller ACC tongue men tack för svaret ska åka till skroten nån dá och bröta ur en 740 eller 940 som har ratt-reglaget:P

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:

10 287 Inlägg
27 mars 2008
#12
Jodå.
/Göran

volvo740mannen skrev:
finns ingen ECC

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
28 mars 2008
Trådstartare
#13
Jag har då inte sett ECC i en volvo Saab och Audi har jag sett med ECC dock inte volvo.. men hur som helst åter till ämnet.. vet du hur man bytar fläkt-panel?

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:

Volvoskadad
6 017 Inlägg
28 mars 2008
#14
ECC heter de väl ändå på volvo språk

940 har ju reglage som styr spjäll mm. med vaccum, inga vajrar å sånt som på 740

Jonas

Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
28 mars 2008
Trådstartare
#15
E är väl = Elektronic ?
Finns ju bara RIKTIG ECC i Saab och Audi..
d.vs den med elektronisk belysning så som en LCD-skärm

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:

299 Inlägg
28 mars 2008
#16
d har ju inte med d att göra ecc står väll för electronic climate controll det vill säga att temratur å fläkt styrs elektroniskt


21 761 Inlägg
299 Inlägg
28 mars 2008
#18
precis det heter ecc på volvo..............acc finns på lastbilarna nu för tiden men då är det förkortning för adaptiv cruise controll det vill säga en farthållare som anpassar hastigheten till trafiken



Sök