"byter du en kabel i ett gammalt hus får du byta alla andra på samma gång" Eftersom att gamla kablar ofta rasar isär direkt man lyfter på ett doslock.. Om nån annan går isönder nu så får du ju byta den, och den går ju i sin tur till en annan dosa och när du öppnar den går en annan kabel isönder.. så kan de fortsätta i ett helt hus Man ska inte va för nyfiken, då kan man råka illa ut xD
Va sa du att du använde för kabel när du satte i den nya ? EKK 3x1,5 ?
Mvh Magnus
jo tack..det har man märkt, sen är det porslinsdosor går sönder ibland när man ska öppna dom.. och då blir man ut för att byta dom med :S
nu har jag kastat plasten till kabeln men det var något sånt
någon som har koll på hur snabbt bredband man kan ha i riktigt gamla hus? mitt lägenhetshus byggdes på 50talet och jag har 24mbit. alla runt omrking i mitt område får nästan ut 24mbit medans jag bara får ut cirka 10? kan det vara kablarna?
"byter du en kabel i ett gammalt hus får du byta alla andra på samma gång" Eftersom att gamla kablar ofta rasar isär direkt man lyfter på ett doslock.. Om nån annan går isönder nu så får du ju byta den, och den går ju i sin tur till en annan dosa och när du öppnar den går en annan kabel isönder.. så kan de fortsätta i ett helt hus Man ska inte va för nyfiken, då kan man råka illa ut xD
Va sa du att du använde för kabel när du satte i den nya ? EKK 3x1,5 ?
Mvh Magnus
jo tack..det har man märkt, sen är det porslinsdosor går sönder ibland när man ska öppna dom.. och då blir man ut för att byta dom med :S
nu har jag kastat plasten till kabeln men det var något sånt
Hehe, då har du fått en erfarenhet till då Ja porslinsdosorna blir dåliga med.. å inte tala på sockerbitar som kan finnas i dosor. Speciellt på varma ställen.
Jasså, står på kabeln med.. Men gissar på att de va EKK för den tror ja e billigast.. Men den är inge kul å spika.. EKLK är mycke lättare och kostar mer.. men blir mycke snyggare för den hänger inte mellan klammerna som EKK lätt gör
någon som har koll på hur snabbt bredband man kan ha i riktigt gamla hus? mitt lägenhetshus byggdes på 50talet och jag har 24mbit. alla runt omrking i mitt område får nästan ut 24mbit medans jag bara får ut cirka 10? kan det vara kablarna?
Inte helt omöjligt att teleledningarna leder datatrafiken sämre i ett gammalt hus.. allt förslits med åren, kabel och så även människor Har du ett sånt där nytt modem då som man va tvungen å ha på telia för att ha chans å få maxfarten ?
Jag fick mig en liten stöt häromveckan.. 230 volt rätt i fingret.
Snacka om stöt! Tro mig, jag gör inte om det.
230 smäller bra i fingrarna de.. Å inte tala på kortslutningar. Tvungen å kortsluta nån kabel ibland när man ska lyckas hitta säkringar så man kan bryta strömmen.. Inte lätt å hitta på ett stort pappersbruk utan uppmärkningar och ritningar
Mvh Magnus
EDIT* Hoppas inte Sokrates läser detta som va besiktningsgubbe.. då kanske han kommer å slår igen bruket heheh
Inte helt omöjligt att teleledningarna leder datatrafiken sämre i ett gammalt hus.. allt förslits med åren, kabel och så även människor Har du ett sånt där nytt modem då som man va tvungen å ha på telia för att ha chans å få maxfarten ?
Mvh Magnus
tack för svar:) jag har telia så antar att jag frå ringa dom och fråga lite
om inte den bruna är jorden..ska mäta och kolla lite imorrn. har för mej att kontakten nere är jordad. om jag kopplar mätaren mellan den jag tror är jord och tex den blå eller svarta så ska den inte lysa va? jag har både en testlampa för 6-380volt och en multimeter. mvh
Håller du mellan jord och nolla lyser den ej, annars lyser den. Oavsett om den bruna är jord eller ej i det gamla får du aldrig använda en gröngul ledare till något annat är Jord.
Chevrolet Tahoe -99 4x4, Mad Max edition.
Cjecrolet Impala -66, lowrider.
Tesla Model S -17, A-B bilen.
1. är en samankoppling mellan brytare och lampa 2 är nolla 3 är fas 4 kan vara fas eller jord, mest troligt fas beroende på att man inte förr använde jord som i dag, märk att utelampan inte är jordad. Det är rekomenderligt att byta ut kulo ledningar till nya infällda rör då plast/gummihöljet ofta är utorkat och risk för kabelbrand som följd särskilt som kabeldim ofta är mindre än 1,5 som är brukligt idag. Skaffa en fräs till vinkelslipen och fräs spår i väggen lägg i nya rör med rätt dim på kabel inkl jord. Mycket jobb, men du sover gott om natten. Vet du ej hur anlita en riktig behörig elektriker,, kan bli problem med försäkring od om det händer nått annars. Sedan blir det lättare och snyggare tapetsering. Har själv ett halvt utbytt elsystem på mitt gamla hus. Gör det själv då jag är behörig elektriker.
varför inte anlita en riktig elektriker!? då blir det riktigt gjort...har sett rent ut sagt sjuka lösningar som "privatpersoner" har stått för! be en kompis som är elektriker komma förbi å kolla på det. så löser han det
ingen ide att snåla när det gäller el / Bygg ...blir aldrig riktigt bra (om man inte kan)...kan även gå riktigt illa!!!
enklast är väl att kolla i centralen och se om det är ilagd nån jord ens?
Smart! Dock så sitter jorden och nollan på samma plintar i gamla centraler, man kan ju hoppas på att det finns lite pli på färgerna dock, så kanske man kan se om någon av dem är jord.
Men i fallet med just denna koppling tror jag INTE att det finns en jord med.
Chevrolet Tahoe -99 4x4, Mad Max edition.
Cjecrolet Impala -66, lowrider.
Tesla Model S -17, A-B bilen.